Gå til innhold

Jeg ønsker meg en asosial jul.

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Selvlaget ord, men det jeg kommenterer på er at dersom du takker ja til å komme i et juleselskap, så ser du deg tydeligvis nødt til innen kort tid å be en haug med mennesker til juleselskap hos dere også. Ser ikke helt den nødvendige sammenhengen verken i at du må be alle til dere også, og i allefall ikke at det må skje innen kort tid. Hvis du mener du må be til selskap hos dere også, så kan du vel gjøre det til St. Hans og ikke nå i jula!

Da jeg var barn, pleide en av tantene i familien ha et juleselskap i romjulen - alle de andre tantene arrangerte ikke av den grunn. Alle kusinene og fetterne syntes det var gøy å komme sammen denne dagen; hadde vært trist om folk ikke hadde kommet av angst for de forpliktelser det kunne utløse.

Det er vel bare noen dumme greier jeg går og føler på.

Vi har vært lite flink til å be dem i det siste, og derfor føler jeg som jeg gjør.

Men nå har vi hatt det ganske hektisk da, så jeg håper de forstår.

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

9

• Velouria

3

• Dorthe

3

• Mrs. Wallace

2

Skrevet

Det er vel bare noen dumme greier jeg går og føler på.

Vi har vært lite flink til å be dem i det siste, og derfor føler jeg som jeg gjør.

Men nå har vi hatt det ganske hektisk da, så jeg håper de forstår.

Tenk på mitt hjemmelagde ord hver gang du innbiller deg at du må be tilbake sånn omtrent med en gang :-)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Tenk på mitt hjemmelagde ord hver gang du innbiller deg at du må be tilbake sånn omtrent med en gang :-)

Jeg hadde tenkt å følge rådet ditt, men i går var vi hos svigermor.

Hun er i full gang med planlegginga. 1.juledag skulle vi komme på julefrokost hos henne. Og så var det veldig hyggelig om hun og resten av gjengen blir bedt til oss en dag. Hun ordner opp på egne og andres vegne hun. Dette er nok bare begynnelsen.

Skrevet

Jeg hadde tenkt å følge rådet ditt, men i går var vi hos svigermor.

Hun er i full gang med planlegginga. 1.juledag skulle vi komme på julefrokost hos henne. Og så var det veldig hyggelig om hun og resten av gjengen blir bedt til oss en dag. Hun ordner opp på egne og andres vegne hun. Dette er nok bare begynnelsen.

Hmmm... har du kjennskap til det velegnede ordet "nei"?

Hvorfor ikke si at du er sliten denne julen men at dere godt kan komme en dag til henne hvis hun ønsker det, men du har ikke overskudd til å be noen denne julen.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Hmmm... har du kjennskap til det velegnede ordet "nei"?

Hvorfor ikke si at du er sliten denne julen men at dere godt kan komme en dag til henne hvis hun ønsker det, men du har ikke overskudd til å be noen denne julen.

Jeg sa det for noen dager siden. Jeg sa ikke at jeg var sliten, men at jeg i år drømmer om en rolig jul.

Hun trakk på smilebåndet, men kommenterte det ikke.

Skrevet

Jeg sa det for noen dager siden. Jeg sa ikke at jeg var sliten, men at jeg i år drømmer om en rolig jul.

Hun trakk på smilebåndet, men kommenterte det ikke.

Det er ikke sikkert at dere har samme oppfatning av hva en "rolig jul" er. Hvis du synes det er så vanskelig å gjennomføre det du ønsker, så får det meg til å lure på om du egentlig føler at du har rett til å ta hensyn til hva du selv føler denne julen. Det minner litt om den klassiske martyrrollen som mange av våre mødre inntok.

Det må være mulig å møte din svigermor på halvveien. Si ja til hennes invitasjon hvis den står ved lag, men ikke være villig til å avholde noe juleselskap.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det er ikke sikkert at dere har samme oppfatning av hva en "rolig jul" er. Hvis du synes det er så vanskelig å gjennomføre det du ønsker, så får det meg til å lure på om du egentlig føler at du har rett til å ta hensyn til hva du selv føler denne julen. Det minner litt om den klassiske martyrrollen som mange av våre mødre inntok.

Det må være mulig å møte din svigermor på halvveien. Si ja til hennes invitasjon hvis den står ved lag, men ikke være villig til å avholde noe juleselskap.

"Det minner litt om den klassiske martyrrollen som mange av våre mødre inntok"

Takk for den.

Skrevet

Får som regel julefeiringen slik jeg "drømmer om" jeg da :)

I år så skal vi rett oppi gaten her, til svigemor, og spise middag.

Vi blir fire voksne og mine to barn.

Vi spiser middag der, og tar kaffe og kake. Pakker opp de pakkene som er der.

Hjem etterpå, til mer riskrem og godter, og pakkene som venter hjemme.

Første juledag er det ribbesteking her hjemme, bare slappe av, spise, spise, spise, og kose seg med gaver. Fyre i peisen og nyte.

Romjulen er samme, bare slappe av og nyte dagene. Kansje et besøk andre dag til et vennepar for kaffe.

Og svigemor må besøkes en gang til før nyttårsaften for da skal barna bort.

De drar fredag den helgen, og nyttårskvelden er min mann og jeg hjemme alene og koser oss. Kansje drar vi til hytta og blir over der.

Her er ikke mye stress nei, og takk og lov for det.

Men har hatt hektiske juler før da, i mange år så jeg har liksom hatt kvota mi ;)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Får som regel julefeiringen slik jeg "drømmer om" jeg da :)

I år så skal vi rett oppi gaten her, til svigemor, og spise middag.

Vi blir fire voksne og mine to barn.

Vi spiser middag der, og tar kaffe og kake. Pakker opp de pakkene som er der.

Hjem etterpå, til mer riskrem og godter, og pakkene som venter hjemme.

Første juledag er det ribbesteking her hjemme, bare slappe av, spise, spise, spise, og kose seg med gaver. Fyre i peisen og nyte.

Romjulen er samme, bare slappe av og nyte dagene. Kansje et besøk andre dag til et vennepar for kaffe.

Og svigemor må besøkes en gang til før nyttårsaften for da skal barna bort.

De drar fredag den helgen, og nyttårskvelden er min mann og jeg hjemme alene og koser oss. Kansje drar vi til hytta og blir over der.

Her er ikke mye stress nei, og takk og lov for det.

Men har hatt hektiske juler før da, i mange år så jeg har liksom hatt kvota mi ;)

Jeg elsket slike juler tidligere. Akkurat nå føler jeg ikke noe for det.

Men kanskje jeg kommer meg innen den tid, og forandrer mening når jula først er der. Ellers får jeg bare prøve si nei, og få mistenksomheten mot meg.

Skrevet

"Det minner litt om den klassiske martyrrollen som mange av våre mødre inntok"

Takk for den.

Ble du sur eller kjenner du deg litt igjen?

Skrevet

Jeg gjorde det tidligere.

Men nå føler jeg behov for litt ro rundt meg.

Jeg lever et ganske for aktivt liv til vanlig.

Synes du har rett jeg :-)

Er du sliten, så slapp av og bestem selv. Det er lov å si i fra at du trenger ro og fred.

Det er noe inni oss som sier fra, og da kan min turbosvigers bare få lov til å stelle med de andre så mye hun vil.

Julehilsen

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Ble du sur eller kjenner du deg litt igjen?

Jeg vet ikke hvorfor hvorfor du er så irrirtert på meg for tiden. Har ikke tenkt å prøve finne ut av det heller.

Det er ihvertfall ikke jeg som svarer deg surt.

Du er jo f.. ute etter meg enten jeg prøver meg på et morsomt innlegg, eller uttrykker at jeg sliten.

Men, jeg har ihvertfall fått mange andre fine svar her.

Skrevet

Jeg skjønner godt hvordan du føler det. Men det må da være helt i orden å gå på besøk uten å be igjen 2 dager senere. Det høres jo ut som du har vært flink til å invitere andre til deg tidligere. Over lang tid vil det jevne seg ut. (Om hundre år er allting glemt...)

Ta hensyn til deg selv, sier nå jeg. Det høres ut som du trenger det. Så kommer helt sikkert kreftene tilbake og med dem, lysten til å være litt mer sosial.

Skrevet

Jeg drømmer om å sove og sove og sove i jula...

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Synes du har rett jeg :-)

Er du sliten, så slapp av og bestem selv. Det er lov å si i fra at du trenger ro og fred.

Det er noe inni oss som sier fra, og da kan min turbosvigers bare få lov til å stelle med de andre så mye hun vil.

Julehilsen

Takk Trissie!

Alltid hyggelige svar fra deg.

Svigermoren min er er bare superhyggelig og vil gjøre det så fint for alle. Det er derfor det er så vanskelig å si nei.Vil jo helst ikke såre henne.

Vi skal dit i 1. juledag ihvertfall. Og jeg ska be dem en dag til oss.

Så får jeg bare ta en dag av gangen og kjenne etter hva jeg orker når jeg kommmer så langt. Får bare øve meg opp til å si nei.

Og drite i at hun begynner å spørre og mannen min om hva det kan være med meg;)

Hun vil det beste, og blir vel såret hvis noen sier nei.

Men vi skal være med henne på tur til helga som kommer, og vi hadde en hel dag sammen i går, så vi er da mye sammen med henne.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg skjønner godt hvordan du føler det. Men det må da være helt i orden å gå på besøk uten å be igjen 2 dager senere. Det høres jo ut som du har vært flink til å invitere andre til deg tidligere. Over lang tid vil det jevne seg ut. (Om hundre år er allting glemt...)

Ta hensyn til deg selv, sier nå jeg. Det høres ut som du trenger det. Så kommer helt sikkert kreftene tilbake og med dem, lysten til å være litt mer sosial.

Takk til deg også. Ja, skal gjøre det.

Skrevet

Er nok som deg her,- drømmer om en jul med bare meg og mine aller nærmeste (hvilket ikke inkluderer mine (voksne) stebarn engang, fy meg!!!)

Med en gang noen er i huset som ikke bor der, har man på en måte gjester, selv om det er familie. Og må servere, være sosial og grei. Hrmpf. Det er av og til nesten så man gleder seg til å bli gammel og ensom ;-)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Er nok som deg her,- drømmer om en jul med bare meg og mine aller nærmeste (hvilket ikke inkluderer mine (voksne) stebarn engang, fy meg!!!)

Med en gang noen er i huset som ikke bor der, har man på en måte gjester, selv om det er familie. Og må servere, være sosial og grei. Hrmpf. Det er av og til nesten så man gleder seg til å bli gammel og ensom ;-)

"Det er av og til nesten så man gleder seg til å bli gammel og ensom ;-) "

He he, huff;) Det kan hende vi kommer til å se tilbake på den mest slitsomme tiden, som det beste i vårt liv;)

Det er koselig med familie og mange barn, men noen ganger tror jeg man trenger tid til å bare kose sammen som familie, isteden for å bare møtes i døren.

Skrevet

"Det er av og til nesten så man gleder seg til å bli gammel og ensom ;-) "

He he, huff;) Det kan hende vi kommer til å se tilbake på den mest slitsomme tiden, som det beste i vårt liv;)

Det er koselig med familie og mange barn, men noen ganger tror jeg man trenger tid til å bare kose sammen som familie, isteden for å bare møtes i døren.

Du har nok rett... Kanskje man burde dokumentere det i en dagbok at det _var_ strevsomt og ikke bare idyll,- så ikke man mimrer og lengter for mye tilbake :)

Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor hvorfor du er så irrirtert på meg for tiden. Har ikke tenkt å prøve finne ut av det heller.

Det er ihvertfall ikke jeg som svarer deg surt.

Du er jo f.. ute etter meg enten jeg prøver meg på et morsomt innlegg, eller uttrykker at jeg sliten.

Men, jeg har ihvertfall fått mange andre fine svar her.

Det har ikke vært meningen å såre deg. Trodde du syntes det var ok med direkte svar og har syntes det var morsomt å diskutere med deg, det er derfor jeg ofte har svart deg.

Håper du får en ok jul uten at svigermors planer ødelegger for mye for deg :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...