Gå til innhold

Når drømmer man mest?

Anbefalte innlegg

Gjest drømmetyder der ute?
Skrevet

Hørte noen si på radioen at man drømmer mest når man er stresset? noen som vet om dette stemmer...?

Jeg drømmer helt enormt mye for tiden, har aldri gjort det før. Er nokså sliten, men ikke akkurat stresset. Drømmer de villeste ting og folk og hendelser flere år tilbake, samt masse fra nåtiden.

Noen som har peil på hvorfor man drømmer så mye i perioder?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har hatt en del ufattelig syke drømmer de siste dagene, men jeg tror ikke jeg er mer stresset enn vanlig.

Drømmer de mest utrolig ting.

Gjest theoline
Skrevet

Jeg har hatt en del ufattelig syke drømmer de siste dagene, men jeg tror ikke jeg er mer stresset enn vanlig.

Drømmer de mest utrolig ting.

Du drømmer alltid like mye, men kommer an på hvor mye du husker av det når du våkner!

Min erfaring er at sover du dårlig/lett(heter det ikke REM-søvn tro), husker du mye mer..

Særlig visst du ligger å døser på morgenen eller på ettermiddag, da tar det av for min del!

Skrevet

Du drømmer alltid like mye, men kommer an på hvor mye du husker av det når du våkner!

Min erfaring er at sover du dårlig/lett(heter det ikke REM-søvn tro), husker du mye mer..

Særlig visst du ligger å døser på morgenen eller på ettermiddag, da tar det av for min del!

Sakset fra lommelegen:

# Det ene stadiet, som kalles NREM søvn, består av karakteristiske søvnspindler og langsomme hjernebølger i varierende grad. Særlig den dypeste av denne søvnen (deltasøvnen) blir regnet som viktig for å fungere bra neste dag. Denne søvnen har vi mest av tidlig på natten, det vil si i løpet av den første tredjedelen av søvnperioden.

# Det andre søvnstadiet, kalt REM (rapid eye movement, hurtige øyebevegelser) søvn, skiller seg fra annen type søvn. Her er hjernebølgene nesten som under våkenhet, men samtidig er muskulaturen i sin mest avslappete fase. I tillegg sees hurtige øyebevegelser i dette søvnstadiet. Det er vanlig at man drømmer i REM søvnfasen, men man kan også drømme i NREM søvn. REM søvn ser ikke ut til å ha samme betydning som den dype deltasøvnen har, for å fungere bra neste dag. Det betyr at vi regner den dype søvnen som viktigst.

Her er det underforstått at man, selv om man drømmer i begge stadiene, drømmer mest i REM-fasen. Egentlig ganske logisk, iom. at det er i den fasen hjernen er mest aktiv.

"..........................................."

Skrevet

Samme her. Når jeg døser, eventuelt før REM-søvnen slår skikkelig inn, er det mye rart som spinner rundt under topplokket mitt. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...