Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 25 år. Jeg har drevet med idrett siden jeg var barn, og har vært toppidrettsutøver. Trener nå regelmessig, relativt tunge økter.

I det siste halvåret har jeg slitt med depresjon og angst, bruker medisin for det, Remeron, og føler meg mye bedre.

I de siste månedene har jeg periodevis vært plaget med smerter i brystregionen på venstre side, det kan kjennes ømt, klemmende eller stikkende og kan vare i timesvis. Har kjent dette ved kraftig latter noen ganger. Jeg merker ingenting når jeg trener, bortsett fra et par ganger hvor jeg har kjent litt stikking. En gang opplevde jeg kraftigere klemmende smerter midt i brystet som gjorde mere vondt når jeg prøvde å puste dypt/fylle lungene.Dette varte ca. 20 minutter etter at jeg hadde kjørt noen timer med bil, og det gjorde meg redd.

For et par år siden oppsøkte jeg lege for samme plage, da sa han at jeg hadde ett ekstra hjerteslag, men at det var helt vanlig.

Tror ikke det har noen sammenheng, men jeg har i det siste følt at det er trangt å puste (i halsen, ikke brystet). Har før kjent slikt før forkjølelse, men har ikke denne gangen blitt syk.

Jeg er bekymret for at det er noe galt med hjertet, men har ikke dette i familien, og lever sunt (bortsett fra at jeg har tatt en røyk i blant). Har nettopp tatt flere prøver hos legen, kolesterol, blodsukker og alt var veldig bra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/210203-brystsmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angst kan gi slike symptomer uten at det behøver å være no galt med hjertet! Ta det opp med legen din, kanskje du trenger medisiner mot angsten!

Eller så kan det være muskelsmerter.. behøver ikke å være noe alvorlig! Du har jo vært hos legen, og hvis du har sagt det samme til han som du skrev her, så vil jeg tro han har utelukket at det er noe med hjertet ditt! Men som sagt, så kan det ha med angst å gjøre! Angst og depresjon er to diagnoser som ofte sees sammen, desverre!

Ta det helt med ro, og prøv å slappe av!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/210203-brystsmerter/#findComment-1526596
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til GL980.

Sannsynligheten for at du har en hjerteårsak til dine plager er minimal og nærmest neglisjerbar.

Ofte ser vi endel slike diffuse symptomer som bivirkninger på medikamenter. Det er imidlertid ikke meddelt noen tilfeller av de plager du nevner på Remeron, selv om man aldri helt kan se bort fra en slik mulighet.

Det faktum at du ikke merker noe av dette når du trener (sannsynligvis hardt, med din bakgrunn som toppidrettsmann), taler likeledes imot at det har noe med ditt hjerte å gjøre.

Som regel vil det være muskulære årsaker til slike fenomèn som du erfarer, men det er vanligvis vanskelig å lokalisere utgangspunktet. Smertene kan ofte være utløst av strukturer ganske langt fra den regionen hvor man opplever smerten befinner seg.

Du bør dessuten ikke være fremmed for tanken på at dine depressive symptomer vil kunne gi seg utslag i fysiske plager, eller i hvertfall kunne forsterke følelsen av smerte eller annet ubehag. På de premisser du anfører i ditt brev kan jeg ikke se at det er noen grunn til at du går videre med dette til andre undersøkelser, det vil kunne gi deg ytterligere "grunn" til å forsterke plagene. Hvis det imidlertid fortsetter eller blir verre, bør du ta det opp med din lege igjen. Jeg vil ikke fullstendig se bort fra at noe av dette kan være Remeron-indusert, men ikke gjør noen forandring med medisineringen uten at du har diskutert det med legen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/210203-brystsmerter/#findComment-1546411
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...