Gjest liisa Skrevet 4. mars 2001 Del Skrevet 4. mars 2001 Hei alle sammen! Holder på å slanke meg, skal gå ned ca 5 kg til våren. Det jeg lurer på er om det er verst å spise sukker eller fett, eller er må jeg holde meg vekk fra begge deler??????? Går raske turer på ca 45-60 min 6 kvelder i uka, men kiloene sitter som støpt, hva gjør jeg galt??? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
magnus Skrevet 5. mars 2001 Del Skrevet 5. mars 2001 Nå blir vel sukker omdannet til fett hvis ikke det blir forbrent. Det lagres... Hvis du bare skal ned fem kilo vil jeg tro du er på god vei. Forandringene skjer ikke over natten, spesielt ikke hvis du vil at forandringene skal være permanente. Du gjør jo lurt i å begrense begge deler, ikke noe særlig vits i å kutte f.eks. sukker og så fråtse i fett. Vil tro i så fall det er bedre med sukker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 5. mars 2001 Del Skrevet 5. mars 2001 Kanskje du rett og slett spiser FOR LITE, slik at kroppen er redd det er "hungersnød" og går over på sparebluss... Skal du slanke det fornuftig, må du spise lite og ofte, dvs. 4-5 måltider pr. dag, med 3-4 timers mellomrom. Grovbrød med sunt og magert pålegg, gjerne også paprika, tomat eller annet "grønt" på. Lettyoghurt, knekkebrød, egg (2-3 pr. uke) og frokostblanding (uten sukker tilsatt) er andre sunne ting. MYE frukt og grønnsaker, fritt fram av det siste, 2-3 frukt daglig (men en banan regnes som to frukt). Spis gjerne mer fisk - det er sunt og magert (spis også fete fisker, de har sunt fett). Spiser du ikke så mye fisk til middag, prøv makrell i tomat på brødskiva, om du liker. Bruk karbonadedeig istedenfor kjøttdeig og f.x. Dolmio tomatsaus hvis du skal ha pasta (sunt i begrensa mengder), og særlig kylling (uten skinn) er sunt. Uncle Ben's sauser er faktisk kalorifattige og smaksrike, anbefales! :-) Tilsett gjerne litt ekstra grønnsaker sjøl i tillegg! Ta gjerne fiber-tabletter med 1-2 store glass vann ca. 15 min. før hvert måltid - og drikk generelt mye vann (og lite brus, kaffe og te) - minst 1,5 liter pr. dag, gjerne inntil 3 liter. Fibertablettene gir økt metthetsfølelse, og sørger dessuten for at magen er i "form". Drikk begrenset med melk og juice. Et glass juice = 1 fruktrasjon, og et-to glass lett eller ekstra lett melk er nok pr. dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marnie Skrevet 5. mars 2001 Del Skrevet 5. mars 2001 Bra svar fra Gemini, så jeg bruker ikke tid på å gjenta dem med andre ord. Med hensyn på om sukker eller fett er verst, så se f eks denne artikkelen: http://cnn.vg.no/HELSE/0008/17/920527.html. Som du ser er ikke engang spesialistene enige. Så kutt ned på begge deler, men pass på at du spiser nok, ofte og sunt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
magnus Skrevet 5. mars 2001 Del Skrevet 5. mars 2001 Kanskje du rett og slett spiser FOR LITE, slik at kroppen er redd det er "hungersnød" og går over på sparebluss... Skal du slanke det fornuftig, må du spise lite og ofte, dvs. 4-5 måltider pr. dag, med 3-4 timers mellomrom. Grovbrød med sunt og magert pålegg, gjerne også paprika, tomat eller annet "grønt" på. Lettyoghurt, knekkebrød, egg (2-3 pr. uke) og frokostblanding (uten sukker tilsatt) er andre sunne ting. MYE frukt og grønnsaker, fritt fram av det siste, 2-3 frukt daglig (men en banan regnes som to frukt). Spis gjerne mer fisk - det er sunt og magert (spis også fete fisker, de har sunt fett). Spiser du ikke så mye fisk til middag, prøv makrell i tomat på brødskiva, om du liker. Bruk karbonadedeig istedenfor kjøttdeig og f.x. Dolmio tomatsaus hvis du skal ha pasta (sunt i begrensa mengder), og særlig kylling (uten skinn) er sunt. Uncle Ben's sauser er faktisk kalorifattige og smaksrike, anbefales! :-) Tilsett gjerne litt ekstra grønnsaker sjøl i tillegg! Ta gjerne fiber-tabletter med 1-2 store glass vann ca. 15 min. før hvert måltid - og drikk generelt mye vann (og lite brus, kaffe og te) - minst 1,5 liter pr. dag, gjerne inntil 3 liter. Fibertablettene gir økt metthetsfølelse, og sørger dessuten for at magen er i "form". Drikk begrenset med melk og juice. Et glass juice = 1 fruktrasjon, og et-to glass lett eller ekstra lett melk er nok pr. dag. Hmm.. Er du så sunn som du virker? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 5. mars 2001 Del Skrevet 5. mars 2001 Hmm.. Er du så sunn som du virker? Tja - har begynt på Libra-kurs for snart en måned siden og har i stor grad lagt om til langt sunnere vaner enn før! :-) *litt stolt av meg sjøl* En og annen sprekk og utskeielse er det blitt, helt fanatisk er jeg ikke... Men i det store og hele så følger jeg Libra's råd om lite og ofte og magrere, og ser resultater! :-) Mosjon er den biten jeg har vært minst flink med hittil, men jobber med motivasjonen for å bli flinkere der også... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 7. mars 2001 Del Skrevet 7. mars 2001 Hei liisa Fett er et næringsstoff kroppen din trenger selv om du slanker deg, sukker kan den godt klare seg uten. Når du slanker deg bør du tillate deg noe fett og lite sukker. Fett er den beste energikilden i maten, og det er derfor viktig å begrense inntaket for å lettere gå ned i vekt. Du kan med fordel utelate synlig fett på kjøttprodukter, smør/margarin på brødet og redusere tilsetning av disse i matlaging. Velg også magre oster (mager smøreost, cottage cheese), lettere oster i moderate mengder, karbonadedeig framfor kjøttdeig, kylling uten skinn, renskåret kjøtt, magre sauser og dressinger. Minst 1/3 av middagen din bør bestå av grønnsaker/salat, og 1/3 av poteter (kokte/bakte)/pasta/ris/grovt brød, resten av magert kjøtt eller fisk. Velg helst skummet melk, ca 2-3 glass per dag er passe. Begrens inntaket av annen drikke som juice, saft, alkohol og brus. Velg heller lett saft/light brus. Vann er den beste tørstedrikk. Spis flere små måltider per dag. Bruk grove brødvarer med magert pålegg og suppler gjerne med 2 frukt per dag. Fint at du er så flink å trimme, fortsett med det. Kanskje noen av rådene du fikk her kan hjelpe deg et skritt videre. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.