Gå til innhold

Hva synes du om eggdonasjon?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

vel jeg hadde ikke likt at eggene mine var ute der et sted og at jeg hadde genetiske barn som jeg ikke ante hvor befant seg...

jeg er jo for sæddonasjon så egentlig bør jeg jo være for eggdonasjon også...Har ingen god begrunnelse for at jeg ikke er for det

Så du dokumentaren om han som hadde xx barn? Det var på et lite sted så det ble bekymring for om noen halvsøsken ville bli kjærester.

Det var vel å dra den litt for langt (hihi, bokstavelig talt)!

Litt kjipt med for mye ombruk av donorer, eggdonerer brukes oftest kun to ganger (og ikke sikkert det blir barn av det da heller).

Jeg lurer på om sæddonorer har lignende restriksjoner?

Kan sikkert google eller surfe fram svaret, men vet noen her noe om det?

Jeg ble spurt om jeg ville donere egg til en venninne.... Ikke helt enkelt valg det der...

Nei, det må være kun eggdonoren som tar en personlig avgjørelse på dette.

Men jeg har blitt mere frisinnet i tankegangen med årene, og synes det er riktig i noen tilfeller.

Men en viss ordning bør det være, og det bør ikke være anonymt. Ethvert menneske har rett til å kjenne sitt genetiske opphav.

For min del er det greit at folk både donerer og tar imot.

Jeg for min del ville ikke gjort noen av delene. Ville ikke donert, fordi det ville ført til at jeg hadde et ukjent, biologisk barn ett eller annet sted.

Og jeg ville ikke tatt imot, all den tid det ikke ville blitt mitt biologiske barn. Og hvis jeg alt skulle få et barn med en annen kvinnes gener, ville jeg heller adoptere et barn som alt var i verden, men manglet familie.

Det var vel å dra den litt for langt (hihi, bokstavelig talt)!

Litt kjipt med for mye ombruk av donorer, eggdonerer brukes oftest kun to ganger (og ikke sikkert det blir barn av det da heller).

Jeg lurer på om sæddonorer har lignende restriksjoner?

Kan sikkert google eller surfe fram svaret, men vet noen her noe om det?

Jo, sædgivere har også begrensninger. Ulike land har ulike lover, men såvidt jeg vet begrenses det til mellom 6 og 12 barn pr.donor.

Jo, sædgivere har også begrensninger. Ulike land har ulike lover, men såvidt jeg vet begrenses det til mellom 6 og 12 barn pr.donor.

Oioi, det var mye! :o)

12 barn blir jo også 11 søsken til ditt donorbarn.

Kan det ikke føre til at donorunger (av sæddonor) blir veldig forvirret? eller har ungene ingen rett til å få vite?

Annonse

Så du dokumentaren om han som hadde xx barn? Det var på et lite sted så det ble bekymring for om noen halvsøsken ville bli kjærester.

På de mange små steder er alle i slekt fra før (jeg er minst 5-menning til alle i den bygda jeg vokste opp; som regel er slektskapet 4-doblet eller mer, da alle mine besteforeldre er oppvokst i samme området). Så da ville det bli særlig ille om mange som i tillegg var søsken forelsket seg i hverandre. Jeg så ikke programmet, men jeg vil tro at sæden hans ble spredd litt rundt omkring!

Oioi, det var mye! :o)

12 barn blir jo også 11 søsken til ditt donorbarn.

Kan det ikke føre til at donorunger (av sæddonor) blir veldig forvirret? eller har ungene ingen rett til å få vite?

Der har jo også ulike land forskjellige lover. I Norge ble det nylig (i fjor??) endret loven slik at barna nå har rett til å få vite hvem donor er (når barna er 18). Men de har jo ikke rett til å få vite hvem de biologiske søsknene er.

Der har jo også ulike land forskjellige lover. I Norge ble det nylig (i fjor??) endret loven slik at barna nå har rett til å få vite hvem donor er (når barna er 18). Men de har jo ikke rett til å få vite hvem de biologiske søsknene er.

hmm, men hva da med unger som er unnfanget med utenlandsk donor i utlandet, der norske myndigheter aldri får vite noe?

Jeg har lest litt om de som driver med dette, og det forunderlige er at mange aldri har tenkt å fortelle barnet om det genetiske opphavet.

Tenk da om ungene blir mistenksomme og tar en gentest i voksen alder, hvilket forvirrende sjokk vil de ikke få da?

For alles del, må det da være viktig å være helt ærlige om dette. Ellers tror jeg det kan skape traumer (og kansje hat pga fortielse) når de tilfeldigvis oppdager det.

hmm, men hva da med unger som er unnfanget med utenlandsk donor i utlandet, der norske myndigheter aldri får vite noe?

Jeg har lest litt om de som driver med dette, og det forunderlige er at mange aldri har tenkt å fortelle barnet om det genetiske opphavet.

Tenk da om ungene blir mistenksomme og tar en gentest i voksen alder, hvilket forvirrende sjokk vil de ikke få da?

For alles del, må det da være viktig å være helt ærlige om dette. Ellers tror jeg det kan skape traumer (og kansje hat pga fortielse) når de tilfeldigvis oppdager det.

ja hva om de finner ut blodtypen sin (på ungdomsskolen er det ikke uvanlig at det er en del av biologundervisningen) og de finner ut at den ikke matcher foreldrenes, hva da??

Eller så må foreldrene lyve om det også

Eller om barnet skulle trenge blodoverføring og ingen av foreldrene kan gi. De bør jo ha en god forklaring på det også

det blir mye å tenke på om man skal holde det skjult

ja hva om de finner ut blodtypen sin (på ungdomsskolen er det ikke uvanlig at det er en del av biologundervisningen) og de finner ut at den ikke matcher foreldrenes, hva da??

Eller så må foreldrene lyve om det også

Eller om barnet skulle trenge blodoverføring og ingen av foreldrene kan gi. De bør jo ha en god forklaring på det også

det blir mye å tenke på om man skal holde det skjult

De sørger for å velge en donor utifra blodtypen til foreldrene, så dette med blodtypeproblematikken er ikke aktuelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...