Gå til innhold

Bekymret,- Janne kan du svare!

Gjest Meg

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er kanskje litt merkelig men

jeg skriver fordi jeg er bekymret for min mor. Hun er veldig tynn og ser sliten ut. Problemet er at jeg kan ikke si at jeg tror hun lider av noen spiseforstyrrelse heller. Hun spiser riktignok mye mindre enn meg men det trenger jo ikke bety noe ettersom jeg er veldig glad i mat og spiser godt. Men jeg er alikevel bekymret. Det kan selfølgelig bare hende at hun ER tynn (for det er hun jo). Hun har aldri vært lubben, iallefall ikke som voksen og så lenge jeg har levd har hun vært tynn. Jeg er alikevel bekymret. Kan noen gi meg råd?

Takknemlig for svar ettersom det er vanskelig for meg å ta dette opp med

henne selv. Jeg har selv lidd av spiseforstyrrelse (Bulimi) og det er

ikke sikkert at hun ville likt noe særlig at jeg spurte henne rett ut.

Jeg synest at hun spiser for lite og vil gjerne få sagt dette på en pen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei Meg

Det kan være flere årsaker til at man er tynn. Noen er tynne og spiser lite fordi det er slik de er naturlig. Andre får dårlig matlyst og blir tynne fordi de er syke (også av andre sykdommer enn spiseforstyrrelser). Jeg synes du bør fortelle moren din at du er bekymret for henne fordi hun ser sliten ut. Du behøver ikke fokusere mest på at hun spiser lite hvis det er vanskelig for deg. Kanskje er det fint både for henne og deg å snakke litt om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...