Gjest Nikkaba Skrevet 5. mars 2001 Del Skrevet 5. mars 2001 Jeg får ikke noe skikkelig svar noe sted... Og ikke be meg ta kontakt med NCF, jeg sitter i styret der, og vi har desverre heller ingen informasjon... Det er en kjensgjerning at cøliakere mangler viktige vitaminer, mineraler og fiber, samt sporstoffer, som andre kan få i seg gjennom maten de spiser. Hvilke tilskudd bør jeg ta, foruten folat og omega3? Jeg har et kjempehøyt jernlager, (165ug/L) så jeg bør vel ikke ta multivitaminer som inneholder jern? Jeg spiser frukt: bananer, druer, epler og jordbær. Det går også med ca. et egg om dagen. Ellers går det i glutenfri kost, inkludert den nye, glutenfrie havren fra norsk bokhvetedyrkerlag. Er dette godt nok, eller mangler det vitaminer i mitt kosthold? Jeg bruker ferdigkjøpt, glutenfritt brød. Jeg er gravid i uke 20+3. Takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 7. mars 2001 Del Skrevet 7. mars 2001 Hei Nikkaba Det er ikke nødvendigvis slik at cøliakere mangler viktige vitaminer, mineraler, sporstoffer og fiber. Det er fullt mulig å ha et tilfredsstillende glutenfritt kosthold som dekker behovene dine for alle næringsstoffene. Dette avhenger av at du spiser variert og nok mat. I tillegg er det viktig å følge dietten helt. Da vil tarmen fungere like godt mhp næringsstoffopptak som en frisk tarm. Ved ubehandlet cøliaki ser man mangler på viktige næringsstoffer fordi tarmen er skadet. Ved å benytte glutenfrie kornprodukter, grønnsaker, poteter, belgvekster, frukt, bær, egg, melkeprodukter, rene kjøtt og fiskeprodukter blir kostholdet ditt like godt (kanskje sunnere enn mange andres pga mindre blandingsprodukter/ferdigmat) som kostholdet til personer uten cøliaki. Ved å spise rikelig frukt og grønnsaker vil du kompensere for det lavere fiberinnholdet i mange av de glutenfrie brødblandingene, og havre er en god kilde til fiber. Angående kosttilskudd trenger du ikke ta folat lenger. Dette er anbefalt de tre først månedene av svangerskapet. Du kan godt ta en multivitamin- og mineral tbl i tillegg til omega-3 tilskuddet. Denne bør helst være uten jern. Du skal passe på at du ikke inntar dobbel dose vitamin A fordi det kan være uheldig for barnet ditt. Dersom omega-3 tilskuddet er uten vitamin A er ikke dette et problem, hvis ikke bytter du til et omega-3 tilskudd uten vitamin A som kan kombineres med en multivitamin- og mineral tbl (disse inneholder som regel vitamin A). Sørg for å benytte ost/melkeprodukter jevnlig for å sikre et tilfredsstillende kalsiuminntak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.