Gjest Nå må jeg ! Skrevet 5. mars 2001 Del Skrevet 5. mars 2001 Tenkte jeg skulle prøve å få i meg litt vitaminer i pilleform. Alt på en gang altså. hva anbefales ? Hva er forresten krom godt for ? Bør jeg ta ekstra tilskudd av B vitaminer ? Eller er det nok i en slik kombi pille ? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
x-ar Skrevet 6. mars 2001 Del Skrevet 6. mars 2001 Prøv "Basic" fra Møllers. Da får du både tran, vitaminer og mineraler. Enklere kan det neppe bli! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 7. mars 2001 Del Skrevet 7. mars 2001 Hei Nå må jeg ! Det er umulig å si hva akkurat du trenger fordi jeg vet ikke noe om deg. Noen generelle råd om bruk av kosttilskudd kan du få. For de aller fleste vil kosten tilføre tilstrekkelig med alle næringsstoffene. Dersom du har et lite variert kosthold eller utelukker enkelte matvaregrupper kan du få et lavt inntak av noen næringsstoffer. Ved lavt inntak av fisk får du vanligvis lite omega-3 fettsyrer og vitamin D, og ved lavt inntak av melkeprodukter får du lett lite kalsium. Du bør da helst sørge for å få i deg disse næringsstoffene fra andre typer matvarer, eller du kan benytte kosttilskudd. Ved sykdom/slanking som medfører at du spiser mindre mat enn vanlig eller ved et ensidig kosthold over lengre tid, kan inntaket av noen vitaminer og mineraler bli for lavt. I slike tilfeller kan du ha behov for å bruke kosttilskudd. Du bør alltid ta utgangspunkt i hva kostholdet ditt tilfører lite av i forhold til de behovene kroppen din har når du velger preparat.Tran er gunstig å benytte for mange fordi den tilfører både vitamin D og umettede fettsyrer. Det er erfaringsmessig disse næringsstoffene det kan være vanskelig å få nok av i kosten. Jeg anbefaler 1 barneskje tran (5 ml) eller 2 trankapsler hver dag hele året for dem som spiser lite fet fisk (barn og voksne). Dersom du har påviste mangler av et næringsstoff (f.eks. jernmangelanemi) bør du benytte et eget tilskudd som er spesialtilpasset dette behovet til status er gjenopprettet. Dersom du føler behov for ekstra tilskudd av vitaminer og mineraler for "sikkerhets skyld" anbefaler jeg at du tar 1 multivitamin- og mineral tbl hver dag i en periode. Det er viktig at du er oppmerksom på at det kan være skadelig med store doser vitaminer og mineraler. Spesielt skal gravide og barn unngå å innta for store mengder. Overskudd av fettløselige vitaminer (A, D) lagres i kroppen og kan medføre forgiftning. Store doser vannløselige vitaminer (f. eks. vitamin C) kan også medføre uheldige konsekvenser og virke mot sin hensikt. Symptomer på vitaminforgiftning kan ofte være diffuse i form av oppkast, tretthet, hodepine og hudforandringer. Mat inneholder helsefremmende stoffer som du ikke kan få i kosttilskudd. De positive helseeffektene du oppnår ved å tilføre næringsstoffene fra mat er sannsynligvis også et resultat av at flere stoffer virker i samspill. Regelen er derfor at du først og fremst bør dekke næringsstoffbehovet ditt ved å spise et variert kosthold! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.