Gå til innhold

Livredd for GU


Gjest redd-for-GU

Anbefalte innlegg

Gjest redd-for-GU

Jeg er 21 år og lurer på når man får første innkalling til GU??? Jeg er livredd for å ta en sånn undersøkelse. Liker ikke sånne intime greier. Får angst av bare å tenke på det. Vet at det er en normal ting som de fleste må gjennom,men det hjelper ingenting. Uansett om jeg hadde fått narkose, så hadde jeg ikke gjort det. Jeg kommer aldri til å ta en sånn test. ALDRI !!!! Med annet jeg skifter mening og tørr når jeg blir eldre.

Hvordan er det første gangen? jeg ser for meg skrekksener der jeg må kle av meg bak et forheng, og må ligge å skreve i den stolen. Blir livredd bare av tanken. Jeg er livredd, selv om jeg ikke vet når man får innkalling til en sånn undersøkelse.

Og som sagt, selv om dette er en rutine for legen, og at de aller fleste voksne på denne jord tar sånne undersøkelser, så hjelper ikke det. Blir ikke roligere. Og jeg hadde ikke klart det selv om jeg hadde hatt med meg en person jeg stolte på.

Ville faktisk følt det som et overgrep en sånn undersøkelse. Liker ikke tanken på at andre (legen) skal styre på med underlivet mitt, selv om dette er bare en vanlig undersøkelse som legen er vandt med.

Hvordan skal man forberede seg til en sånn førstegangs-undersøkelse??? hvordan opplevde dere den første gangen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • carma

    6

  • jaime

    4

  • Line

    2

  • Gemini

    2

Mest aktive i denne tråden

Man får ikke innkallelse til sånn undersøkelse, man må bestille time til det selv! Men man må ta GU når man blir gravid (tror jeg).. og så ligger man jo i nesten samme stol når man føder...

Det er ikke så ille som man ofte tror, og legene er ofte kjempeflinke (iallefall vanligvis) til å gå varsomt fram, iallefall hvis du på forhånd sier fra at du er engstelig! Dette er absolutt en undersøkelse det er lurt å ta med jevne mellomrom, mtp celleprøver og SOS-sykdommer. Sistnevne kommer jo også an på hvor mange sex-partnere du har hatt, men alltid lurt å sjekke det ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slapp av

http://www.lommelegen.no/art/art2814.asp

Du får innkalling fra du er 25 år, hvis du ikke har gått til undersøkelse før det.

Du er ikke nødt til å gå, du bestemmer selv. Men celleforandringer som ikke oppdages, kan være svært alvorlig.

Jeg gruet meg til første gang, men opplevde det som svært fort gjort, og var lettet etterpå.

Du får leve så risikofritt som mulig (mht antall partnere, bruk av kondom, sikker prevensjon osv). ikke la det bli en stor sak i livet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke innkallelse til GU. Det er vanlig med GU ifm start av hormonbaserte prevansjonsmidler, svangerskap og ved bytte av sexpartner eller hvis man har noen form for underlivsproblemer. Men det er ikke sånn at man automatisk blir innkalt til GU når man er så og så gammel.

Du burde snakke med legen din om hvordan du tenker rundt dette. Kanskje han/hun kan hjelpe deg med problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.lommelegen.no/art/art2814.asp

Du får innkalling fra du er 25 år, hvis du ikke har gått til undersøkelse før det.

Du er ikke nødt til å gå, du bestemmer selv. Men celleforandringer som ikke oppdages, kan være svært alvorlig.

Jeg gruet meg til første gang, men opplevde det som svært fort gjort, og var lettet etterpå.

Du får leve så risikofritt som mulig (mht antall partnere, bruk av kondom, sikker prevensjon osv). ikke la det bli en stor sak i livet ditt.

Ups.. så feil kan man ta.. ;-)

Jeg har i alle fall aldri fått noen innkalling til GU noen gang, så jeg tror dette praktiseres ulikt fra lege til lege.

Undersøkelsen er vel uansett frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke innkallelse til GU. Det er vanlig med GU ifm start av hormonbaserte prevansjonsmidler, svangerskap og ved bytte av sexpartner eller hvis man har noen form for underlivsproblemer. Men det er ikke sånn at man automatisk blir innkalt til GU når man er så og så gammel.

Du burde snakke med legen din om hvordan du tenker rundt dette. Kanskje han/hun kan hjelpe deg med problemet.

Joda, hvis det har gått altfor lenge siden man tok celleprøve sist, og er over 25 år, så får man en oppfordring fra Kreftregisteret om å få tatt en slik undersøkelse, som naturlig nok forutsetter en GU. Tror det er hvis det har gått 4 år siden forrige GU at man får en slik påminnelse. Men man må selv bestille time hos lege/gynekolog for å få tat prøven da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det AKKUTRAT som deg, og jeg er 30... Har aldri tatt noen form for GU, og tror faktisk ikke at jeg vil klare det heller. Så du har i hvertfall min sympati - !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, hvis det har gått altfor lenge siden man tok celleprøve sist, og er over 25 år, så får man en oppfordring fra Kreftregisteret om å få tatt en slik undersøkelse, som naturlig nok forutsetter en GU. Tror det er hvis det har gått 4 år siden forrige GU at man får en slik påminnelse. Men man må selv bestille time hos lege/gynekolog for å få tat prøven da.

Jeg får innkallelse hvert år nå, fordi jeg ikke har vært til GU siden minsta mi som er seks år ble født.

Enn så lenge... jeg burde vel ha vært der, men det er jaggu meg et tiltak å komme seg avgårde! Har ikke spesielt lyst å dra til fastlegen heller, for det er et lite legekontor, og jeg kjenner både sekretæren og ei til der personlig. Ikke noe moro at de skal kunne lese journalen min, samme hvor mye taushetsplikt de har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får innkallelse hvert år nå, fordi jeg ikke har vært til GU siden minsta mi som er seks år ble født.

Enn så lenge... jeg burde vel ha vært der, men det er jaggu meg et tiltak å komme seg avgårde! Har ikke spesielt lyst å dra til fastlegen heller, for det er et lite legekontor, og jeg kjenner både sekretæren og ei til der personlig. Ikke noe moro at de skal kunne lese journalen min, samme hvor mye taushetsplikt de har!

Be om å få henvisning til en gynekolog. Eller til en annen lege i distriktet.

Jeg fikk en annen lege, om enn på samme legesenter som min fastlege jobber ved. Ikke at jeg kjenner noen av de om jobber der, men jeg ønsket bare ikke å ta den undersøkelsen hos min lege, en eldre mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, sånn hadde jeg det også. Fikk problemer med sopp og var på legevakten og legen ser plutselig på meg og sier at vi nok må ta en prøve der nede. Å hjelp, da ble jeg nervøs. Men det klødde sånn og jeg visste ikke hva det var og måtte bare ta meg sammen. Legen (en mann) var veldig forsiktig og var ferdig på null komma nix. Så jeg grudde meg ikke så forferdelig neste gang.

Har oppdaget at mannlige leger ofte er mer hensynsfulle og forsiktige enn kvinnelige leger.

Lenge gikk jeg til en mannlig lege som jeg ikke hadde lyst å dele dette med, så da gikk jeg til en privat klinikk. Det funket for meg. Det er fremdeles en ubehagelig og veldig sårbar situasjon når man ligger der med nakent underliv og sprikende bein. Men dette er jo legen veldig obs på. Ofte er det nok en ubehagelig situasjon for legen også. Virker hvertfall slik på min lege. Man må bare prøve å skyve det litt lengre bak i tanke rekken og telle hull i takplaten eller noe annet.

Ta med en venninne som du stoler 100% på som kan holde deg i hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *sparkle*

Uff, sånn hadde jeg det også. Fikk problemer med sopp og var på legevakten og legen ser plutselig på meg og sier at vi nok må ta en prøve der nede. Å hjelp, da ble jeg nervøs. Men det klødde sånn og jeg visste ikke hva det var og måtte bare ta meg sammen. Legen (en mann) var veldig forsiktig og var ferdig på null komma nix. Så jeg grudde meg ikke så forferdelig neste gang.

Har oppdaget at mannlige leger ofte er mer hensynsfulle og forsiktige enn kvinnelige leger.

Lenge gikk jeg til en mannlig lege som jeg ikke hadde lyst å dele dette med, så da gikk jeg til en privat klinikk. Det funket for meg. Det er fremdeles en ubehagelig og veldig sårbar situasjon når man ligger der med nakent underliv og sprikende bein. Men dette er jo legen veldig obs på. Ofte er det nok en ubehagelig situasjon for legen også. Virker hvertfall slik på min lege. Man må bare prøve å skyve det litt lengre bak i tanke rekken og telle hull i takplaten eller noe annet.

Ta med en venninne som du stoler 100% på som kan holde deg i hånden.

Visste du at legestudenter må prøve stolen selv for å kjenne litt på hvordan det er??? *LOL* Det må de iallefall noen steder:)

Men dette er jo bra, for da blir de jo litt ydmyke i forhold til situasjonen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeg tar undersøkelse hvert 3. år

For å skremme deg litt mer:)

Sist gang jeg var til lege ba hun meg om å kle av meg og legge meg opp i stolen. Det er ikke noe forheng. Jeg la meg opp i stolen og skrevde. Hun kom bort og skulle begynne, men så var det noe hun skulle ha ved pulten. Hun stod der en stund og styrte mens jeg lå og skrevde i retning nettopp pulten. DET var ubehagelig. For henne er det vel nesten dagligdags, men for meg var det der pyton

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Settlers

Men det bare må du gjøre likevel :-) Det er ikke akkurat en veldig behagelig situasjon, enig i det, men det er jo fort gjort da og kjempeviktig for å oppdage celleforandringer. Det fant de hos meg ved siste GU, og jeg tør ikke tenke på hva som ville skjedd om det ikke ble oppdaget..

Nei, mann deg opp, det er bare en sånn ting vi må gjøre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om å få henvisning til en gynekolog. Eller til en annen lege i distriktet.

Jeg fikk en annen lege, om enn på samme legesenter som min fastlege jobber ved. Ikke at jeg kjenner noen av de om jobber der, men jeg ønsket bare ikke å ta den undersøkelsen hos min lege, en eldre mann.

Jeg har en ung mann til lege jeg da, han er bare seks år eldre enn meg... synes det er litt ekkelt, men nå er det bare to-tre leger som jobber der fast. To faste, og en turnuslege.

Får se gjennom gule sider og se om jeg finner noen som "fanger min oppmerksomhet".

Kanskje noen som har forslag til en ok gynekolog i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste du at legestudenter må prøve stolen selv for å kjenne litt på hvordan det er??? *LOL* Det må de iallefall noen steder:)

Men dette er jo bra, for da blir de jo litt ydmyke i forhold til situasjonen:)

En lege som underviste på skolen for oss (jeg er spl-student) fortalte at selv de mannlige legestudentene måtte opp i stolen og sitte for å kjenne hvor ubehagelig det kan føles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hareide

En lege som underviste på skolen for oss (jeg er spl-student) fortalte at selv de mannlige legestudentene måtte opp i stolen og sitte for å kjenne hvor ubehagelig det kan føles.

Menn har da ikke vagina og kan da mulig kjenne noe ubehag. Prøv å slapp av, da gjør det ikke vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hareide

Du har ikke hatt sex antar jeg? Det er bare å bli voksen og skjerpe seg. Ikke noe annerledes fo rlegen enn å se i halsen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hareide

Jeg har det AKKUTRAT som deg, og jeg er 30... Har aldri tatt noen form for GU, og tror faktisk ikke at jeg vil klare det heller. Så du har i hvertfall min sympati - !

Du synes det er bedre at du får livmorskreft eller noe? Herregud, at det går an. Du har vel heller ikke at sex da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups.. så feil kan man ta.. ;-)

Jeg har i alle fall aldri fått noen innkalling til GU noen gang, så jeg tror dette praktiseres ulikt fra lege til lege.

Undersøkelsen er vel uansett frivillig.

Det er ikke legen som "innkaller", det er Kreftregisteret direkte. Og hvis du aldri har fått noe slikt brev, betyr det vel at du aldri har latt det gå over tre år mellom hver celleprøve.

Og det er ikke egentlig noen innkalling, man må selv bestille time, pluss at det ikke skjer noe om man lar være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...