Gå til innhold

Livredd for GU


Gjest redd-for-GU

Anbefalte innlegg

Gjest blomsterløk

Uff, sånn hadde jeg det også. Fikk problemer med sopp og var på legevakten og legen ser plutselig på meg og sier at vi nok må ta en prøve der nede. Å hjelp, da ble jeg nervøs. Men det klødde sånn og jeg visste ikke hva det var og måtte bare ta meg sammen. Legen (en mann) var veldig forsiktig og var ferdig på null komma nix. Så jeg grudde meg ikke så forferdelig neste gang.

Har oppdaget at mannlige leger ofte er mer hensynsfulle og forsiktige enn kvinnelige leger.

Lenge gikk jeg til en mannlig lege som jeg ikke hadde lyst å dele dette med, så da gikk jeg til en privat klinikk. Det funket for meg. Det er fremdeles en ubehagelig og veldig sårbar situasjon når man ligger der med nakent underliv og sprikende bein. Men dette er jo legen veldig obs på. Ofte er det nok en ubehagelig situasjon for legen også. Virker hvertfall slik på min lege. Man må bare prøve å skyve det litt lengre bak i tanke rekken og telle hull i takplaten eller noe annet.

Ta med en venninne som du stoler 100% på som kan holde deg i hånden.

Min erfaring er også at menn er mindre 'hardhendte' når de foretar gu enn de kvinnelige legene jeg har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • carma

    6

  • jaime

    4

  • emin

    2

  • favn

    2

Mest aktive i denne tråden

fei1365380229

Ups.. så feil kan man ta.. ;-)

Jeg har i alle fall aldri fått noen innkalling til GU noen gang, så jeg tror dette praktiseres ulikt fra lege til lege.

Undersøkelsen er vel uansett frivillig.

Jeg ventet 7 år nå sist gang og var litt flau når jeg kom til legen. Hun sa at ja hun måtte søren meg få tatt en selv for det var omtrent like lenge siden hun hadde tatt det :). Så vært 3.år er vel litt mye hvis det ikke er noe spesielt kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som har skremt deg? Dette må du bare gjøre med jevne mellomrom, for din egen sikkerhet.

Sånn gjør du:

Stell deg godt før du drar til legen - noe du selvsagt gjør hver dag, men likevel... så slipper du å tenke på akkurat det.

Forklar legen at det er første gang og at du er skitredd. H*n har hørt akkurat det samme 6000 ganger før, og vil garantert berolige deg.

Be legen om å si alt h*n gjør før h*n gjør det.

Ikke ta av sokkene, de 'beskytter' og gir varme. Gi blaffen i at det er usexy, det er ikke derfor du er der.

Legg hender pent foldet på magen og kjenn på den rolige pusten din. Se opp i taket og/eller på ansiktet til legen. Hvis du slapper av, går undersøkelsen knirkefritt.

Undersøkelsen dreier seg om at legen fører et spekulum (tror jeg det heter) inn i skjeden. Det er et slags nebb som åpner opp slik at legen kan se alt mulig rart inni der. Så kikker h*n litt, fører inn en tynn dings som henter ut vevsprøve, kjenner kanskje på livmoren med to fingre inni og den andre hånden utenpå. Ingenting av dette gjør vondt, men det kan komme et raskt lite stikk når h*n tar prøven.

Etter den to-tre minutter lange undersøkelsen forsvinner legen tilbake til pulten og du blir bedt om å kle på deg. Du får kanskjke et kledelig bind å legge i trusa (under undersøkelsen bruker legen en slags glidekrem på instrumentene og kanskje fingrene for at det hele skal fungere greit).

Stram deg opp, jente! Dette går så bra så. Tenk på at du er ung og fin nedentil og ikke har noe som helst å skjemmes av. Det blir nok verre når du blir pensjonist :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, sånn hadde jeg det også. Fikk problemer med sopp og var på legevakten og legen ser plutselig på meg og sier at vi nok må ta en prøve der nede. Å hjelp, da ble jeg nervøs. Men det klødde sånn og jeg visste ikke hva det var og måtte bare ta meg sammen. Legen (en mann) var veldig forsiktig og var ferdig på null komma nix. Så jeg grudde meg ikke så forferdelig neste gang.

Har oppdaget at mannlige leger ofte er mer hensynsfulle og forsiktige enn kvinnelige leger.

Lenge gikk jeg til en mannlig lege som jeg ikke hadde lyst å dele dette med, så da gikk jeg til en privat klinikk. Det funket for meg. Det er fremdeles en ubehagelig og veldig sårbar situasjon når man ligger der med nakent underliv og sprikende bein. Men dette er jo legen veldig obs på. Ofte er det nok en ubehagelig situasjon for legen også. Virker hvertfall slik på min lege. Man må bare prøve å skyve det litt lengre bak i tanke rekken og telle hull i takplaten eller noe annet.

Ta med en venninne som du stoler 100% på som kan holde deg i hånden.

'Har oppdaget at mannlige leger ofte er mer hensynsfulle og forsiktige enn kvinnelige leger.'

Enig! Tre kvinner har tatt gu på meg, den ene mer brutal enn den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke legen som "innkaller", det er Kreftregisteret direkte. Og hvis du aldri har fått noe slikt brev, betyr det vel at du aldri har latt det gå over tre år mellom hver celleprøve.

Og det er ikke egentlig noen innkalling, man må selv bestille time, pluss at det ikke skjer noe om man lar være.

Ah.. ja, det kan vel godt hende at det ikke har gått tre år mellom hver gang. Med utredning for infertilitet og prøverørsbehandling med påfølgende svangerskap blir man rimelig godt avcellet der nede :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ventet 7 år nå sist gang og var litt flau når jeg kom til legen. Hun sa at ja hun måtte søren meg få tatt en selv for det var omtrent like lenge siden hun hadde tatt det :). Så vært 3.år er vel litt mye hvis det ikke er noe spesielt kanskje?

Når jeg tenker meg om så har det vel aldri rukket å gå tre år mellom hver gang heller, så :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *sparkle*

En lege som underviste på skolen for oss (jeg er spl-student) fortalte at selv de mannlige legestudentene måtte opp i stolen og sitte for å kjenne hvor ubehagelig det kan føles.

Jepp! Det var det de sa til oss også da jeg var student:) Og det er jo bra, for det er jammen ikke noe hyggelig å sitte å skreve i den stolen... *grøsser*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du synes det er bedre at du får livmorskreft eller noe? Herregud, at det går an. Du har vel heller ikke at sex da?

Jo tenk, jeg har det, om enn bare med én partner. Kreft er dog bedre enn to ting, nemlig unger og GU.

Gee, you're so empathic and all..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ville bare si at jeg har vært på min første! Og det gikk bra! Var så livredd, både før og under undersøkelsen, men legen ledet meg trygt hele veien. Hadde forberedt meg lenge og hadde en god venninne på venterommet.

Hvis du ikke har hatt sex, behøver du nok ingen GU med mindre du får plager. Iallfall tror jeg en erfaren gynekolog vil gjøre lite. Jeg har vært utsatt for overgrep men ikke penetrert (fikk vite det helt sikkert hos gynekologen, ettersom det var "stengt"). Derfor gikk hun ikke inn, bare kikket bittelitt med et minispeculum og tok ultralyd fra utsiden.

Hvis du har hatt sex, håper jeg du vil våge, for livmorkreft kan man bli frisk av hvis man bare blir oppdaget tidlig nok.

Siden du er så redd som du er, ville jeg bedt om å få det gjort hos en gynekolog. Du kan jo sjekke litt med andre om de kan anbefale noen.

Ønsker deg lykke til og håper du våger. Jeg var forferdelig redd - nå hadde jeg ikke nølt med å gjøre det igjen om det skulle behøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Redd-for-GU

Ah.. ja, det kan vel godt hende at det ikke har gått tre år mellom hver gang. Med utredning for infertilitet og prøverørsbehandling med påfølgende svangerskap blir man rimelig godt avcellet der nede :-p

So what om jeg er barnslig, sånn som HAREIDE skriver. Selv om ikke jeg er like flink og tøff som deg når det gjelder å gå til en sånn GU og sitte der å skreve, så har vel egentlig ikke du noe med det. Du er jo ikke meg, og har ikke mine tanker og følelser og opplevelser, så tenk før du dømmer meg og kaller meg barnslig. Det trenger nemlig ikke bety at man er barnslig bare fordi man ikke tar GU.

Så skjerp deg selv sier nå jeg.

Og om jeg har hatt sex det har du faktisk ingenting med. Jeg er ikke av den typen som går å skryter om at jeg har hatt sex eller ikke, det er en privatsak....selv om du helt sikkert ville delt sexlivet ditt med oss, for du virker veldig sånn.....jeg har gjort det og det, har du?

Men kan man få kreft bare når man ligger med noen, eller kan det komme uten at man har hatt sex?

Jeg er nok ikke klar for noen GU idag, og ikke i morgen og tiden fremover, men kanskje jeg tørr en dag.....eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So what om jeg er barnslig, sånn som HAREIDE skriver. Selv om ikke jeg er like flink og tøff som deg når det gjelder å gå til en sånn GU og sitte der å skreve, så har vel egentlig ikke du noe med det. Du er jo ikke meg, og har ikke mine tanker og følelser og opplevelser, så tenk før du dømmer meg og kaller meg barnslig. Det trenger nemlig ikke bety at man er barnslig bare fordi man ikke tar GU.

Så skjerp deg selv sier nå jeg.

Og om jeg har hatt sex det har du faktisk ingenting med. Jeg er ikke av den typen som går å skryter om at jeg har hatt sex eller ikke, det er en privatsak....selv om du helt sikkert ville delt sexlivet ditt med oss, for du virker veldig sånn.....jeg har gjort det og det, har du?

Men kan man få kreft bare når man ligger med noen, eller kan det komme uten at man har hatt sex?

Jeg er nok ikke klar for noen GU idag, og ikke i morgen og tiden fremover, men kanskje jeg tørr en dag.....eller ikke.

Øh... jeg håper du postet denne feil og at det ikke var meningen at det skulle være til meg... Hvis ikke så har du misforstått meg kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gladmor

So what om jeg er barnslig, sånn som HAREIDE skriver. Selv om ikke jeg er like flink og tøff som deg når det gjelder å gå til en sånn GU og sitte der å skreve, så har vel egentlig ikke du noe med det. Du er jo ikke meg, og har ikke mine tanker og følelser og opplevelser, så tenk før du dømmer meg og kaller meg barnslig. Det trenger nemlig ikke bety at man er barnslig bare fordi man ikke tar GU.

Så skjerp deg selv sier nå jeg.

Og om jeg har hatt sex det har du faktisk ingenting med. Jeg er ikke av den typen som går å skryter om at jeg har hatt sex eller ikke, det er en privatsak....selv om du helt sikkert ville delt sexlivet ditt med oss, for du virker veldig sånn.....jeg har gjort det og det, har du?

Men kan man få kreft bare når man ligger med noen, eller kan det komme uten at man har hatt sex?

Jeg er nok ikke klar for noen GU idag, og ikke i morgen og tiden fremover, men kanskje jeg tørr en dag.....eller ikke.

Hei.

Enig med deg. Du er ikke banslig bare fordi du er redd GU.

Ang kreft og sex. Jeg tror det er sammenheng med antall partnere og livmorhalskreft. Sjansen for å få HPV (et virus) øker, og noen varianter av lurer man på KAN bety noe mht livmorhalskreft.

Liker heller ikke GU, og gruer meg hver gang. Men ikke like mye som før første gangen. Tar det hvert tredje år. Beholder sokkene på, og holder skjorta (eller genseren) så langt ned som mulig. Legger IKKE benene i bøylene før legen er klar til å ta prøve. Jeg nevner det siden jeg leste et annet innlegg her om en lege som gikk til pulten sin etc. Jeg har KUN føttene i de bøylene når det trengs og ikke et sekund mer.

Min erfaring er også at mannlige leger er mer forsiktige. Jeg har aldri opplevd at GU gjør vondt. Første gangen var legen ekstra forsiktig, og alle bevegelser han gjorde var rolige. Han spurte om det gikk bra etc, og jeg kunne når som helst stoppe han. Jeg stolte på det og det hjalp meg.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sign.

Jeg har nettopp hatt min første GU og det gikk kjempefint. Nå skal det sies at jeg har et veldig avslappet forhold til det å gå til legen generelt. Men han som foretok undersøkelsen var en ung mannlig lege og jeg tror han var mer nervøs enn meg..han fortalte meg hva han skulle gjøre og gikk ut mens jeg kledde av meg og la meg i stolen. Det er jo ikke gøy å skreve for en ukjent person, men var over på 2 minutter og gjorde ikke vondt, bare kjente et lite trykk i skjeden når han åpnet spekelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest redd-for-GU

Jeg har nettopp hatt min første GU og det gikk kjempefint. Nå skal det sies at jeg har et veldig avslappet forhold til det å gå til legen generelt. Men han som foretok undersøkelsen var en ung mannlig lege og jeg tror han var mer nervøs enn meg..han fortalte meg hva han skulle gjøre og gikk ut mens jeg kledde av meg og la meg i stolen. Det er jo ikke gøy å skreve for en ukjent person, men var over på 2 minutter og gjorde ikke vondt, bare kjente et lite trykk i skjeden når han åpnet spekelet.

Hæh? hva mente du med at "håper du ikke postet dette til meg"????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæh? hva mente du med at "håper du ikke postet dette til meg"????

Du svarte til carma nederst her, men det var andre nick her som sa de tåpelige tingene du med rette reagerte på, og ikke henne, såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæh? hva mente du med at "håper du ikke postet dette til meg"????

Du postet et surt og anklagende innlegg til meg. Jeg skjønner ikke hva jeg har sagt som har gjort deg sur, derfor regner jeg med at du postet feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So what om jeg er barnslig, sånn som HAREIDE skriver. Selv om ikke jeg er like flink og tøff som deg når det gjelder å gå til en sånn GU og sitte der å skreve, så har vel egentlig ikke du noe med det. Du er jo ikke meg, og har ikke mine tanker og følelser og opplevelser, så tenk før du dømmer meg og kaller meg barnslig. Det trenger nemlig ikke bety at man er barnslig bare fordi man ikke tar GU.

Så skjerp deg selv sier nå jeg.

Og om jeg har hatt sex det har du faktisk ingenting med. Jeg er ikke av den typen som går å skryter om at jeg har hatt sex eller ikke, det er en privatsak....selv om du helt sikkert ville delt sexlivet ditt med oss, for du virker veldig sånn.....jeg har gjort det og det, har du?

Men kan man få kreft bare når man ligger med noen, eller kan det komme uten at man har hatt sex?

Jeg er nok ikke klar for noen GU idag, og ikke i morgen og tiden fremover, men kanskje jeg tørr en dag.....eller ikke.

Du rådes virkelig til å ta et lesekurs snarest.

Carma har da slett ikke sagt noe av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn har da ikke vagina og kan da mulig kjenne noe ubehag. Prøv å slapp av, da gjør det ikke vondt.

Det var hele situasjonen ved å sitte naken i en gyn-stol og skreve de skulle kjenne på ubehaget til, ikke selve det å bli undersøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest unnskyld Carma

Det var hele situasjonen ved å sitte naken i en gyn-stol og skreve de skulle kjenne på ubehaget til, ikke selve det å bli undersøkt.

Var ikke meningen å sende et surt svar til deg, for det var ikke til deg. Jeg trodde jeg bare svarte så alle fikk se jeg, at det er samme hvem man liksom svarer etter?ehm....vet ikke om du forstår. Vet ikke hvordan det fungerer når man skal svare en person.Jeg trykte bare "svar på dette innlegget" for jeg trodde det gjaldt alle innleggene.....skjønner? Jeg har ikke vært klar over at det er sånn det funekr. Beklager Carma..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So what om jeg er barnslig, sånn som HAREIDE skriver. Selv om ikke jeg er like flink og tøff som deg når det gjelder å gå til en sånn GU og sitte der å skreve, så har vel egentlig ikke du noe med det. Du er jo ikke meg, og har ikke mine tanker og følelser og opplevelser, så tenk før du dømmer meg og kaller meg barnslig. Det trenger nemlig ikke bety at man er barnslig bare fordi man ikke tar GU.

Så skjerp deg selv sier nå jeg.

Og om jeg har hatt sex det har du faktisk ingenting med. Jeg er ikke av den typen som går å skryter om at jeg har hatt sex eller ikke, det er en privatsak....selv om du helt sikkert ville delt sexlivet ditt med oss, for du virker veldig sånn.....jeg har gjort det og det, har du?

Men kan man få kreft bare når man ligger med noen, eller kan det komme uten at man har hatt sex?

Jeg er nok ikke klar for noen GU idag, og ikke i morgen og tiden fremover, men kanskje jeg tørr en dag.....eller ikke.

Hvis man fortsatt har jomfruhinnen der er sjangsen for livmorhalskreft mikroskopisk så vidt jeg vet. Og det er det de tester der. Fikk iallfall beskjed om at jeg ikke behøvde noen GU så lenge jeg ikke hadde sex, selvom innkallingen kom. Eller oppfordring er det vel. Tror ikke man får innkalling til time men en oppfordring om å bestille time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...