Gå til innhold

Smerter i bein

Gjest Hansis

Anbefalte innlegg

Gjest Hansis

Jeg har lenge hatt en del plager med smerter i beina, men det har ikke vært verre enn at jeg har vært i stand til å trene både på ski og på beina (jogging). Sist sommer måtte jeg imidlertid kutte ut tvert, fordi jeg fikk smerter i det eine beinet fra ankelen og opp til hofta. Noen ganger syntes det å være verst over kneet, andre ganger på yttersida av hofta. Jeg har ikke bare smerter når jeg trener, men igrunnen verst etterpå og også om natta. Legen meinte at det var løperkne, men senere har jeg ikke fått dette til å stemme helt. Jeg har forstått det slik at det er mer vondt direkte i kneet ved løperkne, og at det er verst å gå/løpe ned bakker. Hos meg kjennes det verst når jeg løper opp bakker. Jeg kan nevne at jeg overpronerer på dette aktuelle beinet og har ganske markert plattfot. Trenger jeg spesielt fottøy for å kompensere for dette eller må jeg opereres? Er det fare for at jeg må slutte helt med løpetrening? Jeg har nå holdt opp i fem måneder og synes at en del av meninga med livet er borte. Jeg setter pris på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sverre Mæhlum, Lege

Kjære Hansis. Det virker som om du har en belastningsskade som gradvis har forverret seg. Det at det tidligere var vondt etter trening og så ble verre og meget vondt også under trening tyder på det. Jeg synes ikke det høres ut som et typisk langdistansekne. Jeg tror kanskje at din utttalte plattfot og pronasjonstendens kan være en av årsakene til smertene, og anbefaler deg absolutt å oppsøke enn fysikalsk medisiner eller en ortoped for å få ordnet med såler. En slik endring av akseforholdene er ofte det som skal til for å bedre situasjonen. Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...