annapanna Skrevet 7. mars 2001 Del Skrevet 7. mars 2001 Hei Jeg har begynt å trene igjen etter en lang periode uten trening pga graviditet/fødsel. Har svømt og løpt noen turer. Men nå har jeg fått så vondt under begge hælene. Det er ikke vondt når jeg går, bare når jeg prøver å løpe eller hoppe. Hva kan dette være. Det har nå vart i et par uker, og det er ingen tegn til bedring. Hva kan gjøres hvis det er en form for betennelse? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sverre Mæhlum, Lege Skrevet 8. mars 2001 Del Skrevet 8. mars 2001 Kjære Annapanna, Jeg tror dette er enten en betennelse i det bakre festet av en seneplate som ligger under foten (den såkalte plantar fascien) eller en skade av fettputen under hælen. Det første skyldes for mye drag i dette bakre festet (som sitter foran på hælbenet).Det kan skyldes feilstilling av foten eller for intens treningsøkning. Behandlingen kan være såler; eller det kan gis betennelsesdempende midler og man kan forsøke å tape. Dersom det er fettputen under hælen som er skadet, vil du trenge såler (såkalte Tulis såler) eller du kan tape. En lege vil greit kunne stille diagnosen, så oppsøk lege så ordner nok dette seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jvb Skrevet 9. mars 2001 Del Skrevet 9. mars 2001 Jeg har et lidt anden opfattelse end min kollega Mæhlum. Jeg tror, det er de fibre, der går rundt om hælen, og som er achillessenens forlængelse. Hvis det er korrekt, skal du give dem fred til at hele op, og det tager nok 2-4 måneder. mvh jvbruun, ortopæd 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.