Gå til innhold

løsmage" sosialt uaksetabelt"! trenger exspert råd, vær så snill!!

Gjest y

Anbefalte innlegg

Jeg har et stort problem med løs mage. Har hatt det i fem år.

Har gått til lege flere ganger med ingen kan hjelpe.

Har prøvd å la være å spise kjøtt men det hjelper ikke det heller.

Merkelig at i det sammfunnet vi lever i kan man i dag foreta en hjerteplantrasjon eller en hjerne opprasjon ,men en løsmage er umulig å gjøre noe med.

dette er jo et veldig stort problem for de som har det.

Det kan føre til at de ikke orker å jobbe eller fulføre skole gang.

De blir tapere i samfunnet.

Det høres sikkert latterlig ut for folk som er friske." ehh kan ikke gå på jobb på grunn av at du har vondt i magen lite dårlig"

Men friske folk sjuk melder seg jo hvis de har løs mage , som de får kanskje noen ganger i året.

Hva med med som har det sånn hele året skal jeg da bli uføretrygdet?

Noe som jeg ikke vil. Nå er jeg arbeidsledig men skal begynnne på skole snart.

Skal prøve å ta skolen opp igjen ,noe som jeg avsluttet på grunn av magen min.

Magen har styrt livet mitt de siste fem åra , jeg kan ikke gjøre det jeg vil ,men hva magen tillater.

Så roper om hjelp hva skal jeg gjøre???

Det funker ikke i dette samfunnet å ha slike mage problemer som jeg har.

Man ender opp med å sitte mer på do en man er ute å jobber eller er med venner.

det er ikke noe liv det.

hlsn

fanget i sin egen mage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest noor@lis

føler med deg... er også godt kjent med doene de fleste plasser... har du blitt testet for cøliaki?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

føler med deg... er også godt kjent med doene de fleste plasser... har du blitt testet for cøliaki?

Har nettop tatt en blodprøve,

venter på svar.

håper jeg er allergisk.

for da har jeg løst problemet.

hvis ikke jeg er det hvet jeg ikke hva jeg skal gjøre :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noor@lis

Har nettop tatt en blodprøve,

venter på svar.

håper jeg er allergisk.

for da har jeg løst problemet.

hvis ikke jeg er det hvet jeg ikke hva jeg skal gjøre :o)

Venter også på svaret... I mens passer jeg på å alltid være nær et do, og ha lesestoff tilgjengelig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cøliaki? Reagerer du på noen spesielle matvarer, med mye karbohydrater f.eks? Det finnes mange sykdommer man kan få i tarmen, noen kan hindre fordøyelsen på enkelte stoffer. Disse vil da passere ut i tykktarmen, og pga osmose vil de dra med seg mye vann og forårsake diaré. Håper du får svar fra legen denne gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luiza

Venter også på svaret... I mens passer jeg på å alltid være nær et do, og ha lesestoff tilgjengelig;)

Jeg tok glutenintoleranse blodprøver

og det slå negativt, men alikevel skal ta gastroskopi/biopsi for å sjekke det ontlig.

Luft i magen er en av mine symptomer også.

Men en gang jeg kutter ut gluten og melkprodukter, magen blir bra.

Er sikker på at jeg har cøliaki...

det er ihvertfall løsning for problemet når man endelig vet hva skyldes magenbesvær...

Det går utover hele livet, følger med dere, det ødeleger så mye for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest allegro

Jeg tok glutenintoleranse blodprøver

og det slå negativt, men alikevel skal ta gastroskopi/biopsi for å sjekke det ontlig.

Luft i magen er en av mine symptomer også.

Men en gang jeg kutter ut gluten og melkprodukter, magen blir bra.

Er sikker på at jeg har cøliaki...

det er ihvertfall løsning for problemet når man endelig vet hva skyldes magenbesvær...

Det går utover hele livet, følger med dere, det ødeleger så mye for meg!

Jeg har slitt lenge med samme problem, og også luft i magen. det hjalp da jeg kuttet ut sukkerfrie pastiller/drops/tyggis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei y

Hvis du ikke alt er undersøkt av en magetarmspesialist (gastroenterolog) bør du henvises dit av primærlegen din. Det er viktig å utelukke sykdommer i tarmen (f.eks cøliaki, Crohns sykdom mfl, og det er ikke nok med kun blodprøveundersøkelser). Dersom dette er gjort bør du henvises til en klinisk ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg med å undersøke om plagene dine er relaterte til matvarer du spiser (matvareallergi-/intoleranse). Dette skjer vha en eliminasjonsdiett. En slik diett er basert på at man utelukker bestemte matvarer fra kosten en periode for så å vurdere effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jambalaya

Du kjenner vel til det reseptfrie legemiddelet Imodium? Du får det på blå resept, om du ikke har det fra før. Det hjelper meg. Ellers er mange, små, men varierte måltider viktig. Regelmessig livsførsel. Middag med poteter, iallfall grønnsaker, hver dag. Kokte grønnsaker er bedre enn rå. Spis yoghurt, men ikke mye, bare en halv desiliter om dagen. Ris, pasta og bananer virker bra for meg. Veldig lite melk, kun litt skummet. Forsiktig med sterkt krydret mat og sånt som kål og erter (gir rumling, luft osv). Alkohol med måte. Helst ikke røyk. Tar du noen form for tabletter, ta dem alltid midt i måltidet, ikke på tom mage. Drikk uansett masse vann, unngå mest mulig kaffe (garvesyre, akkurat som i vin). Slik er det bare, for noen av oss. Men dette har du vel hørt før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...