Gå til innhold

"Tantebarn" vs. niese og nevø - hva sier du?

Anbefalte innlegg

fuji1365380447

Legger merke til at stadig flere bruker ordet "tantebarn" om sine nieser og nevører.

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk begynner å bruke et slikt ord, som både er mindre spesifikt og fokuserer på kjønnet til "tanten".

Er det f.eks noen som sier "onkelbarn"? - eller bruker gutta fremdeles niese/nevø?

Jeg sier min lille nevø - men jeg hører at mange sier f.eks: " jeg er så glad i alle tantebarna mine".

Hva sier du?

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

8

• kaffepiken

7

• fuji1365380447

4

• skorpionfisken

4

Mest aktive i denne tråden

Vi har bare tre nieser og to nevøer (alle er i samme familie), og jeg merker også at jeg bruker niese og nevø ganske sjelden. Føler liksom det blir så stivt og høytidelig. Sier kanskje mest "guttene til søstera mi" eller "minstejenta til søstera mi" - evt "fetterne til ungene mine", eller rett og slett "de jeg er tante til".

Uttrykker "tantebarn" kan jeg også bruke, men gjør det ikke så ofte. Mannen min er enebarn, så vi har ikke noen "onkelbarn".

Men jeg er konsekvent på å bruke "fetter/kusine" og ikke "søskenbarn".

Annonse

Vi har bare tre nieser og to nevøer (alle er i samme familie), og jeg merker også at jeg bruker niese og nevø ganske sjelden. Føler liksom det blir så stivt og høytidelig. Sier kanskje mest "guttene til søstera mi" eller "minstejenta til søstera mi" - evt "fetterne til ungene mine", eller rett og slett "de jeg er tante til".

Uttrykker "tantebarn" kan jeg også bruke, men gjør det ikke så ofte. Mannen min er enebarn, så vi har ikke noen "onkelbarn".

Men jeg er konsekvent på å bruke "fetter/kusine" og ikke "søskenbarn".

Men er ikke mannen din onkel til dine nieser og nevøer da? -sånn har vi det i alle fall.

Men hva er det som gjør at du velger å si "tantebarn" eller "onkelunger" noen ganger, og nevø og niese andre ganger?

Gir disse ordene noen slags ny mening? Er det mer intimt?

Tantebarn er når jeg omtaler DEM som er 3 jenter og 1 gutt - nevø og niese når jeg snakker om de en og en eller de 3 niesene mine.

Annonse

skorpionfisken

Jeg hadde tantebarn, men nå er jeg ikke lenger gift med onkelen, så nå er de er mine tidligere tantebarn.

De er fremdeles hans onkelunger.

I og med at min samboers onkelunger er så store, har det ikke blitt naturlig å begynne å kalle dem tantebarn.

Niese og nevø hører ikke hjemme i vår dialekt og blir kunstig å si.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...