Gå til innhold

"Tantebarn" vs. niese og nevø - hva sier du?

Anbefalte innlegg

Mange nordlendinger jeg kjenner, sier fetter og kusine.

Nå er jo nordnorge ganske så stort, med store dialektvariasjoner, så det er ikke rart dersom det er vanlig å si fetter/kusine i deler av nordnorge (selv om jeg aldri har hørt det i de delene av nordnorge jeg har bodd)

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

8

• kaffepiken

7

• fuji1365380447

4

• skorpionfisken

4

Mest aktive i denne tråden

Nå er jo nordnorge ganske så stort, med store dialektvariasjoner, så det er ikke rart dersom det er vanlig å si fetter/kusine i deler av nordnorge (selv om jeg aldri har hørt det i de delene av nordnorge jeg har bodd)

Ja, det varierer selvfølgelig. Nordnorge er jo kjempestort.

Dessuten flytter mange rundt og studerer på andre kanter av landet, og da blir gjerne dialekten påvirket.

Hvorfor bruker du fetter/kusine istedetfor søskenbarn? Er det bare sånn eller er det en god grunn av noe slag?

Bare nysgjerrig altså, for det hørtes nesten ut som det var en prinsippsak.

her i Østfold sier man også konsekvent fetter og kusine - aldri søskenbarn.

Annonse

da vil jeg være sviresøster! :) _ fanken der fikk jeg KLUBBNAVN!

Sviresøstrene!

*Klasker for panna*

At ikke jeg tenkte på det! Knallnavn!

Kansje jeg kan danne en ..eh .. søsterklubb, til dere sviresøstrene? Du har ikke søkt patent enda?

;o)

Det sier de i Trøndelag - men her går det i Svigerinne og Svoger.....:)

Svigerbror og svigersøster er dialektord. Bokmålsordboken har bare svoger/svigerinne.

Første gang jeg hørte svigerbror og svigersøster trodde jeg det kom av dårlige språkkunnskaper... hehe :-)

*Klasker for panna*

At ikke jeg tenkte på det! Knallnavn!

Kansje jeg kan danne en ..eh .. søsterklubb, til dere sviresøstrene? Du har ikke søkt patent enda?

;o)

Nei- det bør jo være fritt fram for alle! - først må jeg finne noen venner.....:)

Det har i stor grad med dialekter/hvor man bor i landet for hvilken betegnelse man bruker.

F.eks tantebarn vs niese/nevø, svigersøster/svigerbror vs svigerinne/svoger, søskenbarn vs kusine/fetter og som noen nevnte her; gammelonkel/-tante vs grandonkel/-tante.

Jeg merker at jeg ufrivillig er påvirket av mange år på østlandet og sier mer og mer særlig kusine/fetter.

Men det er da ingen rett eller galt. Det mer mangfold og regionalt betinget.

Annonse

skorpionfisken

Mange nordlendinger jeg kjenner, sier fetter og kusine.

Mulig du kjenner mange nordlendinger som sier det, det kan jeg jo ikke vite.

Men nå bor jeg midt i hopen her oppe, og ingen som ikke er sørfra eller ekstra fine på det sier det her jeg bor. Det bor noen tusen rundt her, og jeg har aldri hørt noen av dem si kusine, fetter, niese eller nevø. Skrive det kanskje, kanskje bare, men si det? Nei.

skorpionfisken

Det sier de i Trøndelag - men her går det i Svigerinne og Svoger.....:)

Det sier vi. Svigerbror og svigersøster. Evt svigers om vi snakker om begge, eller begge svigerforeldrene.

Svoger og svigerinne er ikke i bruk her oppe.

Jeg har alltid brukt ordet tantebarn, fordi niese og nevø rett og slett ikke har ligget i dialekta mi (mulig det faktisk er en lokal greie, men jeg vet ingen fra mitt hjemsted som sier niese og nevø).

Nå bruker jeg av og til niese og nevø når jeg snakker om bare èn av dem, så folk skal vite om det er gutt eller jente jeg snakker om, litt farga av årene jeg bodde på sørlandet. Som oftest bare "tantebarnet mitt" da, for jeg må tenke meg om et nanosekund før jeg kommer på hvilket ord det var jeg skulle bruke (niese eller nevø), hehe ;)

Mulig du kjenner mange nordlendinger som sier det, det kan jeg jo ikke vite.

Men nå bor jeg midt i hopen her oppe, og ingen som ikke er sørfra eller ekstra fine på det sier det her jeg bor. Det bor noen tusen rundt her, og jeg har aldri hørt noen av dem si kusine, fetter, niese eller nevø. Skrive det kanskje, kanskje bare, men si det? Nei.

Ok :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...