Gå til innhold

Mali i Idol i går

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg tror faktisk ikke hun prøvde å synge dårlig, jeg tror hun i sitt eget hode oppfattet sin sangstemme som god.

Det med at hun egentlig mente å showe, tror jeg kom fram som et selvforsvar i etterkant, jfr intervjuet med henne i Dagbladet i dag.

Uansett spiller det ingen rolle hva vi tror hun gjorde med vilje eller ikke, poenget er at hun bommet så totalt på hva hun enn forsøkte å gjøre, at hun sto fullstendig ubeskyttet tilbake uten mulilghet for å forsvare seg. Hva kan man stille opp med når 4 voksne mennesker og _dommere_ begynner å nedverdige deg slik? Hun er ung, klart hun svarer på fjortis-vis "åå, dokker e så teit".. men å peke og grisele av henne fordi hun er umoden, er drit dårlig gjort. Ikke bare av TV2, men av de fire i juryen. Hva får voksne mennesker til å oppføre seg slik??

Jeg sier flere ganger i denne tråden at hun åpenbart er litt forstyrret, og det er på bakgrunn av hennes uttalelser i Dagbladet om at "jeg er uansett en stjerne". Uansett om dette er sagt i fullt alvor eller som forsøk på spøk, blir det fullstendig skivebom, og det får altså heller fram empatien enn gapskratten hos meg.

Det skremmer meg at så mange tydeligvis forsvarer mobbingen med at "hun ber om det selv", "hun stikker seg jo frem", og "hun har jo så stor selvtillit", jeg blir helt matt.

Debatten om dommerne har jo rast de tidligere årene også, men jeg har ikke virkelig giddet å "hisse meg opp" over dette før. Selv om mange tilfeller har gått laangt over streken. Det bekymrer meg at TV2 nå ser ut til for alvor å ha lagt seg på mobbe-lista.

Det er forskjell på å lage underholdning av unge, idealistiske og umodne ungdommer ved å le _av_ dem enn å le _med_ dem.

Jeg tror også - helt til sist - at empatien hos mennesker ikke er fullstendig utviklet før man får barn... Helt uvitenskapelig påstand selvsagt, men det er min erfaring både personlig og med venner.

Jeg leste dagbladet nå nettopp og jeg tror du har rett.

Det eneste jeg ikke er enig med deg i, er det siste du sa.

Fortsetter under...

• Svar 225
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

15

• laguna1365380434

15

• Glimtipper

13

• tonie

7

Skrevet

Jeg hadde på et tidspunkt, nesten bestemt meg for ikke å kommentere i denne tråden. For dette blir det bråk av.

Jeg syns det er leit at voksne mennesker ut fra et moralskt standpunkt, frivillig og med overlegg kan gå inn i en rolle som mobbere i et program som sendes over de norske tv- skjermer.

Jeg syns det er leit at media har laget dette til underholdning. Og jeg syns det er leit på vegne av alle de som setter seg ned og lar seg underholde av sårede mennesker, etter dommernes mobbing i programmet Idol.

Dette programmet bidrar til å opprettholde mobbing av mennesker som skiller seg ut i samfunnet vårt.

Når noen velger å kle seg i klær, som avviker fra normalen, er det helt ok å mobbe disse. Når noen går til et program, melder seg på og får slengt stygge ting, etter seg, er det helt ok at vi fortsetter mobbingen.

Det er med andre ord, helt ok at vi understøtter mobbingen Milde og co praktiserte i gårsdagens Idol, og skal fortsette med en rekke fredager fremover våren.

Dere som ler og forsvarer dommerne i dette programmet, er med på å understøtte at mobbing er en ålreit ting i vår verden. Dere er med på å fremme holdninger som stigmatiserer mennesker som avviker fra normalen i vårt samfunn.

Heldigvis gjelder det ikke alle, men noen. Jeg er en av de som kan ta mine valg, og stå for mine holdninger til Idol fesjået. Et program jeg mener burde vært stoppet fra starten av.

Men så lenge seere fortsetter å more seg over denslags underholdning, og i tillegg bidrar med sine

økonomiske subsidier, ved å stemme på kandidater ved bruk av sms.

Dere er også med på å gi slike programmer gode levevilkår, samtidig som dere understøtter det faktum at mobbing er helt ålreit.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Hun som har vært med hvert år?

Hun syens jeg mer i synd i.. Hun tror jeg har litt mer prob med å skjønne sitt eget beste. Mens hun der Mali tror jeg er med for å "fucke" litt opp. =)

Jeg mener å ha hørt at hun studerer medisin. Og jeg som trodde hun var tilbakestående.

Kanskje hun får betalt for å stille opp?

Skrevet

Hei - jeg ser at det avsnittet blir feil, jeg skriver et annet sted at det selvsagt ikke betyr at empatien ikke var dyp nok i utgangspunktet. Og derfor nevnte jeg også at det selvsagt var min egen mening, og ingen vitenskapelig påstand. Den er helt klart diskutabel for den som måtte ønske :-)

Mij, da. hva er det du roter deg bort i?

Min empati har det helt fint, selv om jeg ikke har barn enda.

Og hun Mali fikk ikke den verste pepper før hun startet å krangle med dommerne. Og det er garantert vanskelig å holde seg fra å le når noen synger så skrikende falskt som det hun gjorde. De lot jo henne få synge ut, det var faktisk ikke verst.

Skrevet

Jeg tror hun var med bare for å kødde jeg. Hun hadde overhodet ikke noe tro på å komme videre. Hun gjorde bare narr av konseptet og drog den helt ut. Jfr. klærne også :)

Da spilte hun prisverdig godt i så tilfelle.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg mener å ha hørt at hun studerer medisin. Og jeg som trodde hun var tilbakestående.

Kanskje hun får betalt for å stille opp?

Jeg fikk i et svar nedenfor her at hun studerte noe innen helse, men ikke til å bli lege.. Vedkommende kjente visst til henne.

He he..det er jo godt mulig hun får bet. ;)

Annonse

Gjest M.Angelica
Skrevet

Da spilte hun prisverdig godt i så tilfelle.

Jeg skrev jeg var enig, men jeg overså setningen om at hun visste selv hun ikke kom videre.

Nå er jeg ikke enig allikevel, for jeg tror hun selv trodde hun kom til å gå videre.. Men hun var der for å sjokkere, det har hun jo selv uttalt =)

Skrevet

Og ikke er det bare henne selv det går utover heller.

Jenta har muligens både foreldre, søsken, besteforedre osv. som synes dette er fryktelig vondt å se på.

Hadde datteren min ytret ønske om å melde seg på idol, hadde jeg låst henne inne til det hele var over;)

Datra mi meldte seg på i fjor, men kom heldigvis ikke lenger enn til den første runden....ingen av oss har hørt henne synge siden hun va 8 år....hehe

Skrevet

Det gjør jeg også..;-) Jeg mener at hovedproblemet ikke er atTor Milde sier ufysne ting til ungdommen. Hovedproblemet er at ungdommen har, grunnet applaudering av manglende selvinnsikt, skyhøye og noen ganger urelastiske ambisjoner på egne vegne. Det er ikke rart at fallet blir vondt!

Folk bør ha selvtillitt, men jeg mener at det glemmes at selvdsikkerhet som ikke har egen rygg, er en dårlig selvtillit.

At man kan lage landsdekkende underholdnings tv av det (enten det nå er smakløst eller ikke) er jo bare et symptom.

:-)

Jeg er såå vannvittig enig med alt du sier i denne tråden laguna!

Hadde tenkt å skrive et langt og omfattende innlegg men nå ser jeg at du har så og si sagt alt det jeg skulle si selv, så det var jo veldig greit ;)

Skrevet

Mij, da. hva er det du roter deg bort i?

Min empati har det helt fint, selv om jeg ikke har barn enda.

Og hun Mali fikk ikke den verste pepper før hun startet å krangle med dommerne. Og det er garantert vanskelig å holde seg fra å le når noen synger så skrikende falskt som det hun gjorde. De lot jo henne få synge ut, det var faktisk ikke verst.

Det med barn sa jeg først til kruskakli som en mor-til-mor-synse-ytring.

Deretter gjentok jeg det fordi laguna snakket om uspiselige tenåringer som har fått altfor mye positiv oppbacking gjennom oppveksten.

Jeg mener fremdeles, helt subjektivt sett selvsagt, at det å få barn kan endre ens menneskesyn og empati. Tror nok jeg også ville flirt litt av denne Mali for 1,5 år siden, men nå er mine perspektiver fullstendig endret. Mulig det bare er meg, men slik er det nå engang.

Skrevet

Nei, å ta kritikk er vel helt umulig for deg?

Nei, har tatt kritikk flere ganger i denne tråden jeg. Jeg ser heller ikke på innspillene dine som spesielt seriøse.

Hvis du virkelig mener at du ville blitt mer såret over en persons meninger på internett enn et helt dommerpanel som driter deg ut på riksTV foran en mill seere... ja, så er det din oppfatning. Og da er vi uenige, så enkelt er det.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg er såå vannvittig enig med alt du sier i denne tråden laguna!

Hadde tenkt å skrive et langt og omfattende innlegg men nå ser jeg at du har så og si sagt alt det jeg skulle si selv, så det var jo veldig greit ;)

Så hyggelig at du er enig da! :-)

Jeg synes det er ganske påfallende hvor ensidig mye mobbeproblematikk generelt blir behandlet.

Selvfølgelig mener jeg at det er særdeles vesentlig at samfunnet forsøksvis har breie og rause rammer, og unger må få lov til å utvikle særegne og individuelle trekk, uten at det skal være akseptabelt med mobbing av annerledeshet.

MEN..Enkelte ganger er det slik at en person har fått fremelsket trekk som virkelig ikke gangner vedkommende å ha, verken sosialt eller ellers, der jeg mener det faktisk ville være til stor nytte for vedkommende at disse trekkene ble forsøkt justert(de bør jo hvertfall ikke applauderes frem!), istedet for å forsøke å justere alle andres, uten at jeg av den grunn sier at mobbing av vedkommende er helt greit eller bør forekomme.

For eksempel synes jeg da det er greiere at noen blir fortalt at de ikke er flinke til å synge, fremfor at samme person blir oppmuntret til å fortsette uansett og til å drite i alle som ikke forstår at de kan alt. Det er en kjempe bjørnetjeneste og er med på å skape en personlighet det kan bli veldig vanskelig å sosialisere med,på et vis..;-)

Skrevet

Nei, har tatt kritikk flere ganger i denne tråden jeg. Jeg ser heller ikke på innspillene dine som spesielt seriøse.

Hvis du virkelig mener at du ville blitt mer såret over en persons meninger på internett enn et helt dommerpanel som driter deg ut på riksTV foran en mill seere... ja, så er det din oppfatning. Og da er vi uenige, så enkelt er det.

Mitt innlegg var seriøst ment. Synes dine holdninger som du utbasunerer på dette nettstedet er verre enn kritikken dommerpanelet kom med på fredag, det var tross alt kritikk av jentas ferdigheter som artist.

Du kritiserer jentas personlighet og intellektuelle evner, og det er mye verre.

Den store forskjellen er at du selvfølgelig ikke har samme omfang av publikum. Hadde du syntes det var ok at Dagbladet hadde kalt jenta kort og åpenbart forstyrret? Jeg antar at du skjønner at det ikke hadde vært ok, så da blir sakens kjerne at du synes kritikk (les mobbing) er ok i et medium men ikke i et annet. Så ja, jeg synes fortsatt at du har misforstått begrepet empati, og at du ikke er det spøtt bedre enn de du så hissig krangler med her inne på DOL.Er du like krass i dine henvendelser til folk du møter i den virkelige verden? For din skyld håper jeg ikke det. Kanskje du bør få et barn til, det kan jo hjelpe mot så mangt...

Annonse

Skrevet

Mitt innlegg var seriøst ment. Synes dine holdninger som du utbasunerer på dette nettstedet er verre enn kritikken dommerpanelet kom med på fredag, det var tross alt kritikk av jentas ferdigheter som artist.

Den store forskjellen er at du selvfølgelig ikke har samme omfang av publikum. Hadde du syntes det var ok at Dagbladet hadde kalt jenta kort og åpenbart forstyrret? Jeg antar at du skjønner at det ikke hadde vært ok, så da blir sakens kjerne at du synes kritikk (les mobbing) er ok i et medium men ikke i et annet. Så ja, jeg synes fortsatt at du har misforstått begrepet empati, og at du ikke er det spøtt bedre enn de du så hissig krangler med her inne på DOL.Er du like krass i dine henvendelser til folk du møter i den virkelige verden? For din skyld håper jeg ikke det. Kanskje du bør få et barn til, det kan jo hjelpe mot så mangt...

Med den siste setningen din sparker du jo fullstendig bein under deg selv.. iom at du etterlyste selvkritikk, og dette punktet er nettopp det jeg har tatt kritikk på...

Jeg tror ikke vi har så mye mer å si til hverandre.

Skrevet

Jeg hadde på et tidspunkt, nesten bestemt meg for ikke å kommentere i denne tråden. For dette blir det bråk av.

Jeg syns det er leit at voksne mennesker ut fra et moralskt standpunkt, frivillig og med overlegg kan gå inn i en rolle som mobbere i et program som sendes over de norske tv- skjermer.

Jeg syns det er leit at media har laget dette til underholdning. Og jeg syns det er leit på vegne av alle de som setter seg ned og lar seg underholde av sårede mennesker, etter dommernes mobbing i programmet Idol.

Dette programmet bidrar til å opprettholde mobbing av mennesker som skiller seg ut i samfunnet vårt.

Når noen velger å kle seg i klær, som avviker fra normalen, er det helt ok å mobbe disse. Når noen går til et program, melder seg på og får slengt stygge ting, etter seg, er det helt ok at vi fortsetter mobbingen.

Det er med andre ord, helt ok at vi understøtter mobbingen Milde og co praktiserte i gårsdagens Idol, og skal fortsette med en rekke fredager fremover våren.

Dere som ler og forsvarer dommerne i dette programmet, er med på å understøtte at mobbing er en ålreit ting i vår verden. Dere er med på å fremme holdninger som stigmatiserer mennesker som avviker fra normalen i vårt samfunn.

Heldigvis gjelder det ikke alle, men noen. Jeg er en av de som kan ta mine valg, og stå for mine holdninger til Idol fesjået. Et program jeg mener burde vært stoppet fra starten av.

Men så lenge seere fortsetter å more seg over denslags underholdning, og i tillegg bidrar med sine

Dere er også med på å gi slike programmer gode levevilkår, samtidig som dere understøtter det faktum at mobbing er helt ålreit.

Og jeg - som dessverre har lang erfaring mobbing i omfattende utstrekning - ser ikke på dette som mobbing i det hele tatt.

Skrevet

"Det eneste innslaget jeg syntes var forkastelig, var i forrige runde (ifjor). Ei jente dukka opp på audition sammen med sin far - begge virket rimelig korte i nepa, og begge var overbevist om at dattera i huset kom til å komme videre i Idol. Snørr og tårer. De skjønte ikke at 16-åringen ikke eide talent. Det var direkte ondt å se på."

Enig, hun syntes jeg synd på...

jeg fikk også vondt av dette. Lurer på hvilken DPS, eller psykiater hun går til i dag...

Gjest Helt enig
Skrevet

Så utreolig bra skrevet!

Skrevet

Og jeg - som dessverre har lang erfaring mobbing i omfattende utstrekning - ser ikke på dette som mobbing i det hele tatt.

Mobbing er selvforsterkende, har jeg hørt. ;)

Skrevet

Så hyggelig at du er enig da! :-)

Jeg synes det er ganske påfallende hvor ensidig mye mobbeproblematikk generelt blir behandlet.

Selvfølgelig mener jeg at det er særdeles vesentlig at samfunnet forsøksvis har breie og rause rammer, og unger må få lov til å utvikle særegne og individuelle trekk, uten at det skal være akseptabelt med mobbing av annerledeshet.

MEN..Enkelte ganger er det slik at en person har fått fremelsket trekk som virkelig ikke gangner vedkommende å ha, verken sosialt eller ellers, der jeg mener det faktisk ville være til stor nytte for vedkommende at disse trekkene ble forsøkt justert(de bør jo hvertfall ikke applauderes frem!), istedet for å forsøke å justere alle andres, uten at jeg av den grunn sier at mobbing av vedkommende er helt greit eller bør forekomme.

For eksempel synes jeg da det er greiere at noen blir fortalt at de ikke er flinke til å synge, fremfor at samme person blir oppmuntret til å fortsette uansett og til å drite i alle som ikke forstår at de kan alt. Det er en kjempe bjørnetjeneste og er med på å skape en personlighet det kan bli veldig vanskelig å sosialisere med,på et vis..;-)

"For eksempel synes jeg da det er greiere at noen blir fortalt at de ikke er flinke til å synge, fremfor at samme person blir oppmuntret til å fortsette uansett og til å drite i alle som ikke forstår at de kan alt. Det er en kjempe bjørnetjeneste og er med på å skape en personlighet det kan bli veldig vanskelig å sosialisere med,på et vis..;-)"

Det går an å være ærlig uten å være ufyslig og ondsinnet da...

Skrevet

Kjempebra! Godt skrevet, og jeg er helt enig med deg.

Og de som legaliserer mobbinga med at deltagerne veit hva de går til, har skjønt lite.

Ja til et mer omtenksomt samfunn, og nei til å tråkke på andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...