Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest sunt og kaloririkt

OBS! Husk at det er mye som er sunt og samtidig fetende, samtidig som det er mye som er usunt, men helt kalorifritt! (Olivenolje og Kaffe/cola light er gode eksempler).

Ja, brunost er sunt, det inneholder kalk, jern, vitaminer, energi..

Brunost inneholder veldig mye sukker, Gulost inneholder ikke sukker (sukker = karbohydrater).

Brunost inneholder mye kalorier.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21414-brunost/#findComment-92050
Del på andre sider

Gjest Luiza

lett mysost har 7% fett, mindre karbo, mindre kalorier og like mye protein og kalk som vanlig brunost.

Gulost har ikke sukker og ikke laktose (melksukker) så da har veldig lite karbohydrat.

GOd Morgen yoghurt har FOR MYE sukker, for høy GI og mange kalorier. 300kcalorier er en hel frokost...

Det er bedre om du kjøper yoghurt naturell og blander med moset frukt, og spiser med 4korn frokostblanding.

Eller Cultura jordbær.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21414-brunost/#findComment-92109
Del på andre sider

Annonse

lett mysost har 7% fett, mindre karbo, mindre kalorier og like mye protein og kalk som vanlig brunost.

Gulost har ikke sukker og ikke laktose (melksukker) så da har veldig lite karbohydrat.

GOd Morgen yoghurt har FOR MYE sukker, for høy GI og mange kalorier. 300kcalorier er en hel frokost...

Det er bedre om du kjøper yoghurt naturell og blander med moset frukt, og spiser med 4korn frokostblanding.

Eller Cultura jordbær.

Det er jo nettopp pga sukkeret, kaloriene og GI at Go Morgen-yogurten har fått sitt navn! Det er tross alt meningen at man skal spise den til frokost, som er et veldig viktig måltid for å øke forbrenningen utover dagen. De som slanker seg og tror at de "flink" ved å spise lite til frokost tabber seg loddrett ut, det merkes når kuren er ferdig og kiloene ruller på! Den beste måten å gå ned i vekt på er å spise kraftige frokoster med masse energi, lunsjer med proteiner også heller kutte litt ned på middag og kvelds.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21414-brunost/#findComment-92202
Del på andre sider

Gjest et annet forum

Eller Cultura jordbær.

Tror kanskje du bør ligge litt lavt i terrenget mht. å fortelle om hva som er sunt, bra, optimalt etc. å spise (selv om du har mye teoretisk viten)...eller hva?

Hilsen en fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21414-brunost/#findComment-92328
Del på andre sider

Gjest Luiza

Det er jo nettopp pga sukkeret, kaloriene og GI at Go Morgen-yogurten har fått sitt navn! Det er tross alt meningen at man skal spise den til frokost, som er et veldig viktig måltid for å øke forbrenningen utover dagen. De som slanker seg og tror at de "flink" ved å spise lite til frokost tabber seg loddrett ut, det merkes når kuren er ferdig og kiloene ruller på! Den beste måten å gå ned i vekt på er å spise kraftige frokoster med masse energi, lunsjer med proteiner også heller kutte litt ned på middag og kvelds.

En kraftig frokost for meg er ikke en liten beger av god morgen yoghurt med 2 spiseskje frokostblanding.

hvorfor skal jeg bruke 300kcalorier for det meste fra sukker, hvis jeg kan istedefor å spise 1 skive brød med 1 boks sardiner i oliveolje, eller 2 skiver med makrell eller masse andre pålleg? Eller naturel yoghurt med usukret frokostblanding?

Forskjell er at disse frokost har mer protein, mindre sukker, mer treig karbohydrat, kan holder man lengre mett frem til lunsj og blodsukker svingr ikke så mye.

God morgen yoghurt i seg selv er ikke sunt etter min mening, ikke i forhold til de andre yoghurt (naturell yoghurt, kefir, cultura).

Men det er min mening, hvitt sukker for meg er ikke sunt, og folk tolker annerledes hva som er sunt eller ikke.

Det er ikke kalorier som teller, men HVOR kommer disse kalorier fra.

Hvis man vil spiser GOd Morgen yoghurt til Frokost, i så fall burde spise noe mer protein ved siden av, ellers det holder det ikke frem til luns, tror jeg...

Leila du er flink med kosthold og sånt, men jeg snakker nå om livskosthold forandring, ikke om kuren...

jeg har ikke spiste sukker i flere år, og hvis man spør meg om det er sunt ville jeg si at det er det ikke.

Men folk er forskjellige og det må vi respektere...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21414-brunost/#findComment-92329
Del på andre sider

Gjest Luiza

Tror kanskje du bør ligge litt lavt i terrenget mht. å fortelle om hva som er sunt, bra, optimalt etc. å spise (selv om du har mye teoretisk viten)...eller hva?

Hilsen en fra

trodde at man hadde litt frihet av si sin egen mening her, jeg.

bare fordi jeg har ikke noe medisinsk utdannelse det betyr ikke at jeg sier noe uekte.

Folk er jo voksen nok til å tolke det mest fornuftig valg når det gjelder sunt eller usunt...

det hele poeng av diskusjon!

take it or leave,

så teit at du vil ta fra meg min egen rett for å si hva jeg mener!

hvis jeg hadde sagt noe som ikke passet her, webmasteret skulle haddde fjernet... skjønner?

det er ikke du som bestemer

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21414-brunost/#findComment-92333
Del på andre sider

Gjest Luiza

Hilsen en fra

trodde at man hadde litt frihet av si sin egen mening her, jeg. bare fordi jeg har ikke noe medisinsk utdannelse det betyr ikke at jeg sier noe uekte. Folk er jo voksen nok til å tolke det mest fornuftig valg når det gjelder sunt eller usunt... det hele poeng av diskusjon!

take it or leave, så teit at du vil ta fra meg min egen rett for å si hva jeg mener!

hvis jeg hadde sagt noe som ikke passet her, webmasteret skulle haddde fjernet... skjønner?

det er ikke du som bestemer

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21414-brunost/#findComment-92334
Del på andre sider

Gjest Sienna/om diskusjonen

En kraftig frokost for meg er ikke en liten beger av god morgen yoghurt med 2 spiseskje frokostblanding.

hvorfor skal jeg bruke 300kcalorier for det meste fra sukker, hvis jeg kan istedefor å spise 1 skive brød med 1 boks sardiner i oliveolje, eller 2 skiver med makrell eller masse andre pålleg? Eller naturel yoghurt med usukret frokostblanding?

Forskjell er at disse frokost har mer protein, mindre sukker, mer treig karbohydrat, kan holder man lengre mett frem til lunsj og blodsukker svingr ikke så mye.

God morgen yoghurt i seg selv er ikke sunt etter min mening, ikke i forhold til de andre yoghurt (naturell yoghurt, kefir, cultura).

Men det er min mening, hvitt sukker for meg er ikke sunt, og folk tolker annerledes hva som er sunt eller ikke.

Det er ikke kalorier som teller, men HVOR kommer disse kalorier fra.

Hvis man vil spiser GOd Morgen yoghurt til Frokost, i så fall burde spise noe mer protein ved siden av, ellers det holder det ikke frem til luns, tror jeg...

Leila du er flink med kosthold og sånt, men jeg snakker nå om livskosthold forandring, ikke om kuren...

jeg har ikke spiste sukker i flere år, og hvis man spør meg om det er sunt ville jeg si at det er det ikke.

Men folk er forskjellige og det må vi respektere...

Dette er et diskusjonsforum, og det vil si deltagerne har rett til aa si sin mening. Mat og ernaering er et vanskelig tema aa diskutere, siden ekspertene stadig strides om hva som er sunt, men saa lenge alle kan faa komme med sin mening kan vi faa en konstruktiv diskusjon her.

Luizas raad bygger paa en livsstil som ikke er saa utbredt i norge enda (vi ligger jo litt etter;), som bygger paa litt andre prinsipper en klassisk "slanketeori", f.eks glykemisk indeks. At teoriene hennes ikke staar i Grete Roedes boeker betyr ikke at de er feil! Og man boer vaere forsiktig med aa ta alt slankeklubbene/kurene sier for god fisk, bare fordi de er"godkjente av lege" etc.

Folk som baserer sine kunnskaper om ernaering paa det de leser her paa forumet boer vurdere aa skaffe seg mer kunnskaper annenstedsfra. Foerst naar du kan grunnreglene om ernaering og stoffskifte, hvordan kroppen din faktisk fungerer, er du istand til aa "sile" ut feilaktige opplysninger og gjoere opp din egen mening.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21414-brunost/#findComment-92424
Del på andre sider

Hilsen en fra

det er jo lov å si hva en mener her inne da..dessuten syns jeg Luiza har mange gode kunnskaper om mat og ernæring

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21414-brunost/#findComment-92552
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei brunostelsker

Brunost er et næringsrikt pålegg, og er derfor sunt å benytte regelmessig. Brunost er bl.a en god kilde til de viktige næringsstoffene jern og kalsium. Det finnes ulike typer brune oster, og det er oftest en fordel å velge de lette eller magre variantene for å begrense inntaket av fett. Det er mye karbohydrater i brunost, og bare små rester i hvitost. Dette er fordi brunost er laget av mye myse, og hvitost er laget på en slik måte at den inneholder minst mulig myse. Myse inneholder alle melkens bestanddeler bortsett fra ostestoffet (kaseinet) som hvitosten lages av.

Go`morgen yoghurt kan fint inngå i et ellers variert kosthold, f.eks til frokosten, som et mellommåltid eller som del av lunsjen etc..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21414-brunost/#findComment-95371
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...