Gjest Jordnær Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Takk for utfyllendes svar... Hadde vært en for stor påkjenning for meg iallefall. Ble litt redd,for jeg sier det jeg tror på,men det er jo derfor vi har ytringsfrihet. Mener at alle har rett til å tro på det de vil... Er nok bare litt paranoid..=) Men det er skummelt det der,de lovene...osv,andre har så mye makt..håper det går bra med deg? Jotakk, godt at jeg tok mot til meg, og ikke lot psykiater-redselen ta overhånd, og fortsatte å skrive her (og for de som følger med, vil de se at jeg har justert meg og ikke skrevet så mye om det samme temaet de siste timene), og at jeg ikke forsvant ut. Tusen takk for gode ord fra deg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214240-psykose-takk-for-meg/page/3/#findComment-1570549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bry Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Jotakk, godt at jeg tok mot til meg, og ikke lot psykiater-redselen ta overhånd, og fortsatte å skrive her (og for de som følger med, vil de se at jeg har justert meg og ikke skrevet så mye om det samme temaet de siste timene), og at jeg ikke forsvant ut. Tusen takk for gode ord fra deg! Ja bra du ble her..=) Ser at du har andre ting du skriver om nå ja,så da har det jo hjulpet deg å skrive da,som du selv sa i utgangspunktet. Takk selv for gode ord og tanker....C",) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214240-psykose-takk-for-meg/page/3/#findComment-1570574 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vanadium Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Takk. Jeg tar meg ikke nær av det. Jeg blir bare redd. Og da skal jeg ikke gjenta hvorfor jeg blir redd... Det er nå fem timer siden du skrev innlegget ditt, og skulle dra herifra. Men du er fortsatt her, til tross for hvor lett det var for deg å slutte! Jeg vil anbefale deg å ta noen dagers pause herifra, forsøke å gjøre noe fint for deg selv, og få en del ting på avstand. Jeg begynner også å bli svært lei av den intense masingen din, og som jeg har sagt til deg før, dersom du ikke selv mener du er psyk så har du ingenting her å gjøre. Det er ingen vits for en mentalt frisk person å være bruker her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214240-psykose-takk-for-meg/page/3/#findComment-1570651 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thinkerbell Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 Det er nå fem timer siden du skrev innlegget ditt, og skulle dra herifra. Men du er fortsatt her, til tross for hvor lett det var for deg å slutte! Jeg vil anbefale deg å ta noen dagers pause herifra, forsøke å gjøre noe fint for deg selv, og få en del ting på avstand. Jeg begynner også å bli svært lei av den intense masingen din, og som jeg har sagt til deg før, dersom du ikke selv mener du er psyk så har du ingenting her å gjøre. Det er ingen vits for en mentalt frisk person å være bruker her. " Det er ingen vits for en mentalt frisk person å være bruker her" Fordi? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214240-psykose-takk-for-meg/page/3/#findComment-1570664 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vanadium Skrevet 15. januar 2006 Del Skrevet 15. januar 2006 " Det er ingen vits for en mentalt frisk person å være bruker her" Fordi? Fordi: "I denne forumgruppen svarer psykiater Nils Håvard Dahl på spørsmål." Hva har et menneske som er mentalt friskt å konversere med en psykiater om, i en setting hvor det gjelder mental helse! Som pårørende, ok! Men Jordnær (som det gjelder i dette tilfelle) har ikke lagt ut innlegg som pårørende, men som ufrivillig pasient. Hun har gang på gang uttalt at hun ikke er syk, hvor er da logikken i å bruke tiden sin på et sted man ikke hører hjemme? Dette tar opp plass og tid for andre som kanskje har problemer de både erkjenner og vil ha hjelp til. Se for deg en pasient som krever å ligge på kreftavdeligen, men ikke har kreft! "I don't mean to sound cold or cruel or vicious, but I am so that's the way it comes out." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214240-psykose-takk-for-meg/page/3/#findComment-1570670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
firebird1365380441 Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Nei, det er lov å begå tvang også uten at det er faresituasjon: Psykisk helsevernloven § 3-3. Vilkår for tvungent psykisk helsevern Tvungent psykisk helsevern kan anvendes overfor en person med alvorlig sinnslidelse dersom dette er nødvendig for å hindre at vedkommende på grunn av sinnslidelsen enten a. får sin utsikt til helbredelse eller vesentlig bedring i betydelig grad redusert, eller det er stor sannsynlighet for at vedkommende i meget nær framtid får sin tilstand vesentlig forverret, eller b. utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse. Tvungent psykisk helsevern kan bare anvendes når frivillig psykisk helsevern har vært forsøkt, uten at dette har ført fram, eller det er åpenbart formålsløst å forsøke dette. Selv om lovens vilkår ellers er oppfylt, kan tvungent psykisk helsevern bare finne sted hvor dette etter en helhetsvurdering framtrer som den klart beste løsning for vedkommende, med mindre han eller hun utgjør en nærliggende og alvorlig fare for andres liv eller helse. Ved vurderingen skal det legges særlig vekt på hvor stor belastning det tvangsmessige inngrepet vil medføre for vedkommende. ___________ I tillegg kommer muligheten for å begå tvungen observasjon i 10 dager. ___________ http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-062-003.html Det er ikke så veldig godt å vite om en pasient er i en faresituasjon eller ikke. jeg håper da virkelig at hvis det er en minste tvil om hvorvidt det er fare eller ei,så blir tvangsloven anvendt.Heller å tvangsinnlegges en gang for mye enn en gang for lite,spør du meg(men det har du vel egentlig ikke gjort heller....).Tvangsinnleggelser har forhåpentligvis reddet mange fra å begå selvmord. Kan du ha vært så psyk at behandlerne var i tvil om du var til fare for deg selv eller ikke?Synes du det er rart om de såfall har valgt å tro på en reel fare og dermed brukt tvang? For meg kan det virke sånn.Særlig når du forteller at du ofte roper og snakker høyt og mye ved innleggelser,at du holder "protestaksjoner" inne i en psyk.avd og generelt oppfører deg gira.Skjønner godt at folk opplever uttrygghet hvis det faktisk er sånn du har oppført deg....Learning by doing... Det er kanskje ikke så rart at du har vært tvangsinnlagt og at folk har opplevd at du har virket å være til fare for deg selv.... Jeg har oppført meg jævlig ved innleggelser,til tider.I ettertid ser jeg klart hvorfor tvangsparagrafen ble brukt.Men jeg så det ikke da... Jeg lurer på om det kanskje blir sånn for deg også,om noen år...???? Kanskje du vil skjønne at tvangsbruken var gjort i beste mening,for å hjelpe DEG? Om du vil klage til myndighetene om hvordan du har blitt behandlet,kan du få oppnevnt forsvarer på statens bekostning - his du velger å anmelde.En forsvarer/advokat kan da hjelpe deg med å fremme saken ovenfor myndighetene...En anmeldelse brde vel være grei skuring? Da får du ofte den oppmerksomheten du vil ha også,for media (særlig Se og Hør,Her og Nå o.l.) elsker denne typen saker.Oppslag i aviser og blader har en god "dra" effekt på utfallet i slike saker.Jo verre det ser ut i media,dess bedre for deg.Og verre for de som benyttet seg av tvangsloven i ditt tilfelle. Alle monner drar. Men husk at tvangsbruken sannsnligvis(og forhåpentligvis) ble utført i god tro og med håp om bedring.Jeg går ut i fra at det var ferdigutdannede fagfolk som fretok avgjørelsen om tvangsbruk? Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214240-psykose-takk-for-meg/page/3/#findComment-1570729 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Det er ikke så veldig godt å vite om en pasient er i en faresituasjon eller ikke. jeg håper da virkelig at hvis det er en minste tvil om hvorvidt det er fare eller ei,så blir tvangsloven anvendt.Heller å tvangsinnlegges en gang for mye enn en gang for lite,spør du meg(men det har du vel egentlig ikke gjort heller....).Tvangsinnleggelser har forhåpentligvis reddet mange fra å begå selvmord. Kan du ha vært så psyk at behandlerne var i tvil om du var til fare for deg selv eller ikke?Synes du det er rart om de såfall har valgt å tro på en reel fare og dermed brukt tvang? For meg kan det virke sånn.Særlig når du forteller at du ofte roper og snakker høyt og mye ved innleggelser,at du holder "protestaksjoner" inne i en psyk.avd og generelt oppfører deg gira.Skjønner godt at folk opplever uttrygghet hvis det faktisk er sånn du har oppført deg....Learning by doing... Det er kanskje ikke så rart at du har vært tvangsinnlagt og at folk har opplevd at du har virket å være til fare for deg selv.... Jeg har oppført meg jævlig ved innleggelser,til tider.I ettertid ser jeg klart hvorfor tvangsparagrafen ble brukt.Men jeg så det ikke da... Jeg lurer på om det kanskje blir sånn for deg også,om noen år...???? Kanskje du vil skjønne at tvangsbruken var gjort i beste mening,for å hjelpe DEG? Om du vil klage til myndighetene om hvordan du har blitt behandlet,kan du få oppnevnt forsvarer på statens bekostning - his du velger å anmelde.En forsvarer/advokat kan da hjelpe deg med å fremme saken ovenfor myndighetene...En anmeldelse brde vel være grei skuring? Da får du ofte den oppmerksomheten du vil ha også,for media (særlig Se og Hør,Her og Nå o.l.) elsker denne typen saker.Oppslag i aviser og blader har en god "dra" effekt på utfallet i slike saker.Jo verre det ser ut i media,dess bedre for deg.Og verre for de som benyttet seg av tvangsloven i ditt tilfelle. Alle monner drar. Men husk at tvangsbruken sannsnligvis(og forhåpentligvis) ble utført i god tro og med håp om bedring.Jeg går ut i fra at det var ferdigutdannede fagfolk som fretok avgjørelsen om tvangsbruk? Mvh Det var ikke farekriteriet (§3-3b) som ble benyttet mot meg. Det var behandlingskriteriet (§3-3a), altså var det ikke noen som påstod at jeg var til fare. Men selvsagt er jeg enig, er det skjellig grunn til mistanke om fare, så må man gripe inn. Ja, jeg tror at de som utførte tvangen gjorde dette i beste mening, for å hjelpe meg. Problemet er bare at de ikke ser de negative sideeffektene av deres virksomhet. De ser heller ikke at jeg var fullt ut i stand til å klare meg selv på egenhånd. Det å gå til rettssak er uaktuelt for meg, fordi jeg slettes ikke har noen mulighet for fri rettshjelp. Da må man ha en inntekt som er under kr, 150.000-200.000. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214240-psykose-takk-for-meg/page/3/#findComment-1571023 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Fordi: "I denne forumgruppen svarer psykiater Nils Håvard Dahl på spørsmål." Hva har et menneske som er mentalt friskt å konversere med en psykiater om, i en setting hvor det gjelder mental helse! Som pårørende, ok! Men Jordnær (som det gjelder i dette tilfelle) har ikke lagt ut innlegg som pårørende, men som ufrivillig pasient. Hun har gang på gang uttalt at hun ikke er syk, hvor er da logikken i å bruke tiden sin på et sted man ikke hører hjemme? Dette tar opp plass og tid for andre som kanskje har problemer de både erkjenner og vil ha hjelp til. Se for deg en pasient som krever å ligge på kreftavdeligen, men ikke har kreft! "I don't mean to sound cold or cruel or vicious, but I am so that's the way it comes out." Jeg har vel aldri sagt at jeg ikke er syk. Men jeg har heller ikke sagt at jeg er syk. Jeg uttaler meg ikke om den saken. Men når jeg ikke er på jobb, så har det en årsak. Jeg er ikke hjemme for moro skyld. Kall det gjerne sykdom. Men det er feil å kalle det alvorlig sykdom, som psykose og mani. Det er skivebom. Det korrekte er sannsynligvis en reaksjon på traumatiske opplevelser, altså tvangsbruken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214240-psykose-takk-for-meg/page/3/#findComment-1571029 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Oioioioi Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Jeg har vel aldri sagt at jeg ikke er syk. Men jeg har heller ikke sagt at jeg er syk. Jeg uttaler meg ikke om den saken. Men når jeg ikke er på jobb, så har det en årsak. Jeg er ikke hjemme for moro skyld. Kall det gjerne sykdom. Men det er feil å kalle det alvorlig sykdom, som psykose og mani. Det er skivebom. Det korrekte er sannsynligvis en reaksjon på traumatiske opplevelser, altså tvangsbruken. Hvorfor i alle dager jobber du ikke om du er relativt oppegående? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214240-psykose-takk-for-meg/page/3/#findComment-1571537 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mot samling, mestring og helhet Skrevet 16. januar 2006 Del Skrevet 16. januar 2006 Hei der! Noen ting kan man sikkert diskutere med mennesker som er psykotiske. Men kanskje ikke akkurat det psykosne dreier seg om. Det kan forsterke den psykotiske forestillingen, fordi da må den psykotiske liksom forsvare den. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214240-psykose-takk-for-meg/page/3/#findComment-1572172 Del på andre sider Flere delingsvalg…
firebird1365380441 Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Og hvem er du som representerer "alle andre"? Tror neppe jeg er den eneste som er lut lei.. Til Sally74 og til Jordnær! Sally74:Du er ikke den eneste som er ****lei,nei! Likevel prøver jeg å svar saklig i de tilfellene jeg føler at jeg kan...Selv om det kan være vanskelig.Det er vanskelig å være saklig når man begynner og få nok,for å si det sånn. Klart at "Jordnær" har like mye rett til å være her som alle andre,samt å skrive om hva som plager h*n. Det som blir en smule psykt og unødvendig i den sammenhengen,er at forumet blir "flooda". Det er klart at en kan la være å lese disse innleggene,men når det blir såpass mange(ekstremt mange),blir det vanskelig å la være.Jeg leser som oftest de aller fleste innleggene,fordi andres folks problemer interesserer meg.Kanskje jeg kan være med å hjelpe noen også.Og selvsagt leser jeg "Jordnær's" innlegg,siden det er de det er mest av her på forumet for tida. Jeg skrev mye her om tvangsinngrep for noen år siden.Etterhvert gikk det opp for meg at jeg ikke fikk forandret på stort likevel.Det var opp til meg,ved å "prøve å samarbeide "med legene , komme meg ut av uføre,og legge det bak meg. Ingen på denne siden kan gi et helt klart svar på at "ja,når du skriver så mange innlegg på DOL ,så vil Stortinget være enig i dine,dvs Jordnærs synspunkter".Det er i så fall temmelig ulogisk å tro. Tanken om at personen som oversvømmer forumet med disse innleggene,viser fra de fleste hold at noe er galt et sted når en person holder på sånn,dag ut og dag inn. Det er slitsomt for oss som vil påkalle oppmerksomhet,å få svar på våre innlegg når de andre "ikke ser skogen for bare trær". Så Sally74,jeg er enig med deg-veldig enig. Til Jordnær: Det er vanskelig å skrive konstruktive svar,når en kjenner at frustrasjonen tar overhånd. Det GÅR FAKTISK an å snakke med legene som stod for tvangs"overgrepene".Men da må en være rolig,saklig og oppføre seg deretter.Roping,bæljing,skriking og usaklige utsagn hjelper dessverre ikke.Å skrive et brev til behandlerne som satte i gang tvangsbehandlingen kan også være et alternativ.I så fall gjelder de samme reglene for oppførsel som nevnt ovenfor. Jeg håper at Jordnær vil prøve å nå frem på denne måten. Å flodde forumet med gjentakende tema vil nok ikke gjøre slutt på lidelsene. Om du går inn på www diary.com,vil du finne ut at du kan be leserne av dagboka di gi tilbakemelding på det du har skrevet.Omtrent som her.Du vil også få svar fra folk som ikke har vært borti psykiatrien ,så kanskje de kan komme med litt andre tilbakemeldinger enn de du får her.Det er vel verdt å prøve?? Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214240-psykose-takk-for-meg/page/3/#findComment-1572923 Del på andre sider Flere delingsvalg…
firebird1365380441 Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Jeg har vel aldri sagt at jeg ikke er syk. Men jeg har heller ikke sagt at jeg er syk. Jeg uttaler meg ikke om den saken. Men når jeg ikke er på jobb, så har det en årsak. Jeg er ikke hjemme for moro skyld. Kall det gjerne sykdom. Men det er feil å kalle det alvorlig sykdom, som psykose og mani. Det er skivebom. Det korrekte er sannsynligvis en reaksjon på traumatiske opplevelser, altså tvangsbruken. Brekke 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214240-psykose-takk-for-meg/page/3/#findComment-1572936 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Til Sally74 og til Jordnær! Sally74:Du er ikke den eneste som er ****lei,nei! Likevel prøver jeg å svar saklig i de tilfellene jeg føler at jeg kan...Selv om det kan være vanskelig.Det er vanskelig å være saklig når man begynner og få nok,for å si det sånn. Klart at "Jordnær" har like mye rett til å være her som alle andre,samt å skrive om hva som plager h*n. Det som blir en smule psykt og unødvendig i den sammenhengen,er at forumet blir "flooda". Det er klart at en kan la være å lese disse innleggene,men når det blir såpass mange(ekstremt mange),blir det vanskelig å la være.Jeg leser som oftest de aller fleste innleggene,fordi andres folks problemer interesserer meg.Kanskje jeg kan være med å hjelpe noen også.Og selvsagt leser jeg "Jordnær's" innlegg,siden det er de det er mest av her på forumet for tida. Jeg skrev mye her om tvangsinngrep for noen år siden.Etterhvert gikk det opp for meg at jeg ikke fikk forandret på stort likevel.Det var opp til meg,ved å "prøve å samarbeide "med legene , komme meg ut av uføre,og legge det bak meg. Ingen på denne siden kan gi et helt klart svar på at "ja,når du skriver så mange innlegg på DOL ,så vil Stortinget være enig i dine,dvs Jordnærs synspunkter".Det er i så fall temmelig ulogisk å tro. Tanken om at personen som oversvømmer forumet med disse innleggene,viser fra de fleste hold at noe er galt et sted når en person holder på sånn,dag ut og dag inn. Det er slitsomt for oss som vil påkalle oppmerksomhet,å få svar på våre innlegg når de andre "ikke ser skogen for bare trær". Så Sally74,jeg er enig med deg-veldig enig. Til Jordnær: Det er vanskelig å skrive konstruktive svar,når en kjenner at frustrasjonen tar overhånd. Det GÅR FAKTISK an å snakke med legene som stod for tvangs"overgrepene".Men da må en være rolig,saklig og oppføre seg deretter.Roping,bæljing,skriking og usaklige utsagn hjelper dessverre ikke.Å skrive et brev til behandlerne som satte i gang tvangsbehandlingen kan også være et alternativ.I så fall gjelder de samme reglene for oppførsel som nevnt ovenfor. Jeg håper at Jordnær vil prøve å nå frem på denne måten. Å flodde forumet med gjentakende tema vil nok ikke gjøre slutt på lidelsene. Om du går inn på www diary.com,vil du finne ut at du kan be leserne av dagboka di gi tilbakemelding på det du har skrevet.Omtrent som her.Du vil også få svar fra folk som ikke har vært borti psykiatrien ,så kanskje de kan komme med litt andre tilbakemeldinger enn de du får her.Det er vel verdt å prøve?? Mvh Jeg skrev mye i løpet av en 5 dagers periode her. Det er faktum. Men jeg skjønner at folk har ulike grenser for hva som er akseptabelt. Sånn vil det alltid være. Selvsagt skulle jeg ønske at livet mitt var slik at jeg ikke skrev her i det hele tatt. Men 5 dager kan vel ikke ødelegge alt for deg her? Men hvis så er tilfelle: Unnskyld. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214240-psykose-takk-for-meg/page/3/#findComment-1573167 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.