Ida_82 Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Jeg er en jente på 23 år som har keratokonus på begge øyne.Dvs. i sommer ble det ene øyet operert, og min hornhinne ble byttet ut med en donorhornhinne. Stingene skal jeg i utgangspunktet gå med i 14 mnd. Etter ca åtte uker var alt av smerter og irritasjoner borte. Alt var topp i ca 4-6 uker! Men på en kontroll i november viste det seg at det hadde løsnet 3-4 sting. Dette var årsaken til all irritasjon på øyet de siste to månedene. Det ble foretatt et par operasjoner for å stramme opp dette. Nå har det gått halvannen måned etter dette, og legen sier at alt ser bra ut, og at de siste operasjonene var vellykket. Mitt problem er at irritasjonen på øyet ikke vil gå helt over. Dessuten har jeg ikke på nåværende tidspunkt sjans å komme tilbake i arbeid, i og med at dette medfører mye bruk av pc. Jeg har derfor noen spørsmål som jeg håper noen med samme erfaring kan hjelpe meg med.. Har spurt legene en del, men de har det ofte så travelt at man ikke rekker å stille alle spørsmålene. Dessuten har de jo ikke vært i samme situasjon selv... Jeg er utrolig lysømfintlig, vil dette vedvare selv etter at stingene er tatt? Dessuten har jeg store problemer med å ha øyekontakt med folk, selv i rom der lyset ikke er så sterkt. Vil dette bli bedre når stingene er borte? Dette er skikkelig plagsomt i sosiale sammenhenger, spesielt der folk man snakker med ikke vet hva man har gjennomgått. Hvordan er det med bruk av linser (siden det andre øyet ikke er operert enda bør jeg bruke det kontra briller), vil jeg plages av mye sårhet på øyet? Noen som har erfaring med bruk av pc etter at stingene er tatt? Ellers er det bare å dele alle erfaringer du måtte ha. Det er tross alt bare 0,5-1% av folket som har denne sjukdommen, så det er ikke så mange å spørre. Mange takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214531-keratokonus-etter-operasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
zjepp Skrevet 2. juni 2006 Del Skrevet 2. juni 2006 Fikk ny hornhinne for en del år tilbake og har erfart at de plagene du beskriver vil forsvinne etter hvert. Resultatet av operasjonen kunne nok vært bedre. Endte opp med styrke + 11, men dette har også blitt gradvis bedre og ser i dag som en hauk ved hjelp av kontaktlinse styrke + 4 og korrigering for skjev hornhinne. Lykke til videre.:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214531-keratokonus-etter-operasjon/#findComment-1778088 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ida_82 Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 Fikk ny hornhinne for en del år tilbake og har erfart at de plagene du beskriver vil forsvinne etter hvert. Resultatet av operasjonen kunne nok vært bedre. Endte opp med styrke + 11, men dette har også blitt gradvis bedre og ser i dag som en hauk ved hjelp av kontaktlinse styrke + 4 og korrigering for skjev hornhinne. Lykke til videre.:-) Takk for svar, bedre sent enn aldri Jeg fjernet faktisk stingene for ca 6 uker siden. Da hadde jeg bare gått med de i 10 1/2 måned. Men etter gjeldende omstendigheter valgte legen å fjerne de da.Jeg slipper etter all sannsynlighet å reoperere (holder meg akkurat innenfor skjevhet 6). Det er en tendens til avstøtning av hornhinnen, men dette ser heldigvis ut til å ordne seg. Pc har jeg fortsatt en del problemer med, men det regner jeg vil ordne seg. Min største bekymring nå er LYSØMFINTLIGHETEN! Jeg sliter fortsatt veldig med det, noe som er svært plagsomt. Jeg har vært i kontakt med flere spesialister, der svarene på dette varierer fra at det sannsynligvis er vedvarende til at det det mest trolig vil forsvinne med tiden, andre vil ikke love det ene eller det andre. Akkurat det skjønner jeg, for det er jo veldig individuelt. Men har likevel et spørsmål til deg (zjepp): Var du veldig lysømfintlig mens du gikk med stingene? Og har dette blitt helt bra nå) Evt hvor lang tid tok det? Selv er jeg veldig glad i å stå på ski, men kombinasjonen snø og ski var helt umulig sist vinter, selv med solbriller. Fint om du eller andre kan svare på dette! For er som sagt ganske bekymret og frykter det værste. Mange takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214531-keratokonus-etter-operasjon/#findComment-1788501 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ida_82 Skrevet 9. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2006 Fikk ny hornhinne for en del år tilbake og har erfart at de plagene du beskriver vil forsvinne etter hvert. Resultatet av operasjonen kunne nok vært bedre. Endte opp med styrke + 11, men dette har også blitt gradvis bedre og ser i dag som en hauk ved hjelp av kontaktlinse styrke + 4 og korrigering for skjev hornhinne. Lykke til videre.:-) Glemte en ting bare... Du sier at du bruker linser? Er disse myke eller harde? Prøvde harde før operasjonen, noe som var rett og slett grusomt å ha på. Håper det vil funke med myke linser nå, eller at harde ikke er så ille å ha på lenger. Har tenkt å bruke briller, men alltid greit med linser i noen sammenhenger. Hva er skjevheten din? Tror dette har sammenheng med hvilke linser man kan bruke... Nok en gang takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214531-keratokonus-etter-operasjon/#findComment-1788513 Del på andre sider Flere delingsvalg…
zjepp Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Takk for svar, bedre sent enn aldri Jeg fjernet faktisk stingene for ca 6 uker siden. Da hadde jeg bare gått med de i 10 1/2 måned. Men etter gjeldende omstendigheter valgte legen å fjerne de da.Jeg slipper etter all sannsynlighet å reoperere (holder meg akkurat innenfor skjevhet 6). Det er en tendens til avstøtning av hornhinnen, men dette ser heldigvis ut til å ordne seg. Pc har jeg fortsatt en del problemer med, men det regner jeg vil ordne seg. Min største bekymring nå er LYSØMFINTLIGHETEN! Jeg sliter fortsatt veldig med det, noe som er svært plagsomt. Jeg har vært i kontakt med flere spesialister, der svarene på dette varierer fra at det sannsynligvis er vedvarende til at det det mest trolig vil forsvinne med tiden, andre vil ikke love det ene eller det andre. Akkurat det skjønner jeg, for det er jo veldig individuelt. Men har likevel et spørsmål til deg (zjepp): Var du veldig lysømfintlig mens du gikk med stingene? Og har dette blitt helt bra nå) Evt hvor lang tid tok det? Selv er jeg veldig glad i å stå på ski, men kombinasjonen snø og ski var helt umulig sist vinter, selv med solbriller. Fint om du eller andre kan svare på dette! For er som sagt ganske bekymret og frykter det værste. Mange takk! Benytter myke linser. Dagslinser de første årene for ikke å risikere noen problemer og iritasjon og deretter mnd-linser, men det er en tidkrevende prosess. Når det gjelder lysømfindtlighet husker jeg godt hvor vanskelig det var første tiden og selv om det ikke på langt nær er så plagsomt nå, bruker jeg bestandig solbriller og sotet visir på mc-hjelm. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214531-keratokonus-etter-operasjon/#findComment-1810016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.