maximillian76 Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Heisan!Jeg har to spørsmål:1. Jeg behandler et mildt seboreisk eksem med Fungoral krem, og denne funker fint mot mine plager. Men noe som alltid har vært et dilemma for meg, er hvordan jeg ellers skal stelle ansiktshuden når en har en hudtype som disponerer for seboreisk eksem. Har du noen generelle tips når det gjelder dette ? Noe jeg fant ut funket greit for meg var å rense/vaske ansiktshuden daglig med en mild rensemelk(Eucerin). Dette bidro også til at jeg for første gang i stor grad ble kvitt et rødt, nupette utslett som jeg har vært plaget med på den tynne huden under øynene, og huden generelt i ansiktet ble mindre rød og irritert. Men (dum som jeg var) så gikk jeg etter en periode bort fra dette opplegget og gikk over til å rense huden med sterkere renseprodukter/såper, og dette føler jeg bare bidrar til å gjøre huden irritert igjen. Dilemmaet her er at en ofte leser og hører at seboreisk/fetlig hud bør rengjøres med såpe o.l, og jeg lurer da på om dette faktisk er tilfellet, eller kan også vi med denne hudtypen basere oss på å rengjøre ansiktshuden med rensekremer/fuktighetskremer, eller faktisk kun rent vann ? 2. Jeg har også lest at Fungoral krem kan brukes som lokalmiddel mot kviser og hudsykdommen Rosacea, og jeg lurer på på hvilken måte Fungoral har en effekt ved disse tilstandene ? Det står ingenting i pakningsvedlegget til Fungoral at den har effekt mot disse hudplagene..Med vennlig hilsenVidar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214594-hudstell-ved-seboreisk-eksem/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eksemen Skrevet 17. januar 2006 Del Skrevet 17. januar 2006 Min erfaring er at Head & Shoulders sjampo funker fint som ansiktsvask (blandet med vann). En hudlege anbefalte denne som dusj-såpe mot slikt eksem - rene vidundermiddelet. Kouriles Emulsjon skal være bra, veldig mildt og spesialutviklet for behandling av seboreisk eksem i ansiktet. Ellers sverger noen til Dr. Hernes krem Biodermica(helsekosten). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214594-hudstell-ved-seboreisk-eksem/#findComment-1573661 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Helsing, hudspesialist Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Hei, hvis du har eksem; huden er rød, flassende og kanskje litt sprukken, er det nok lurt å bruke mild rensemelk eller lotions til å rense huden med. Såper på eksemhud vil kunne irritere (de er baser). Er du derimot i en fin fase, og huden ikke er sår eller rød kan du forsøke med såper, nettopp fordi huden egentlig er fet (det virker jo ikke sånn når den flasser og ser tørr ut!) Funker ikke såper forebyggende i slike tilfelle, så dropp den og bruk rensemelk- opplegget ditt. Hvorfor såper kan anbefales er fordi de er best på å fjerne sebum (hudens talg). Men igjen, sjekk hva som fungerer for deg. Vi er alle forskjellige. Fungoral inneholder ketoconazol, et middel som fjerner sopp fra huden og derfor kan virke ved seborroisk eksem. Pityrosporumsoppen antas å spille en rolle i utvikling av seborroisk eksem. Mekanismen ved rosacea og akne skyldes ikke sopp, og jeg har aldri foreskrevet Fungoral ved akne eller rosacea. Jeg er ganske sikker på at dette ikke er gjort i studier heller, og det kan derfor ikke anbefales, selv om en og annen kanskje føler det hjelper. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/214594-hudstell-ved-seboreisk-eksem/#findComment-1575125 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.