Gå til innhold

Gravid, tannlegeskrekk og katastrofetenner...


carma

Anbefalte innlegg

Da har den uunngåelige tannpinen kommet :-( Jeg visste at dette kom til å skje en dag.

Har ikke vært hos tannlegen på snart 10 år og har ekstremt skrekk. Sist jeg var der hadde jeg ett hull. Det måtte fem(!) tannlegebesøk til for å fikse det ene hullet, fordi jeg ble så dårlig eller svimte av hver gang og tannlegen ble ikke ferdig. Valium gjorde ikke store forskjellen for meg heller.

Nå har jeg to jeksler som er brukket pluss en hel masse hull, og i natt kom tannverken for fullt :-( Det verker i hele høyre halvdel av kraniet og jeg blir snart gal. Det er umulig å si hvilken tann som er vond, for hele området er bare en bankende masse.

Satt på legevakta klokka 04:30 i natt for å få en resept på Pinex Forte. Det hjalp heldigvis nok til at jeg fikk noen timers søvn etterpå. Ibux og sånt som egentlig hjelper mye bedre kan jeg jo ikke ta.

Å gå til tannlegen uten narkose er umulig for meg... men hva gjør man da når man er gravid i 24. uke!? :-(

Det er ikke akkurat sånn at jeg har 20.000 slengende til overs heller for tiden...

Hva gjør man? :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • carma

    14

  • mariaflyfly

    8

  • hare1365380455

    7

  • libra

    2

hare1365380455

Ta deg en tur til tannlegen for å bare snakke med dem først, og så hører du hva de har å si (og du forteller hvordan du har det med tannleger). Det er best å få ordnet opp nå om du klarer det så du ikke har det så vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur til tannlegen for å bare snakke med dem først, og så hører du hva de har å si (og du forteller hvordan du har det med tannleger). Det er best å få ordnet opp nå om du klarer det så du ikke har det så vondt.

Jeg vet at det er det beste... Men det er ikke så enkelt når man går i bakken av angst så fort man kommer inn på venterommet :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er det beste... Men det er ikke så enkelt når man går i bakken av angst så fort man kommer inn på venterommet :-/

Men du kan faktisk komme til å gå i bakken av smerter også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hare1365380455

Jeg vet at det er det beste... Men det er ikke så enkelt når man går i bakken av angst så fort man kommer inn på venterommet :-/

Avtal å komme dit en dag de har god tid så dere kan snakke og de kanskje forteller litt om hva de kan gjøre. Lykke til.:) Kanskje noen kan være med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hare1365380455

Jeg vet at det er det beste... Men det er ikke så enkelt når man går i bakken av angst så fort man kommer inn på venterommet :-/

De kan gi god bedøvelse så du ikke merker noe, og bedøvelsen er et par stikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hare1365380455

Jeg klarte jo å karre meg til tannlegen før jul. Trudde jeg skulle spy på venterommet, men jeg overlevde ;)

Send meg en mail på [email protected]

hvis du vil ha tips om stedet jeg dro til.

*trøsteklem*

Jeg husker du fortalte om dette. Det er nok greit for carma å skrive med deg siden du har det på samme måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira12

Kan du ha fått en betennelse?

Var det jeg fikk som gjorde at jeg måtte til tannlegen uansett hvor skrekk jeg enn hadde. Og jeg var redd!

Men ville bare tipse deg om at du kan søke om og få dekket en del av utgiftene. Tannlegen må søke for deg.

Du må da kunne begrunne _veldig_ godt hvorfor du ikke har kunnet gå til tannlegen, legeerklæring må du ha, evnt psykologerklæring.

Jeg måtte ta hele kjeften, og det kom på over 20.000 nærmere 25.000 tror jeg.

Jeg fikk det dekket, måtte da betale 1500 selv, så fikk jeg igjen 90% av resten av kostnaden. leverte bare inn kvittering etter hvert tannlegebesøk.

Og du bør gå til en tannlege som kan dette med tannlegeskrekk. jeg klarte meg uten narkose, men det er takket være den fantastiske tannlegen min, jeg går privat.

Enda er jeg helt sjelven på venterommet, men han roer meg ned i stolen, og vips er jeg ferdig.

Prøver ikke og si at du ikke skal ta narkose nå altså :o) Men må fortelle om meg selv, for jeg er fryktlig stolt over meg selv ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte jo å karre meg til tannlegen før jul. Trudde jeg skulle spy på venterommet, men jeg overlevde ;)

Send meg en mail på [email protected]

hvis du vil ha tips om stedet jeg dro til.

*trøsteklem*

Og du var dritflink!

Dette er ikke snakk om én tann som må trekkes - her er det 10 års opprydding som må til og når det sist tok fem runder for å fikse ett hull så kommer vel dette til å ta fem år!

Nå angrer jeg nesten på at jeg startet denne tråden også, for jeg får jo panikk allerede :-x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du var dritflink!

Dette er ikke snakk om én tann som må trekkes - her er det 10 års opprydding som må til og når det sist tok fem runder for å fikse ett hull så kommer vel dette til å ta fem år!

Nå angrer jeg nesten på at jeg startet denne tråden også, for jeg får jo panikk allerede :-x

Ååhhh, jeg skjønner hvordan du har det. :(

Men duh, send meg en mail, a'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan gi god bedøvelse så du ikke merker noe, og bedøvelsen er et par stikk.

Det er ikke smerten jeg er redd for... det er bare hele situasjonen med å føle seg spent fast og invadert når man ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hare1365380455

Det er ikke smerten jeg er redd for... det er bare hele situasjonen med å føle seg spent fast og invadert når man ikke vil.

Jeg liker ikke å borre!!!

Prøv å slappe av når du ligger i stolen, og tenk at tannlegen bare skal fikse tennene dine så det ikke verker. Det tar nok ikke SÅ lang tid, og kanskje det hjelper litt om du på forhånd vet ca. når de er ferdige? Mannen min sovnet faktisk i en tannlegestol en gang..... Så han klarte å slappe av mer enn meg i alle fall! Jeg ligger helt anspent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shira12

Jeg liker ikke å borre!!!

Prøv å slappe av når du ligger i stolen, og tenk at tannlegen bare skal fikse tennene dine så det ikke verker. Det tar nok ikke SÅ lang tid, og kanskje det hjelper litt om du på forhånd vet ca. når de er ferdige? Mannen min sovnet faktisk i en tannlegestol en gang..... Så han klarte å slappe av mer enn meg i alle fall! Jeg ligger helt anspent.

Sovnet i en tannlegestol?? *sjokkert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å finne en tannlege som er flink i forhold til tannlegeskrekk?

Jeg var som deg for noen år siden, og klarte å finne en tannlege som hjalp meg til å få kontroll med skrekken min. Vi hadde en lang samtale før jeg overhodet nærma meg stolen - og han hadde hatt pasienter der han måtte starte behandlinga(i form av samtale) ute på fortauet fordi de var for redde til å klare å gå inn i bygningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ha fått en betennelse?

Var det jeg fikk som gjorde at jeg måtte til tannlegen uansett hvor skrekk jeg enn hadde. Og jeg var redd!

Men ville bare tipse deg om at du kan søke om og få dekket en del av utgiftene. Tannlegen må søke for deg.

Du må da kunne begrunne _veldig_ godt hvorfor du ikke har kunnet gå til tannlegen, legeerklæring må du ha, evnt psykologerklæring.

Jeg måtte ta hele kjeften, og det kom på over 20.000 nærmere 25.000 tror jeg.

Jeg fikk det dekket, måtte da betale 1500 selv, så fikk jeg igjen 90% av resten av kostnaden. leverte bare inn kvittering etter hvert tannlegebesøk.

Og du bør gå til en tannlege som kan dette med tannlegeskrekk. jeg klarte meg uten narkose, men det er takket være den fantastiske tannlegen min, jeg går privat.

Enda er jeg helt sjelven på venterommet, men han roer meg ned i stolen, og vips er jeg ferdig.

Prøver ikke og si at du ikke skal ta narkose nå altså :o) Men må fortelle om meg selv, for jeg er fryktlig stolt over meg selv ;-)

Så flink du var!

Sambo snakket med en tannlege på en klinikk tidligere i dag for å høre hva jeg kan gjøre. Hun sa at det var svært vanskelig å få dekket slike utgifter, men jeg vil gjerne prøve! Hvordan gikk du frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å finne en tannlege som er flink i forhold til tannlegeskrekk?

Jeg var som deg for noen år siden, og klarte å finne en tannlege som hjalp meg til å få kontroll med skrekken min. Vi hadde en lang samtale før jeg overhodet nærma meg stolen - og han hadde hatt pasienter der han måtte starte behandlinga(i form av samtale) ute på fortauet fordi de var for redde til å klare å gå inn i bygningen.

Jeg vil veldig gjerne prøve noe sånt jeg også... Men da vil jeg gjerne få starte litt med blanke ark.. eller tenner...

Akkurat nå er det fullstendig katastrofe inni der, og utrolig mye som må bli fikset. Jeg kunne godt forestille meg at dersom jeg får fikset alt så kan jeg starte på et slikt opplegg for tannlegeskrekk etterpå, mens jeg enda er trygg på at tennene i utgangspunktet er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du var dritflink!

Dette er ikke snakk om én tann som må trekkes - her er det 10 års opprydding som må til og når det sist tok fem runder for å fikse ett hull så kommer vel dette til å ta fem år!

Nå angrer jeg nesten på at jeg startet denne tråden også, for jeg får jo panikk allerede :-x

Jeg kom inn i august som en akutt katastrofe MED tannlegeskrekk.

11 hull + 1 rotfylling var resultatet, en regning på rundt 12 000 kr ++

Vel, rotfyllingen har jeg ikke blitt ferdig med enda, den står i "ventemodus" uten smerter.

Men jeg har vel bare 5 hull igjen - iallefall.

Ved hjelp av en ekstremt forsiktig tannlege som lar meg beholde ALL kontroll og tar alt ut av munnen min ved det minste klynk, samt den nye bedøvelsesmetoden "the wand" så går dette helt flott.

Tannlegeskrekken min er borte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...