Gå til innhold

Gravid, tannlegeskrekk og katastrofetenner...


carma

Anbefalte innlegg

Jeg vil veldig gjerne prøve noe sånt jeg også... Men da vil jeg gjerne få starte litt med blanke ark.. eller tenner...

Akkurat nå er det fullstendig katastrofe inni der, og utrolig mye som må bli fikset. Jeg kunne godt forestille meg at dersom jeg får fikset alt så kan jeg starte på et slikt opplegg for tannlegeskrekk etterpå, mens jeg enda er trygg på at tennene i utgangspunktet er ok.

Mine tenner var også katastrofale - ellers hadde jeg ikke gått frivillig til tannlegen! Det skulle faktisk ikke så mye til når jeg først hadde greid å være åpen overfor tannlegen - han tok meg seriøst og overlot kontrollen til meg. Sa hele tia hva han skulle gjøre og om det kom til å være ubehagelig/vondt og i tillegg kunne jeg stoppe han så ofte og lenge som jeg trengte.

På den måten var det mye lettere å takle situasjonen, bare det å vite at han stoppa øyeblikkelig og at han tok skrekken min på alvor hjalp enormt.

Jeg tror det viktigste er at man klarer å blottlegge seg overfor tannlegen, være åpen om redselen og ikke prøve å være 'flink'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • carma

    14

  • mariaflyfly

    8

  • hare1365380455

    7

  • libra

    2

Gjest Shira12

Så flink du var!

Sambo snakket med en tannlege på en klinikk tidligere i dag for å høre hva jeg kan gjøre. Hun sa at det var svært vanskelig å få dekket slike utgifter, men jeg vil gjerne prøve! Hvordan gikk du frem?

Takk takk, er faktisk stolt. Var godt kunne smile skikkelig igjen, tennene mine var fæle og ganske ødelagte av medisiner, og alt for lenge uten tannlegevisitt.

Det er vanskelig og få det dekket, sant det.

Tannlegen må skrive søknad, der skriver han opp hva som må gjøres etter og ha tatt en undersøkelse av tennene. Og hva det kommer til og koste.

Så må du ha en erklæring på at du har veldig tannlegeskrekk og av den grunn ikke gått til tannlegen.

Jeg har en sykdom da, som er hemmendes for meg, den blir også trigget av stress og redsel, så da jeg i tillegg hadde tannlegeskrekk, gikk jo ikke jeg til tannlegen!

Før jeg fikk den betennelsen da... Da var det så vondt at jeg bare måtte.

Jeg fikk erklæring av den ene legen min, der stod det forklart i detalj om hvorfor jeg ikke hadde gått til tannlegen.

Så du må få på papiret at du slet sist du var, få med alt det du gjennomgikk for ett hull.

Litt usikker på om fastlegen kanskje kan hjelpe deg?

Er jo verdt og høre med h*n?

Jeg fikset den betennelsen før søknaden var sendt, og fikk tilbakebetalt.

Og så må du krysse fingrene for at det er en mennesklig sjel som sitter på trygdekontoret ;-)

Men en skulle tro at en tannlege som jobber med pasienter med alvorlig tannlegeskrekk, skulle kunne hjelpe deg med hvordan du best mulig kan ha håp om og få det dekket.

Men du har min medfølelese nå når du har tannverk! Jeg tror at man faktisk kan bli gal av det...

Men som sagt, gå til en tannlege som vet hva h*n gjør! En skal ta slik skrekk på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira12

Mine tenner var også katastrofale - ellers hadde jeg ikke gått frivillig til tannlegen! Det skulle faktisk ikke så mye til når jeg først hadde greid å være åpen overfor tannlegen - han tok meg seriøst og overlot kontrollen til meg. Sa hele tia hva han skulle gjøre og om det kom til å være ubehagelig/vondt og i tillegg kunne jeg stoppe han så ofte og lenge som jeg trengte.

På den måten var det mye lettere å takle situasjonen, bare det å vite at han stoppa øyeblikkelig og at han tok skrekken min på alvor hjalp enormt.

Jeg tror det viktigste er at man klarer å blottlegge seg overfor tannlegen, være åpen om redselen og ikke prøve å være 'flink'!

Samme her, er jeg som har kontrollen. Han gjør ingenting uten at jeg vet om det og er enig.

Og han respekter min frykt. Jeg er livredd den pirkeren, så den har han aldri tatt frem engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira12

Hehe, ja jeg forstår det ikke!

Det er iallefall lenge til den dagen jeg sovner i en tannlegestol!

Men jeg liker ikke den stolen noe særlig heller da. Men jeg har kommet utrolig langt når det gjelder tannlegeskrekken min. Nå går jeg til kontroll 2 ganger i året, og utrolig nok så går det bra hver gang :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk, er faktisk stolt. Var godt kunne smile skikkelig igjen, tennene mine var fæle og ganske ødelagte av medisiner, og alt for lenge uten tannlegevisitt.

Det er vanskelig og få det dekket, sant det.

Tannlegen må skrive søknad, der skriver han opp hva som må gjøres etter og ha tatt en undersøkelse av tennene. Og hva det kommer til og koste.

Så må du ha en erklæring på at du har veldig tannlegeskrekk og av den grunn ikke gått til tannlegen.

Jeg har en sykdom da, som er hemmendes for meg, den blir også trigget av stress og redsel, så da jeg i tillegg hadde tannlegeskrekk, gikk jo ikke jeg til tannlegen!

Før jeg fikk den betennelsen da... Da var det så vondt at jeg bare måtte.

Jeg fikk erklæring av den ene legen min, der stod det forklart i detalj om hvorfor jeg ikke hadde gått til tannlegen.

Så du må få på papiret at du slet sist du var, få med alt det du gjennomgikk for ett hull.

Litt usikker på om fastlegen kanskje kan hjelpe deg?

Er jo verdt og høre med h*n?

Jeg fikset den betennelsen før søknaden var sendt, og fikk tilbakebetalt.

Og så må du krysse fingrene for at det er en mennesklig sjel som sitter på trygdekontoret ;-)

Men en skulle tro at en tannlege som jobber med pasienter med alvorlig tannlegeskrekk, skulle kunne hjelpe deg med hvordan du best mulig kan ha håp om og få det dekket.

Men du har min medfølelese nå når du har tannverk! Jeg tror at man faktisk kan bli gal av det...

Men som sagt, gå til en tannlege som vet hva h*n gjør! En skal ta slik skrekk på alvor.

Tusen takk for svar og flotte tips!!

Min tannlegeskrekk har definitivt reell årsak som egentlig ikke handler om tannlege i det hele tatt. Det er ikke smerten, men situasjonen der som ødelegger for meg.

Jeg tror kanskje jeg skal bestille en SAMTALE(!) hos en av disse tannlegene jeg har fått anbefalt her for å høre om mulighetene mine.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hare1365380455

Det er iallefall lenge til den dagen jeg sovner i en tannlegestol!

Men jeg liker ikke den stolen noe særlig heller da. Men jeg har kommet utrolig langt når det gjelder tannlegeskrekken min. Nå går jeg til kontroll 2 ganger i året, og utrolig nok så går det bra hver gang :o)

Det er jo fint! Jeg gruer meg alltid, men det er jo noe jeg må av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tenner var også katastrofale - ellers hadde jeg ikke gått frivillig til tannlegen! Det skulle faktisk ikke så mye til når jeg først hadde greid å være åpen overfor tannlegen - han tok meg seriøst og overlot kontrollen til meg. Sa hele tia hva han skulle gjøre og om det kom til å være ubehagelig/vondt og i tillegg kunne jeg stoppe han så ofte og lenge som jeg trengte.

På den måten var det mye lettere å takle situasjonen, bare det å vite at han stoppa øyeblikkelig og at han tok skrekken min på alvor hjalp enormt.

Jeg tror det viktigste er at man klarer å blottlegge seg overfor tannlegen, være åpen om redselen og ikke prøve å være 'flink'!

Takk for oppmuntring..! Det er kanskje håp for meg også, da...

Det er, som du sier, helt essensielt at tannlegen respekterer mine tegn til at jeg trenger en pause og da trekker seg unna og tar vekk tingene fra munnen min. Har vel ikke vært borti en sånn tannlege enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira12

Tusen takk for svar og flotte tips!!

Min tannlegeskrekk har definitivt reell årsak som egentlig ikke handler om tannlege i det hele tatt. Det er ikke smerten, men situasjonen der som ødelegger for meg.

Jeg tror kanskje jeg skal bestille en SAMTALE(!) hos en av disse tannlegene jeg har fått anbefalt her for å høre om mulighetene mine.

Takk!

Jeg er redd smerten også jeg da.

Men hos meg var det også en annen årsak til at jeg freaket ut, som hadde med sykdommen min og gjøre. Altså ikke bare smerte, men situasjonen.

Det var en av årsakene til at jeg fikk det dekket.

Så du har iallefall en sjangse :o)

Jeg bare buste ut med alt når jeg ringte første gangen. Ringte sambo sin tannlege, og la ut om hele rukkelet. I og med at jeg sa det som det var, fikk vi ett godt sammarbeid.

Og jeg ringte midt i ett av de verste smertebyene, for da var jeg desperat.

Lykke til da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd smerten også jeg da.

Men hos meg var det også en annen årsak til at jeg freaket ut, som hadde med sykdommen min og gjøre. Altså ikke bare smerte, men situasjonen.

Det var en av årsakene til at jeg fikk det dekket.

Så du har iallefall en sjangse :o)

Jeg bare buste ut med alt når jeg ringte første gangen. Ringte sambo sin tannlege, og la ut om hele rukkelet. I og med at jeg sa det som det var, fikk vi ett godt sammarbeid.

Og jeg ringte midt i ett av de verste smertebyene, for da var jeg desperat.

Lykke til da!

Tusen takk!

(Og igjen... jeg beundrer deg!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntring..! Det er kanskje håp for meg også, da...

Det er, som du sier, helt essensielt at tannlegen respekterer mine tegn til at jeg trenger en pause og da trekker seg unna og tar vekk tingene fra munnen min. Har vel ikke vært borti en sånn tannlege enda.

Jeg har! Han på det stedetgjorde det. Og pirka ikke da jeg sa han ikke fikk pirke, tok pauser når jeg fikk totalt hetta, snakka rolig, tok seg god tid, lot meg stille teite spørsmål, grine og klage. ;)

Ring! Ring! Tenk på hvor deilig helga blir hvis du bare tar telefonen først! *psyker opp carma*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd smerten også jeg da.

Men hos meg var det også en annen årsak til at jeg freaket ut, som hadde med sykdommen min og gjøre. Altså ikke bare smerte, men situasjonen.

Det var en av årsakene til at jeg fikk det dekket.

Så du har iallefall en sjangse :o)

Jeg bare buste ut med alt når jeg ringte første gangen. Ringte sambo sin tannlege, og la ut om hele rukkelet. I og med at jeg sa det som det var, fikk vi ett godt sammarbeid.

Og jeg ringte midt i ett av de verste smertebyene, for da var jeg desperat.

Lykke til da!

Du var skikkelig, skikkelig flink og modig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira12

Du var skikkelig, skikkelig flink og modig! :)

Takk takk :o)

Men jeg var så desperat når smertene var på det verste at jeg tror jeg kunne møtt Satan selv bare for og få det litt bedre ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har! Han på det stedetgjorde det. Og pirka ikke da jeg sa han ikke fikk pirke, tok pauser når jeg fikk totalt hetta, snakka rolig, tok seg god tid, lot meg stille teite spørsmål, grine og klage. ;)

Ring! Ring! Tenk på hvor deilig helga blir hvis du bare tar telefonen først! *psyker opp carma*

Haha ;-p Ja, det blir en deilig helg som jeg kan bruke til å grue meg til timen jeg bestilte?

Bestiller en time etter jeg har vært hos jordmor på mandag morgen *nikker*

Dvs.. Basse bestiller en time...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom inn i august som en akutt katastrofe MED tannlegeskrekk.

11 hull + 1 rotfylling var resultatet, en regning på rundt 12 000 kr ++

Vel, rotfyllingen har jeg ikke blitt ferdig med enda, den står i "ventemodus" uten smerter.

Men jeg har vel bare 5 hull igjen - iallefall.

Ved hjelp av en ekstremt forsiktig tannlege som lar meg beholde ALL kontroll og tar alt ut av munnen min ved det minste klynk, samt den nye bedøvelsesmetoden "the wand" så går dette helt flott.

Tannlegeskrekken min er borte :)

Du er drittøff!!

Jeg leste om den tryllestaven uten at jeg helt skjønte hvordan det går an å bedøve på den måten, da.

Men at tannlegen respekterer frykten din og fjerner seg når du trenger det høres jo veldig bra ut.

Beundrer deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det finnes jo enkelte tannleger som har spesiell erfaring med behandling av pasienter med tannlegeskrekk.

Jeg ville ringt Tannlegehøyskolen og forhørt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ;-p Ja, det blir en deilig helg som jeg kan bruke til å grue meg til timen jeg bestilte?

Bestiller en time etter jeg har vært hos jordmor på mandag morgen *nikker*

Dvs.. Basse bestiller en time...

Og jeg sparker deg i ræva mandag ettermiddag dersom det ikke er i boks. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg sparker deg i ræva mandag ettermiddag dersom det ikke er i boks. ;)

*hikst*

Jeg syns ikke det gjør like vondt lenger... Tenk hvis det går over? Kan jeg utsette det da?

*sparke*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, sånn var jeg for ca ni år siden. Jeg var ikke hos tannlegen på maaange år, rett og slett pga skrekk etter et tannlegebesøk når jeg gikk på ungdomsskolen...

En dag bare MÅTTE jeg til tannlegen pga et hull i tanna. Svigermor hadde en topp tannlege som var veldig beroligende. Jeg bestemte meg for å dra til han. Grua meg som en hund til timen og var både kvalm og uvel ellers. Heldigvis klarte jeg å sette meg i stolen pga en avtale om at jeg bestemte hva som kunne gjøres. Tannlegen foreslo og jeg styrte ;)

Dette ble vendepunktet! Etter timen måtte jeg nesten le av meg selv. Dette var da ingenting å grue seg for! Nå drar jeg til tannlegen uten å grue meg i det hele tatt :-)

Jeg har følsomme tannhalser og må ha bedøvelse hvis jeg skal fjerne tannstein eller borre hull. Stikket kjenner jeg omtrent ikke og når tannlegen holder på i tennene sovner jeg nesten ;-)

Håper du finner en løsning på problemet...og ha i minne at dagens tannleger er ikke som de vi vokste opp med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...