Gå til innhold

Jeg vil ha barn, men...


Gjest Verpesyk høne

Anbefalte innlegg

Gjest Verpesyk høne

Jeg vil gjerne ha barn. Ikke akkurat nå, men jeg kunne godt tenke meg å begynne å prøver om ca. et år. Men...

Jeg er 21 år (folk synes jeg virker mye eldre). Hva synes dere om alderen? Det er jo ikke like vanlig som for 15-20 år siden. Men jeg føler meg ferdig med festing og byturer hver helg.

Jeg er ikke ferdig med studiene, og blir det ikke på en god stund. Men samboeren er ferdig, og har en god jobb med en fin lønn.

Er det noen som har erfaring med å studere og ha/få barn samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    14

  • Mrs. Wallace

    3

  • tonie

    3

  • tiliti

    1

Er samboeren din like ferdig med festing og sånt, da? Er han like motivert for småbarnstilværelse? Og ikke minst - er han en fyr som vil ta ansvar selv om dere en gang skulle velge å gå hver deres vei?

Jeg synes ikke du er hårreisende ung, men når man først skal ta en så stor avgjørelse, er det viktig å vurdere den potensielle far og hans innstilling til saken. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verpesyk høne

Er samboeren din like ferdig med festing og sånt, da? Er han like motivert for småbarnstilværelse? Og ikke minst - er han en fyr som vil ta ansvar selv om dere en gang skulle velge å gå hver deres vei?

Jeg synes ikke du er hårreisende ung, men når man først skal ta en så stor avgjørelse, er det viktig å vurdere den potensielle far og hans innstilling til saken. :o)

Ja, ja og ja.(Han er noen år eldre enn meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i et stabilt fohold når jeg var på din alder (vi er fortsatt gift og nå er vi over 30 år gamle). Gjett om jeg var verpesyk! Vi skaffet oss to undulater for å få fokuset over på noe annet enn babyer *hehe*

Idag er jeg veldig glad for at vi valgte å gjøre oss ferdige med utdannelsen og også jobbet i et par år før vi bestemte oss for å prøve å få barn. Jeg var 27 år gammel når førstemann kom. Nå har vi tre barn og dagene strekker nesten ikke til ;-)

Hadde jeg vært deg ville jeg ha venta i noen år til. Du har mange spennende år foran deg og det kan være greit å bruke årene framover på å bygge opp liver slik at dere blir helt klare for familieforøkelse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla ble født da jeg var 21 og jeg studerte fra 24 til nå (26) og det har gått kjempefint.

Litt slitsomt nå siste året, men så lenge hun faktisk har en pappa som stiller opp også så er det absolutt ikke mer pesete enn å ha barn og jobbe samtidig - kanskje heller det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste er hva dere føler dere klare for selv- ikke hva andre syns om alderen din :-)

Hvis du vil prøve om ett år,og du er 21 nå, så er sannsynligheten stor for at du er 23 innen babyen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Verpesyk høne

Jeg var i et stabilt fohold når jeg var på din alder (vi er fortsatt gift og nå er vi over 30 år gamle). Gjett om jeg var verpesyk! Vi skaffet oss to undulater for å få fokuset over på noe annet enn babyer *hehe*

Idag er jeg veldig glad for at vi valgte å gjøre oss ferdige med utdannelsen og også jobbet i et par år før vi bestemte oss for å prøve å få barn. Jeg var 27 år gammel når førstemann kom. Nå har vi tre barn og dagene strekker nesten ikke til ;-)

Hadde jeg vært deg ville jeg ha venta i noen år til. Du har mange spennende år foran deg og det kan være greit å bruke årene framover på å bygge opp liver slik at dere blir helt klare for familieforøkelse :-)

Jeg føler egentlig ikke at jeg har så mye mer som skal bygges opp... Hvis jeg skal vente like lenge som deg kommer barna til å få en "gammel" far, i hvertfall hvis vi skal ha mer enn to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere veninner som fikk barn under studiene. De klarte seg helt fint. Jeg for min del hadde mer enn nok med meg selv når jeg studerte. Syntest det var travelt nok! Er kanskje ikke like flink til å organisere tiden min:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verpesyk høne

Vesla ble født da jeg var 21 og jeg studerte fra 24 til nå (26) og det har gått kjempefint.

Litt slitsomt nå siste året, men så lenge hun faktisk har en pappa som stiller opp også så er det absolutt ikke mer pesete enn å ha barn og jobbe samtidig - kanskje heller det motsatte.

Ja, det har du nok rett i, jeg har ikke tenkt på å sammenligne det med jobb. Jeg kjenner en som både jobber fulltid, studerer deltid og har to småbarn samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler egentlig ikke at jeg har så mye mer som skal bygges opp... Hvis jeg skal vente like lenge som deg kommer barna til å få en "gammel" far, i hvertfall hvis vi skal ha mer enn to.

Jeg har en mann som er yngre enn meg, så jeg slapp å tenke sånn da ;-)

Dere må jo gjøre hva dere føler for selv. Siden du ba om råd, så måtte jeg bare komme med mine meninger :-)

Jeg har en søster som var 19 når hun fikk sin førstefødte. Pga av fødsel og barnestell ble det avbrudd i studier og det har liksom aldri passa seg slik at hun har kunnet begynne å studere igjen... Hun drømmer om en bestemt utdannelse som evt gjør at hun må flytte på seg. Dette er uaktuelt nå som datteren går på skolen. Slike ting slapp vi å tenke på når vi studerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verpesyk høne

Jeg har en mann som er yngre enn meg, så jeg slapp å tenke sånn da ;-)

Dere må jo gjøre hva dere føler for selv. Siden du ba om råd, så måtte jeg bare komme med mine meninger :-)

Jeg har en søster som var 19 når hun fikk sin førstefødte. Pga av fødsel og barnestell ble det avbrudd i studier og det har liksom aldri passa seg slik at hun har kunnet begynne å studere igjen... Hun drømmer om en bestemt utdannelse som evt gjør at hun må flytte på seg. Dette er uaktuelt nå som datteren går på skolen. Slike ting slapp vi å tenke på når vi studerte.

Setter pris på alle råd.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja og ja.(Han er noen år eldre enn meg.)

Ok, så du er motivert, han er motivert, han er i fast jobb og du holder på med studier?

Da ser jeg ingen voldsomme grunner til å advare deg, i hvert fall.

Selv gjorde jeg meg unna med studiene og jobbet et par år før jeg fikk barn, men jeg har flere venninner som fikk barn i studietiden, og de har klart kombinasjonen helt utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ofte en fordel å få barn under studier, fordi man tross alt er mer fleksibel enn om man hadde fast jobb. Ofte slipper ett-åringen 9 timer i barnehage hver dag og det er helt klart positivt.

Bortsett fra det, så er jeg 23 år og har en liten en på snart seks måneder. Jeg hadde engentlig tenkt til å vente en god del år, men nå som han er her, så ser jeg flere fordeler med å få barn tidlig.

- Jeg har masse energi til overs og vil ha det i flere år framover.

- Det virker som om jeg slapper mer av enn nybakte mødre i 30-årene. Ingenting er hugget i stein i livet mitt ennå og jeg har ikke behov for å gjøre noe som helst perfekt.

- Vi har besteforeldre med masse krefter til å stille opp for han både nå og i framtiden.

- Vi fikk barn først i vennegjengen, så han har massevis av mennesker som er utrolig opptatt av han.

- Jeg vil fremdeles ha mange muligheter "igjen", når han er gammel nok til å klare seg selv litt mer.

Du virker gjennomtenkt og har en positiv partner. Jeg var bare plutselig gravid, og jeg klarte det fint jeg og. Ingenting å nøle med, om det er det du har lyst til. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte en fordel å få barn under studier, fordi man tross alt er mer fleksibel enn om man hadde fast jobb. Ofte slipper ett-åringen 9 timer i barnehage hver dag og det er helt klart positivt.

Bortsett fra det, så er jeg 23 år og har en liten en på snart seks måneder. Jeg hadde engentlig tenkt til å vente en god del år, men nå som han er her, så ser jeg flere fordeler med å få barn tidlig.

- Jeg har masse energi til overs og vil ha det i flere år framover.

- Det virker som om jeg slapper mer av enn nybakte mødre i 30-årene. Ingenting er hugget i stein i livet mitt ennå og jeg har ikke behov for å gjøre noe som helst perfekt.

- Vi har besteforeldre med masse krefter til å stille opp for han både nå og i framtiden.

- Vi fikk barn først i vennegjengen, så han har massevis av mennesker som er utrolig opptatt av han.

- Jeg vil fremdeles ha mange muligheter "igjen", når han er gammel nok til å klare seg selv litt mer.

Du virker gjennomtenkt og har en positiv partner. Jeg var bare plutselig gravid, og jeg klarte det fint jeg og. Ingenting å nøle med, om det er det du har lyst til. Lykke til :)

Apropos det å ha en mer avslappa holdning.. Jeg var mye mer hysterisk når jeg fikk barn i 20-åra enn jeg er nå som jeg er 35 ;-)

Etter at jeg bikka tredve har jeg fått mye mer tro på meg selv enn jeg hadde da jeg var i tjueåra! Det sies at førtiåra er enda bedre ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baby2007?

Jeg er i ca samme situasjon som deg. Fyller 23 neste mnd. Samboeren min blir 27. Han har fast jobb og tjener veldig bra, jeg er ennå student.

Vi har snakket om det å få en liten baby, vi begge gleder oss! Har familie som jeg vet også gleder seg og som kommer til å stille opp 110 %. Vi er begge enige om at når det skjer, så skjer det! Men, har ikke tenkt å slutte med prevensjon før etter sommeren.

Så, jeg vil bare si go for it! Gleder meg masse selv :)

Har lest en del på hva vi som er studenter kan få av hjelp. Og det ser ganske lovede ut synes jeg. Omgjort lån til stipend og engangsstønad fra Trygdeetaten, som jeg tror er på rundt 33.500 eller noe sånt. Og siden samboeren min har fast jobb (jeg har jobb i tillegg til skolen), vi har egen leilighet, bil og i det hele tatt, ja,vi skal nok greie det!

Jeg vil tro at alle som vil ha barn, får det til!

Lykke til! La meg få høre hvordan det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke sant?

Jeg er i ca samme situasjon som deg. Fyller 23 neste mnd. Samboeren min blir 27. Han har fast jobb og tjener veldig bra, jeg er ennå student.

Vi har snakket om det å få en liten baby, vi begge gleder oss! Har familie som jeg vet også gleder seg og som kommer til å stille opp 110 %. Vi er begge enige om at når det skjer, så skjer det! Men, har ikke tenkt å slutte med prevensjon før etter sommeren.

Så, jeg vil bare si go for it! Gleder meg masse selv :)

Har lest en del på hva vi som er studenter kan få av hjelp. Og det ser ganske lovede ut synes jeg. Omgjort lån til stipend og engangsstønad fra Trygdeetaten, som jeg tror er på rundt 33.500 eller noe sånt. Og siden samboeren min har fast jobb (jeg har jobb i tillegg til skolen), vi har egen leilighet, bil og i det hele tatt, ja,vi skal nok greie det!

Jeg vil tro at alle som vil ha barn, får det til!

Lykke til! La meg få høre hvordan det går!

Snakket om å få en liten baby? Du vet den ikke forblir baby?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verpesyk høne

Jeg er i ca samme situasjon som deg. Fyller 23 neste mnd. Samboeren min blir 27. Han har fast jobb og tjener veldig bra, jeg er ennå student.

Vi har snakket om det å få en liten baby, vi begge gleder oss! Har familie som jeg vet også gleder seg og som kommer til å stille opp 110 %. Vi er begge enige om at når det skjer, så skjer det! Men, har ikke tenkt å slutte med prevensjon før etter sommeren.

Så, jeg vil bare si go for it! Gleder meg masse selv :)

Har lest en del på hva vi som er studenter kan få av hjelp. Og det ser ganske lovede ut synes jeg. Omgjort lån til stipend og engangsstønad fra Trygdeetaten, som jeg tror er på rundt 33.500 eller noe sånt. Og siden samboeren min har fast jobb (jeg har jobb i tillegg til skolen), vi har egen leilighet, bil og i det hele tatt, ja,vi skal nok greie det!

Jeg vil tro at alle som vil ha barn, får det til!

Lykke til! La meg få høre hvordan det går!

Får man også engangsstønad fra Trygdeetaten selv om man får støtte fra Lånekassen og faren jobber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verpesyk høne

Snakket om å få en liten baby? Du vet den ikke forblir baby?

Vi starter alle med å være babyer. Det er vanskelig å føde en 5-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baby2007?

Får man også engangsstønad fra Trygdeetaten selv om man får støtte fra Lånekassen og faren jobber?

Ja, etter det jeg forstår så får vi det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...