Gå til innhold

NHD: Depresjon i familien?

Anbefalte innlegg

Gjest familiemedlem

Jeg har et familemedlem som flere av oss er bekymret for. Det er en mann i 60-årene som bor alene, mistrives på jobb, har dårlig fysisk form og en del fysiske problemer og har/har hatt økonomiske problemer.

Vi har irritert oss over at han ikke tar tak i sin egen situasjon både når det gjelder helse og når det gjelder økonomi. Jobbsituasjonen tror jeg det er vanskelig å gjøre noe med og han må nok bare holde ut frem til pensjonsalderen.

Han har veldig lite initiativ og går ikke ut av huset uten at det er helt nødvendig pga. jobb og matinnkjøp og hvis han blir bedt til familien som bor i samme hus. Han sover dårlig om natten, dvs. legger seg ofte seint og våkner tidlig uten å få sove etterpå. Han er alltid trøtt ogsliten og mye småsyk. Dette har pågått over lengre tid nå, flere år.

Ganske nylig innrømmet han at han har det tøfft, bla. fordi han har en dårlig jobbsituasjon og han har tidligere sagt at han er nedfor pga. økonomi.

Jeg har derfor begynt å tenke på om han kan ha en depresjon og om han derfor kan få det bedre med behandling.

Kan dette være tilfellet og hvordan bør man isåfall gripe dette an? Bør han oppsøke fastlegen sin og ta dette opp med han? Han er ikke en åpen type som gjerne snakker om sine problemer, og jeg er ikke sikker på om han vil klare å formidle sin tilstand til legen. Kan vi kontakte fastlegen hans og formidle vår bekymring?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215454-nhd-depresjon-i-familien/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bitis Gabonica

Det beste er selvsagt hvis han selv kan kontakte sin lege. Kanksje det kunne være til hjelp om en av dere som står han nær fulgte han. Noen synes det er lettere da.

Jeg vil tro det går an å ringe legekontoret å uttrykke bekymring, evt bestille en time og ta det opp med legen - snakke om hvordan det påvirker dere andre i familien og kanskje få noen råd om hva som kan gjøres.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...