Gå til innhold

hvordan få penger til meds

Anbefalte innlegg

Sosialen sier jeg må låne penger av noen. Av hvem???

Jeg har ingen rik familie. Moren min er blakk.

Vennene mine har ingen godt betalt jobb.

jeg har midl uføretrygd. Dvs 9300 kr i mnd. temmelig mye mindre enn ordinær uføretrygd.

Jeg trenger celebra, eneste som hjelper mot fibro`n.

Men koster 1093 kr for to mnd.

Hadde jeg hatt jobb hadde jeg altså vært mye friskere.

Og jeg trenger virkelig seroquelen.

Jeg har rett og slett ikke 500 kr til overs. Jeg har inkasso sak etter en hypoman episode. Og jeg har husleie å betale.

Og jeg har så store smerter. Har ikke råd til mere smertestillende. For celebra er jo blitt så farlig så det ikke er på blå resept lenger. Men det hjelper. Så om det kanskje, muligens er litt farlig, så vel, den sjansen tar jeg!

Og. jeg har ikke råd til å dra mer til fysio eller psykolog. og nå er det sånn at om du ikke betaler går det rett til inkasso.

Er det sånn det skal være, at om du har god råd så har du bedre helse?

jeg har ikke bedt om å være bipolar , reumatisk eller fibromyalgisk. Jeg ba ikke om å krasje kneet heller. Ikke ba jeg om å ha lavt blodsukker heller, så jeg må spise sunn og proteinrik mat, ofte.

Jeg er lei!!så sinnsykt lei.

Og sosialen hjelper ikke.

Eneste jeg kan gjøre på sikt, er å bli vanlig ufør. Hvis ikke må jeg jobbe, og til nå har jeg ikke klart det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215564-hvordan-f%C3%A5-penger-til-meds/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff a meg. Det høres forferdelig vondt ut slik du har det. Jeg vet ikke hva slags råd jeg skal gi deg, men ville i allfall sende deg noen gode tanker.

Håper det ordner seg for deg. Dessverre er det nok ofte slik at man må være rik for å være syk, og være sterk for å stå på. Helt feil at det er slik.

Kanskje du kunne skrive et brev til sosialkontoret (gjerne stilet til sjefen), - gjerne et som likner det innlegget du har skrevet her.

Kanskje det vil hjelpe?

Hei zahara!

Kjipt å høre at du er fattig. Ja det koster å være syk. Jeg gikk på attføring før, og levde på sultegrensa. Det hjalp heller ikke at jeg kastet omtrent halvparten av maten grunnet smittefrykt.

Uføretrygd ble "reddningen" for meg. Lever ganske komformtabelt rent økonomisk.

Et par tips, du vet sikkert om dem, men det skader vel ikke å nevne:

Hør om du kan få bostøtte, både kommunal og statlig. Dette burde en kjapp telefon til boligkontoret i kommunen din kunne gi deg svar på. De fleste som har så lav utbetaling som deg har krav på det tror jeg. Selv har jeg 12000 kroner i trygd, og får i tillegg 2400 extra i bostøtte. Da begynner det å bli levelig.

En annen mulighet, hvis du er bipolar er interminskonto. Hvis du har veldig dårlig styr på økonomien. Dette vil i praksis si at sosialen tar hand om økonomien din, og du får et fast beløp i uken. En kammerat av meg hadde denne ordningen. Da han ikke klarte å holde styr på økonomien hverken når han var manisk eller depresiv. Tror man må ha spesielle grunner for å få det.

Sosionomen på rehab-avdelingen der jeg går til behandling, snakket også noe om en annen pasient som hadde mye inkassogjeld, at det var et sted som lånte penger til folk med mye inkasso, dvs at de kjøpte opp gjelden dems, og samlet all gjeld hos dem, til 7./8 prosents rente. Det finnes mange muligheter. Men uheldigvis så er det jo en viss fare for trynefaktor på sosialkontor o.l. Men har du ikke bostøtte, så prøv det først. Kan selvfølgelig ikke garantere at du får, men det er vel en mulighet for det.

Gjest cathrine_jenta

Hei

Så leit at du sliter økonomisk. Ofte er det jo gjerne en sammenheng med et å være syk og ha dårlig med penger desverre....

Men, jeg har forstått det slik at vi med mindl...uføp.. faktisk har mer utbetalt enn de som er varig ufør. Dette pga av at en evnt partners inntekt ikke teller ved imdl.uf. Og hvis du ikke har en partner vil du få det du nå har uansett.. Altså... du får fult nå. Det kommer selvfølgelig an på hva du hadde av inntekt før du ble ufør.. Så at noen får mer er fordi de har hatt høyere inntekt de tre siste årene. Summen du nevner er grunnbeløpet som jeg også får..

Dette ble iallfall jeg fortalt når jeg var på trygdekontoret.

Det skal ikke være noe dårligere betalt ved midle..uf.. enn ved varig.(heller andre veien; som tidligere nevnt, blir hensyn til partners inntekt tatt med i bilde ved varig)

Jeg er ingen ekspert, men forteller det jeg fikk vite når jeg ble mindl..ufør.

Hei

Så leit at du sliter økonomisk. Ofte er det jo gjerne en sammenheng med et å være syk og ha dårlig med penger desverre....

Men, jeg har forstått det slik at vi med mindl...uføp.. faktisk har mer utbetalt enn de som er varig ufør. Dette pga av at en evnt partners inntekt ikke teller ved imdl.uf. Og hvis du ikke har en partner vil du få det du nå har uansett.. Altså... du får fult nå. Det kommer selvfølgelig an på hva du hadde av inntekt før du ble ufør.. Så at noen får mer er fordi de har hatt høyere inntekt de tre siste årene. Summen du nevner er grunnbeløpet som jeg også får..

Dette ble iallfall jeg fortalt når jeg var på trygdekontoret.

Det skal ikke være noe dårligere betalt ved midle..uf.. enn ved varig.(heller andre veien; som tidligere nevnt, blir hensyn til partners inntekt tatt med i bilde ved varig)

Jeg er ingen ekspert, men forteller det jeg fikk vite når jeg ble mindl..ufør.

midlertidig ufør er mye mindre enn varig. De jeg kjenner har mellom 11 og 12 tusen utbetalt + bostøtte..

Har du søkt, men fått avslag på sosialkontoret? De kan ikke kreve at andre skal hjelpe deg om de ikke har forsørgeransvar for deg. Om de har skrevet det i et vedtak bør du klage.

Vet du om du ligger mye over sosialhjelpsnormen der du bor. (Hvordan er inntektene sammenlignet med boutgiftene?)

Hva med å få legen/psykiateren til å skrive en anbefaling om at de hjelper deg? Det er jo svært viktig at du får medisiner, da.

Ellers kan du få hjelp til å forhandle med kreditorer om lavere avdrag på inkassogjeld.

Ville prøvd å komme i dialog med sosialkontoret.. Men mulig de setter som vilkår at du først må prøve å redusere betalingen på gjelda.

Søknadsfrist for bostøtte er 10.februar.

Annonse

Gjest cathrine_jenta

midlertidig ufør er mye mindre enn varig. De jeg kjenner har mellom 11 og 12 tusen utbetalt + bostøtte..

Hei Zahara

Jeg visste ikke at det var slik. Det var ikke inf.. jeg fikk på trygdekontoret. Men, det er jo bra på en måte, så vet vi iallfall at vi kan få høyere siden. Men det hjelper oss jo ikke i dag, desverre.

De du kjenner, er det grunnbeløpet de får?

Jeg kjenner også noen som har mer utbetalt enn det også, men de var i fult arbeid når de ble uføre.

Lykke til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...