Dory Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Jeg har nå vært "psyk" siden jeg var ca 17. Har klart vgs, høyskole, og vært i jobb i 4 år. Men for litt over ett år siden "smalt" det pga ocd. Jeg er nå ferdig behandlet, og jpbber 50%. Skal finne ut om jeg vil studere eller jobbe til sommeren. (50% tiltak varer bare til Mai...) Nå lurer jeg og folk rundt meg hva som er best. Jeg ønsker KANSKJE å studere. Men vet at jeg lettfaller inn i min egen verden. Blir sittenede foran pc, og søke på ting jeg trenger bekreftelse for. Og jeg har konentrasjonsvanker og "lopper i blodet". Samtidlig tåler jeg ikke stress, og blir fort sliten. Da må jeg sove masse. Noen rundt meg mener jeg skal studere. Mens noen sier jeg må jobbe vanlig 100 %. Mens noen sier jeg må jobbe 50% og kanskje snakke med legen om en evnt 50% ufør. Jeg er bare 26 år!! Hva gjør jeg? Føle rat jeg kaster bort livet mitt.... *lei meg* Har du noen meninger NHD...? PS, har også nå 200 mg lamictal pga mulig bipolar lidelse (er under utredning) 20 mg cipralex. Vennlig hilsen, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215757-nhd-50-uf%C3%B8r-ved-ocd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Timari Skrevet 26. januar 2006 Del Skrevet 26. januar 2006 Hei Dory:) Det er aldri for sent å studere. Du har jo allerede en utdanning i bånn, så du har jo klart å gjennomføre studier. spørsmålet nå er jo hva du skal satse på. Jobb eller videre studier Hva har du mest lyst til hvis du bare skulle lytte til hjertet og ikke hodet? (vel litt hode også da:) Ofte er det sånn at det man interesser seg for blir lettere å konsentrere seg om også. Vanskelig å konsentere seg om stoff om man velger noe som man bare liker sånn halvveis. Du har enda god tid. Kjenner flere på mitt studie som er 25 år når de begynner på 3-5 års studie. Så det er aldri for sent:). Til og med eldre damer tar utdannelsen sin hos oss. Men hvis du vil forsøke deg på å studere så kan det være en hjelp for deg å finne teknikker som roer ned stresset ditt. Du må rett og slett lære at du rekker ikke over alt:). Du må godta at du må levere fra deg dårlig og halvferdig arbeid i blant. Det er vel et kjernetrekk ved OCD'en at man lett blir perfeksjonistisk. Jeg tenker at hvis du får arbeidet med dette å senke kravene til deg selv, og ikke stresse (mer enn nødvendig) så kan du godt klare flere studier. Men som sagt, godta at du er et menneske. Og ikke en maskin. Be om lengre tid på studiet hvis det går ann. Benytt deg av de muligheter som finnes i forhold til dette. Jeg tenker også at hvis du ønsker å studere og du opplever at det igjen går skleis, så har du iallefall forsøkt det. det er bedre å ha forsøkt, enn ikke å ha gjort det. Og det kommer alltid et nytt tog. Om du så venter 10 år, så går det sikkert an å ta en videreutdannelse da også. hilsen optimistiske 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215757-nhd-50-uf%C3%B8r-ved-ocd/#findComment-1588300 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dory Skrevet 27. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2006 Hei Dory:) Det er aldri for sent å studere. Du har jo allerede en utdanning i bånn, så du har jo klart å gjennomføre studier. spørsmålet nå er jo hva du skal satse på. Jobb eller videre studier Hva har du mest lyst til hvis du bare skulle lytte til hjertet og ikke hodet? (vel litt hode også da:) Ofte er det sånn at det man interesser seg for blir lettere å konsentrere seg om også. Vanskelig å konsentere seg om stoff om man velger noe som man bare liker sånn halvveis. Du har enda god tid. Kjenner flere på mitt studie som er 25 år når de begynner på 3-5 års studie. Så det er aldri for sent:). Til og med eldre damer tar utdannelsen sin hos oss. Men hvis du vil forsøke deg på å studere så kan det være en hjelp for deg å finne teknikker som roer ned stresset ditt. Du må rett og slett lære at du rekker ikke over alt:). Du må godta at du må levere fra deg dårlig og halvferdig arbeid i blant. Det er vel et kjernetrekk ved OCD'en at man lett blir perfeksjonistisk. Jeg tenker at hvis du får arbeidet med dette å senke kravene til deg selv, og ikke stresse (mer enn nødvendig) så kan du godt klare flere studier. Men som sagt, godta at du er et menneske. Og ikke en maskin. Be om lengre tid på studiet hvis det går ann. Benytt deg av de muligheter som finnes i forhold til dette. Jeg tenker også at hvis du ønsker å studere og du opplever at det igjen går skleis, så har du iallefall forsøkt det. det er bedre å ha forsøkt, enn ikke å ha gjort det. Og det kommer alltid et nytt tog. Om du så venter 10 år, så går det sikkert an å ta en videreutdannelse da også. hilsen optimistiske Tusen takk for optimistisk svar Timari:) Ja, jeg tenkte på det i går kveld. At det går jo an å studere senere, når jeg er heeelt sikker på hva jeg vil.. Ønsker deg en riktig god helg!! Klemmer, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/215757-nhd-50-uf%C3%B8r-ved-ocd/#findComment-1588474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.