Gå til innhold

Problemer etter traumatisk narkose

Anbefalte innlegg

Da jeg var 11 år gammel skulle jeg igjennom en mindre operasjon. Jeg hadde vært igjennom en operasjon før på et annet sykehus. Der fikk jeg all den informasjonen jeg trengte, slik at jeg følte meg trygg.

Operasjonen gikk helt uten problemer. Og jeg trodde det skulle gå like bra me denne operasjonen og. Men der tok jeg feil. Legen hadde bestem at jeg ikke skulle få denne sprøyten man får før narkosen, fordi han mente barn var redde for sprøyter. Problemet var bare at dette hadde de ikke fortalt meg. Heller ikke hvordan en narkose opplevdes. Da jeg fikk på narkosemaska og jeg begynte å snurre rundt, trodde jeg at legene hadde gjordt noe galt. Jeg var sikker på at jeg var på vei til å dø.

Etter operasjonen fikk jeg dødsangst og en rekke forbier som da reduserte livskvaliteten min betraktlig.

Jeg er nå 32 år og har lært meg sånn noen lunde å takle angsten og forbiene uten å begynne å hyperventilere. Men den er langt fra borte. Den er inni meg som en svær vond flis som jeg ikke får ut.

Har vært hos en del psykologer men de har ikke fokusert behandlingen på denne hendelsen. Bare prat.

Jeg føler jeg trenger en annen behandling en å bare å snakke om hendelsen. Men hva?

Er det mulig å få erstattning etter en slik opplevelse etter 20 år ?

Burde iallefall få sikkelig hjelp til å bli bra igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/215831-problemer-etter-traumatisk-narkose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk gassnarkose fordi de ikke fandt årene på hånden min. Jeg var vel 12 år gammel. Alt gikk rundt, og stemmene hørtes metallisk ut. Jeg trodde også at jeg skulle dø. Jeg tenkte ikke så mye på det etterpå, men da jeg begynte å få skikkelig angst noen år senere, så var jeg helt opphengt i denn hendelsen. Var livredd for å få blindtarmsbetennelse eller noe lignende som ville føre til at jeg måtte få narkose igjenn. Det ble faktisk så ille at jeg gikk med kniv for å kunne ta livet av megselv dersom jeg skulle trenge akutt kirurgi. Den angsten ga seg etterhvert, og jeg har tatt narkose i ettertid, med sånn kanyle, og det gikk veldig fint.

Synes det er utrolig at man kan gi folk slike gassnarkoser, når man kan bli helt livredd. Jeg fikk flashback til den episoden da angsten kom krypende noen år etter. Jeg har aldri tenkt på erstatning, og det hadde man nok neppe fått uansett. Men kanskje noen vet mere om dette en meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...