Gå til innhold

Han vil ikke ta Cipralex pga bivirkningene.

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret samboer 26 år.

Typen min (30år) lider av angst for ukjente steder og kan til tider være rimelig slitsom å ha med å gjøre. Å dra hvor han ikek har vært før på ferie osv gjør han veldig nervøs/bekymret. Eller å gjøre ting han ikke har gjort før.

Legen skrev ut Cipralex til han og når han kom hjem så søkte han på internet over bivirkningene av dette.

Han fant en engelsk side hvor brukerene hadde utviklet kroniske leddsmerter pga preparatet.

Han slo også opp i felleskatalogen.

Nå sier han vil ikke ta preparatet pga bivirkningene (ordene var ALDRI) og at han heller vil jobbe med seg selv for å bli bedre. hvis han ikke klarer det, vil han oppsøke psykolog. Heller det enn å utsette kroppen sin for fare.

Han er fast bestemt og jeg kan verken si eller gjøre noe for å forandre standpunktet hans.

Nå spør jeg, hvor valid er disse bivirkningene da?

Og er det lurt av ham å heller jobbe med problemen enn å bruke et preparat som cipralex?

Er han rett og slett hysterisk?

Fortsetter under...

Det er mange det, som bekymrer seg for bivirkninger. Jeg gjorde det selv, før. Og det er jo ikke vondt ment. Man kan regelrett utvikle angst for medisiner og bivirkninger. Kanskje han burde prøve et annet preparat? Det er jo bivirkninger på alle, og skal man lese felleskatalogen er blir det jo litt skummelt. De aller aller fleste for derimot svært milde bivirkninger.

Gjest Tidligere bruker

Cipralex hjelper mot den type angst som han har, det har jeg erfart selv. En periode, så sluttet de på en måte å virke, sikkert bare meg.

Cipralex,for meg, har vært en midlertidig løsning. Har mye større tro på å aktivt gjøre noe med problemet, psykolog, gruppebehandling eller selvhjelp. Men skal ikke nekte for at Cipralexen kan gjøre det lettere i starten.

Hadde nesten ikke fysiske bivirkninger, litt kvalme i starten.

Men har full respekt for at han ikke vil prøve, ingen kan tvinge ham til dette!

Nils Håvard Dahl, psykiater

Bivirkninger er ikke noe en må få.

Bortsett fra lett kavme de første dagene før de aller fleste personer ingen eller svært moderate bivirkninger.

Evt bivirkninger forsvinner når en slutter med medisinen. Det er derfor ingen riiko å forsøke og deretter evaluere.

Det er mange det, som bekymrer seg for bivirkninger. Jeg gjorde det selv, før. Og det er jo ikke vondt ment. Man kan regelrett utvikle angst for medisiner og bivirkninger. Kanskje han burde prøve et annet preparat? Det er jo bivirkninger på alle, og skal man lese felleskatalogen er blir det jo litt skummelt. De aller aller fleste for derimot svært milde bivirkninger.

Jeg ble veldig veldig dårlig, som forgiftet.

Annonse

Bortsett fra lett kavme de første dagene før de aller fleste personer ingen eller svært moderate bivirkninger.

Evt bivirkninger forsvinner når en slutter med medisinen. Det er derfor ingen riiko å forsøke og deretter evaluere.

Det som har kommet frem i det siste er vel at bivirkningene ikke tar slutt etter bruk?

http://www.forskning.no/Artikler/2005/november/1132927827.83

"Trolig permanente skader

Skader på skjelettet er generelt permanente. Det finnes ikke legemidler som kan reversere skader forårsaket av andre medikamenter. Man vet at lykkepiller ”bygges inn” i beinmassen. Studier viser at mengden av pillens ulike substanser i kroppen øker lang tid etter at pasienten har sluttet med legemiddelet. "

Det som har kommet frem i det siste er vel at bivirkningene ikke tar slutt etter bruk?

http://www.forskning.no/Artikler/2005/november/1132927827.83

"Trolig permanente skader

Skader på skjelettet er generelt permanente. Det finnes ikke legemidler som kan reversere skader forårsaket av andre medikamenter. Man vet at lykkepiller ”bygges inn” i beinmassen. Studier viser at mengden av pillens ulike substanser i kroppen øker lang tid etter at pasienten har sluttet med legemiddelet. "

Noen kommentar her NHD!

jeg ble også dårlig. Jeg orker ikke ta cipralex. De ligger bare i skuffen. Hva er poenget med ad - medisiner som gjør deg værre enn du var?

Hvis bivirkningene av cipralex er for ille, kan du jo prøve en annen type anti-depressiva?

Jeg måtte også prøve og feile noen ganger før jeg fant MIN medisin. Vi er ikke alle like. Det som virker for noen trenger ikke å fungere for deg og motsatt.

Hvis du ikke tåler en type antibiotika så må du jo også prøve en annen type og se om du tåler den?

Slik er det med så og si alle medisiner. Det finnes så og si ikke medisiner som ikke gir bivirkninger. Anti-depressiva er ikke noe unntak i så måte

Virker som om mange er mye mere skeptisk til å ta medikamenter mot psykiske lidelser, vet egentlig ikke hvorfor?

Eneste jeg kan tenke meg er at deprimerte mennesker er mere redd og skeptisk til det meste. Eller kan det også ha noe med det å gjøre at vi enda ikke fullt ut aksepterer det å være psykisk syke og må bruke medisiner, at vi skammer oss over dette?

Det er kanskje et nederlag å måtte innrømme at vi ikke takler livet vårt uten medikamenter?

.

jeg ble også dårlig. Jeg orker ikke ta cipralex. De ligger bare i skuffen. Hva er poenget med ad - medisiner som gjør deg værre enn du var?

Nei, det ble helt galt for meg iallefall.

Noen sier en kan prøve flere slag, men min RL psykiatiker sier de er så beslektet at det ville være merkelig at jeg som reagerte så voldsomt ville tåle et annet slag ssri. Men tror cipralex er for "potent"for mange, angrer på at jeg ikke satte meg mer inn idet på forhånd, og f.eks forlangte cipramil. Men aldri mere ssri for meg.

mvh

NHD har rett i at bivirkninger ikke er noe man nødvendigvis får, men har tar feil når han hevder at bivirkninger avtar når man slutter med medikamentet. Det gjør ikke det hos alle.

Jeg synes kjærestens beslutning om å klare å overkomme de psykiske hinderne via terapi uten medisin er beundringsverdig.

Sannsynligvis er det den beste løsningen for ham.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...