null Skrevet 9. mars 2001 Skrevet 9. mars 2001 Hei ! Kan man vær så snill ta dette spørsmålet seriøst, da jeg har sf og er veldig nøye på hvor mange kcal jeg får i meg.. Behandlerene mine ønsker at jeg skal ta vitamin/mineral tilskudd,og det jeg lurer på er hvor mange kcal det finnes i vitamintilskudd ? Er det noen som har en oversikt over dette ? Håper at noen kan hjelpe meg. På forhånd takk. Vennlig hilsen nullet 0 Siter
jaime Skrevet 9. mars 2001 Skrevet 9. mars 2001 Eeehh... Kalorier er det bare i tyggetabletter med fruktose el.l. Sånne man svelger hele, kan det umulig være noe å snakke om, i? 0 Siter
Gjest Luiza Skrevet 9. mars 2001 Skrevet 9. mars 2001 som multivitamintabletter har ikke noe kalorier. Bare hvis det er som kalktabletter som tygges feks... 0 Siter
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog Skrevet 11. mars 2001 Skrevet 11. mars 2001 Hei null Vitaminer/mineraler tilfører ikke kcal i seg selv. I tabletter/tilskudd er det ofte tilsatt stoffer som binder tabletten sammen og som gir søtere smak. Dette kan f.eks være vanlig sukker, melkesukker (laktose), fruktsukker (fruktose) eller maisstivelse. I f.eks tran er det olje. Disse energigivende stoffene utgjør kun en liten del av tilskuddet, og det er ikke angitt på pakningen hvor mange kcal de inneholder. Kosttilskudd inntas i små mengder (de veier lite). Disse vil derfor tilføre et ubetydelig energitilskudd. Du kan trygt benytte vitamin/mineral tilskudd. Det er sannsynligvis en fordel for kroppen din å få tilført tilskudd fordi du spiser for lite mat. Energiomsetningen er blant annet avhengig av en tilfredsstillende tilførsel av B-vitaminer. Lav vekt (spesielt dersom menstruasjonen er borte), lavt inntak av kalsium og vitamin D er svært uheldig fordi det kan være medvirkende til utvikling av beinskjørhet (osteoporose). Det er et godt råd du har fått fra behandlerne dine. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.