Gå til innhold

Gammeldagse neuroleptika

Anbefalte innlegg

Har aldri skjønt at man kunne tvangsmedisinere folk med det. Selv gikk jeg på 16mg haldol i 92 med tvang, og jeg har aldri følt meg så dårlig i hele mitt liv. Det var helt grusomt. Var innlagt på et psykehjem, sammen med bare utbrendte schizofrene, og var så stiv av haldolen, at jeg nesten ikke klarte å kle på meg en gang. Burde søkt om billighetserstatning, men der hadde man vel ikke kommet noen vei. Noen andre som har lignende opplevelser?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216217-gammeldagse-neuroleptika/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble forsøkt medisinert med Trilafon som første valg ved psyotiske symptomer, og det var alldeles forferdelig selv om jeg ikke måtte fortsette. Sttakars jævler som må gå på det! Ikke rart de kaller det "trippafon" - hva annet kan man gjøre enn å bevege seg hyperaktivt for å bli kvitt uroen?

Ellers har jeg stort sett prøvd alt som er av de nye. En liten digresjon: Jeg fikk Cisordinol i sprøyte en gang. I ettertid en ganske morsom episode. Det var etter et selvmordsforsøk, jeg var psykotisk og derfor i strålende humør mens jeg hele tiden forsøkte å ta livet av meg med å skade meg, henge meg osv. De forsøkte å snakke med meg uten å klare å føre noen samtale, og til slutt ble det bestemt at de skulle tvangsmedisinere. Trodde de. Legen har i ettertid fortalt om sin målløshet da de spurte og jeg svarte: "Ja, takk, det vil jeg gjerne ha." :-) Jeg var så borte at jeg ikke skjønte hva jeg skulle få... Så jeg fikk en hestedose anti-psykotika og var borte i flere døgn. Det var eneste gang jeg har sagt ja til sprøyter uten tvang.

Har heldigvis ingen erfaring med Haldol. Nå har den gærne psykiateren min satt meg på ikke mindre enn tre ulike anti-psykotika samtidig, og det er "litt for mye Møllers tran..."

Jeg ble forsøkt medisinert med Trilafon som første valg ved psyotiske symptomer, og det var alldeles forferdelig selv om jeg ikke måtte fortsette. Sttakars jævler som må gå på det! Ikke rart de kaller det "trippafon" - hva annet kan man gjøre enn å bevege seg hyperaktivt for å bli kvitt uroen?

Ellers har jeg stort sett prøvd alt som er av de nye. En liten digresjon: Jeg fikk Cisordinol i sprøyte en gang. I ettertid en ganske morsom episode. Det var etter et selvmordsforsøk, jeg var psykotisk og derfor i strålende humør mens jeg hele tiden forsøkte å ta livet av meg med å skade meg, henge meg osv. De forsøkte å snakke med meg uten å klare å føre noen samtale, og til slutt ble det bestemt at de skulle tvangsmedisinere. Trodde de. Legen har i ettertid fortalt om sin målløshet da de spurte og jeg svarte: "Ja, takk, det vil jeg gjerne ha." :-) Jeg var så borte at jeg ikke skjønte hva jeg skulle få... Så jeg fikk en hestedose anti-psykotika og var borte i flere døgn. Det var eneste gang jeg har sagt ja til sprøyter uten tvang.

Har heldigvis ingen erfaring med Haldol. Nå har den gærne psykiateren min satt meg på ikke mindre enn tre ulike anti-psykotika samtidig, og det er "litt for mye Møllers tran..."

Ja..det var virkelig en morsom historie..

hørtes forferdelig ut:(

Ja..det var virkelig en morsom historie..

hørtes forferdelig ut:(

Mente ikke å støte deg - eller noen annen. Bare min måte å overleve på. Har kanskje blitt noe kynisk med årenes løp? Tror jeg hadde mistet alt håp for fremtiden dersom jeg skulle ta tingenes alvor inn over meg. Å kunne le av det gjør det mulig å komme videre. Syntes vel det var morsomt fordi hele situasjonen er så absurd. Men jeg innser jo selvsagt at den også er dypt tragisk.

Ja, men man lærer seg galgenhumor av slike tilstander... Det var selvsagt ikke morsomt da det stod på, men i ettertid er jeg i stand til å smile av det.

Jeg har også en blanding med sinne og galgenhumor, knyttet til tvangsmedisiner. Fysj, burde vært ulovlig. De gamle medisinene blir forøvrig treffende kalt moskvadop av narkisser. Hehe, det synes jeg var et lurt ord.

Annonse

firebird1365380441

Ble tvangsmedisinert med haldol,trilafon,cisordinol og truxal rundt 1997-1999.Var så stiv og skjelvende at jeg ikke greide å skrive navnet mitt en gang.Irriterende når jeg skulle skrive under på noe.Håndskrift som en 90 åring...

Ble feit,svulmet opp i ansiktet,fikk ødmer ved ankler og håndledd,klarte nesten ikke å bevege meg.Høy puls-120-125 i hvilepuls.Lavt blodtrykk og blodtrykksfall når jeg reiste meg.

Mamma og pappa syntes det var grusomt,spesielt fordi jeg ble så forandret både psykisk og fysisk.

Husker den forferdelige følelsen av at jeg ikke var meg lenger,at kroppen min ikke tilhørte meg....

Det var for jævlig,rett og slett....

Ble tvangsmedisinert med haldol,trilafon,cisordinol og truxal rundt 1997-1999.Var så stiv og skjelvende at jeg ikke greide å skrive navnet mitt en gang.Irriterende når jeg skulle skrive under på noe.Håndskrift som en 90 åring...

Ble feit,svulmet opp i ansiktet,fikk ødmer ved ankler og håndledd,klarte nesten ikke å bevege meg.Høy puls-120-125 i hvilepuls.Lavt blodtrykk og blodtrykksfall når jeg reiste meg.

Mamma og pappa syntes det var grusomt,spesielt fordi jeg ble så forandret både psykisk og fysisk.

Husker den forferdelige følelsen av at jeg ikke var meg lenger,at kroppen min ikke tilhørte meg....

Det var for jævlig,rett og slett....

Jeg kjenner meg igjenn idet du skriver firebird. Grusomt at sånt skjer. Glad det har kommet nye medisiner som virker mere humant.

firebird1365380441

Jeg kjenner meg igjenn idet du skriver firebird. Grusomt at sånt skjer. Glad det har kommet nye medisiner som virker mere humant.

Bruker ingen nevroleptika lenger,heldigvis.

Står kun på lamictal og xanor når det gjelder det psykiske.Og det funker superbra!

Gjest fiskepinne

Jeg har også en blanding med sinne og galgenhumor, knyttet til tvangsmedisiner. Fysj, burde vært ulovlig. De gamle medisinene blir forøvrig treffende kalt moskvadop av narkisser. Hehe, det synes jeg var et lurt ord.

Har prøvd trilafon og cisordinol, og kan trygt si at

det var mitt livs 2 verste opplevelser.

Den psykiske følelsen var verst. Som en blokkering av

evnen til å oppleve verden.

Som å sitte i en glasskule, uten å kunne nå hverken inn eller ut (vanskelig å forklare)

Synes begrepet "kjemisk lobotomi" er ganske dekkende.

Heldigvis har de atypisk antipsykotika overtatt for nevroleptika i ganske stor grad.

Har prøvd trilafon og cisordinol, og kan trygt si at

det var mitt livs 2 verste opplevelser.

Den psykiske følelsen var verst. Som en blokkering av

evnen til å oppleve verden.

Som å sitte i en glasskule, uten å kunne nå hverken inn eller ut (vanskelig å forklare)

Synes begrepet "kjemisk lobotomi" er ganske dekkende.

Heldigvis har de atypisk antipsykotika overtatt for nevroleptika i ganske stor grad.

Skremmendes alt dere skriver her,rart de har lov å gjøre sånt mot folk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...