Gå til innhold

Vil vise andre at ingen er GALE, bare sliter litt og er syke:)

Anbefalte innlegg

rosaBADEelefant

Når en person er manisk deprisiv, hvor lenge varer den deprisive perioden og hvor lenge varer den maniske..? Når den deprisive er over, hopper man da rett over til den maniske, eller er det en periode imellom der hvor man er "normal"? Og hva kjennetegner en manisk deprisiv med psykotiske symptomer? Trenger virkelig svar:D Har et foredrag på skolen skjønner dere:) Jeg er 15, og har selv vært innlagt på ung.psykiatrisk avd. Uten noen diagnose da.. Men da jeg kom tilbake til skolen mente alle at jeg hadde vært på "galehus", og det er det slettes ikke. Derfor har jeg bestemt meg for å ha et foredrag om psykiskhelse og de forskjellige diagnosene, orskaker og sånne ting.. for å vise at de er IKKE GALE, men er bare syke og trenger litt tid på SYKEHUS :)

-*rosaBADEelefant*-

Fortsetter under...

Gjest depolarisert

Så flott tiltak!

Men det finnes så mange psykiatriske diagnoser, at det blir kanskje vanskelig å få gått gjennom alt.

Manisk depresiv, eller kanskje heller bipolar lidelse er en lidelse innenfor gruppen stemningslidelser. Det som skiller en pipolar lidelse fra "vanlige depresjoner", er at man ikke bare har depressive men også maniske eller hypomaniske (ikke fullt så mansik) perioder. Det varierer veldig hvor lenge hver periode varer. Jeg tror man ofte har en periode med normalt stemningsleie mellom depressive og mansike perioder, men også her kan personen være påvirket av sykdommen sin.

Men det finnes medisiner som stabiliserer stemningsleiet, og mange kan fungere fint med sin bipolare liding når den blir riktig behanldet.

Når noen blir psykotisk, vet de ikke lenger hva som er virkelig. De kan eller høre ting som andre ikke ser og hører. Eller de kan ha uriktige forestillinger om ting, f.e. at noen overvåker eller forfølger dem.

Det er kanskje psykotiske mennesker medelevene dine tenker på når de snakker om gale folk. Men det er jo ikke rigig det heller, de som er psykotiske er jo også som du sier bare syke. Og de kan få behandling med varierende resultat.

Men så er det jo også veldig mange som er psykisk syke og trenger behandling på en psykiatrisk avdeling, uten at de er psykotiske. Man kan være deprimert, ha spiseforstyrrelser, sterk angst eller svære problemer med tvang.

Lykke til! Medelevene dine bør vie deg all respekt. Det er tøfft gjort av deg det du vil gjøre, og det vil kanskje få bort noen fordommer og gjøre åpenhet rundt pyskisk sykdom i klassen din enklere. Det er ikke sikkert du er alene i klassen om å ha slike vansker.

Gjest sxdfsdfsdf

den depressive perioden varer gjennomsnitt 6 mnd. Den maniske kortere.

I gjennomsnitt har en 10 episoder med depresjon eller mani gjennom livet uten behandling. (om jeg husker riktig)

Så mesteparten av tiden er en normal og frisk.

Men er myyye forskjellig som danner et gjennomsnitt...

Så det sier lite!

rosaBADEelefant

Så flott tiltak!

Men det finnes så mange psykiatriske diagnoser, at det blir kanskje vanskelig å få gått gjennom alt.

Manisk depresiv, eller kanskje heller bipolar lidelse er en lidelse innenfor gruppen stemningslidelser. Det som skiller en pipolar lidelse fra "vanlige depresjoner", er at man ikke bare har depressive men også maniske eller hypomaniske (ikke fullt så mansik) perioder. Det varierer veldig hvor lenge hver periode varer. Jeg tror man ofte har en periode med normalt stemningsleie mellom depressive og mansike perioder, men også her kan personen være påvirket av sykdommen sin.

Men det finnes medisiner som stabiliserer stemningsleiet, og mange kan fungere fint med sin bipolare liding når den blir riktig behanldet.

Når noen blir psykotisk, vet de ikke lenger hva som er virkelig. De kan eller høre ting som andre ikke ser og hører. Eller de kan ha uriktige forestillinger om ting, f.e. at noen overvåker eller forfølger dem.

Det er kanskje psykotiske mennesker medelevene dine tenker på når de snakker om gale folk. Men det er jo ikke rigig det heller, de som er psykotiske er jo også som du sier bare syke. Og de kan få behandling med varierende resultat.

Men så er det jo også veldig mange som er psykisk syke og trenger behandling på en psykiatrisk avdeling, uten at de er psykotiske. Man kan være deprimert, ha spiseforstyrrelser, sterk angst eller svære problemer med tvang.

Lykke til! Medelevene dine bør vie deg all respekt. Det er tøfft gjort av deg det du vil gjøre, og det vil kanskje få bort noen fordommer og gjøre åpenhet rundt pyskisk sykdom i klassen din enklere. Det er ikke sikkert du er alene i klassen om å ha slike vansker.

Takk takk(:

Annonse

Gjest unipolar

den depressive perioden varer gjennomsnitt 6 mnd. Den maniske kortere.

I gjennomsnitt har en 10 episoder med depresjon eller mani gjennom livet uten behandling. (om jeg husker riktig)

Så mesteparten av tiden er en normal og frisk.

Men er myyye forskjellig som danner et gjennomsnitt...

Så det sier lite!

Og så har man bipolar 1, bipolar 2 og bipolar 3...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...