Gå til innhold

kondis/spenst/mykhet

adante

Anbefalte innlegg

Heisann:)

Lurer på om det er noen der ute som kan hjelpe meg med et bra kondisjonsprogram. Jeg har vært igjennom tre operasjoner i kneet, pluss jeg har hatt kyssesyken i et halvt år. Før dette så var jeg bra trent, men nå er jeg helt i ulage.

Det jeg er på jakt etter er et program som gir meg bra kondisjon på kortest mulig tid.

(Helst et program som omfatter jogging rundt bane eller lignende.)

Jeg driver med vekttrening så det er ikke kondisjon til en maratonløper jeg jakter på, men heller en sprinter.

ønsker også forslag til treningopplegg når det gjelder spenst og mykhet.

på forhånd takk:)

mvh

adante

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sprint er en ren anaerob øvelse, altså har ikke kondis eller oksygenopptak noe å si...

Jeg er klar over det, men selv en sprinter har kondisjon.

En trenger ikke kondisjon til å fullføre en 40meter, men skal en ha opptil flere etter hverandre med korte pauser så trenger en nok en smule mere kondis enn mannen i gaten.

Ingen toppsprinter som jeg vet om springer en 100 meter og går rett hjem.

Men ellers så har du rett.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over det, men selv en sprinter har kondisjon.

En trenger ikke kondisjon til å fullføre en 40meter, men skal en ha opptil flere etter hverandre med korte pauser så trenger en nok en smule mere kondis enn mannen i gaten.

Ingen toppsprinter som jeg vet om springer en 100 meter og går rett hjem.

Men ellers så har du rett.

Mvh

Har egentlig ikke lyst å være kverulant, men jeg har selv drevet med sprint for en del år siden, og jeg hadde elendig kondis!

Å springe flere 100 metere etter hverandre blir det samme som å kjøre flere sett med f.eks 10 reps i knebøy. Dette er ren anaerob trening, altså får ikke musklene dine tilført oksygen mens du jobber.

En sprinter har riktignok mer utholdenhet i musklene sine enn en styrkeløfter, men dette har ingenting med kondisjon å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke lyst å være kverulant, men jeg har selv drevet med sprint for en del år siden, og jeg hadde elendig kondis!

Å springe flere 100 metere etter hverandre blir det samme som å kjøre flere sett med f.eks 10 reps i knebøy. Dette er ren anaerob trening, altså får ikke musklene dine tilført oksygen mens du jobber.

En sprinter har riktignok mer utholdenhet i musklene sine enn en styrkeløfter, men dette har ingenting med kondisjon å gjøre.

Det er mye sant i det du sier, men det er ikke til å komme fra at hvis en vil ha resultater på feks sprint, så kommer de fortere hvis en har kondis. Ingen kan si noe annet.

En sprinter trener faktisk ganske ofte og da må en ha kondisjon.En styrkeløfter trener ikke bare tungt og med få rep. selv om det er hovedbasis.Han trener også med mange reps og lett. da spes. i oppkjøringsfasen.(har selv drevet med styrkeløft og sprint)Det jeg mener er at det ikke nytter å kun spesilalisere seg 100% på en ting. Treningen må bestå av flere deler.Kun da kommer framgangen.

En annen ting som er sikkert er at en aldri blir en topp sprinter med å ha kondisjon på fleksnesnivå.

Det er tull å tro noe annet.

En kan sikkert hevde seg i skolenivå eller lignende, men for seriøse resultater så må en også legge inn litt kondistrening.

Det var det jeg var på jakt etter.

Ikke en diskusjon om sprintere har kondisjon.(tenker fremdeles ikke på maraton)

vet ikke helt hva du mener med kondisjon, men jeg mener et nivå på feks en 3000m på 10- 12min.

Og når det gjelder kondisjon og utholdenhet så går det hånd i hånd selv om det ikke er det samme.Klart at en ikke trenger kondisjon for å holde en hammer på strak arm i 10 min.men for å gjenomføre en serie på 12-15 med sprint og korte pauser, så trenger en kondisjon.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg helt enig med adante her jeg. Det å hevde at en sprinter ikke trenger kondisjon er tull.

I teorien så er det klart, men det er stor forskjell på teori og praksis.

Det er nesten like usansynlig som at en kroppsbygger ikke er sterk men bare oppblåst.

For å kunne trene på et nivå som sprinter som er høyere enn mosjonsnivå, så må en ha kondisjon.

Idet en utfører en sprint så trenger musklaturen ikke oksygen, men etter jobben er utført så er det klart at kroppen forlanger oksygen. Spesiellt etter mange intervaller.Kondisjon er ikke bare viktig i det en utfører en oppgave, men også for at kroppen skal hente seg inn igjen. Og en kropp med bra kondisjon henter seg fortere inn enn en kropp med dårlig kondisjon.

Jeg vet om kroppsbyggere og styrkeløftere som trener kondisjon for å oppnå bedre resultater og som faktisk gjør det.

Så det å hevde at sprintere ikke trenger kondisjon er tull fra ende til annen.

Da kan en si at Jim Svenøy trenger kondisjon mens Geir Moen ikke trenger det.

-Geir o.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest treningsnarkoman

Det er mye sant i det du sier, men det er ikke til å komme fra at hvis en vil ha resultater på feks sprint, så kommer de fortere hvis en har kondis. Ingen kan si noe annet.

En sprinter trener faktisk ganske ofte og da må en ha kondisjon.En styrkeløfter trener ikke bare tungt og med få rep. selv om det er hovedbasis.Han trener også med mange reps og lett. da spes. i oppkjøringsfasen.(har selv drevet med styrkeløft og sprint)Det jeg mener er at det ikke nytter å kun spesilalisere seg 100% på en ting. Treningen må bestå av flere deler.Kun da kommer framgangen.

En annen ting som er sikkert er at en aldri blir en topp sprinter med å ha kondisjon på fleksnesnivå.

Det er tull å tro noe annet.

En kan sikkert hevde seg i skolenivå eller lignende, men for seriøse resultater så må en også legge inn litt kondistrening.

Det var det jeg var på jakt etter.

Ikke en diskusjon om sprintere har kondisjon.(tenker fremdeles ikke på maraton)

vet ikke helt hva du mener med kondisjon, men jeg mener et nivå på feks en 3000m på 10- 12min.

Og når det gjelder kondisjon og utholdenhet så går det hånd i hånd selv om det ikke er det samme.Klart at en ikke trenger kondisjon for å holde en hammer på strak arm i 10 min.men for å gjenomføre en serie på 12-15 med sprint og korte pauser, så trenger en kondisjon.

Mvh

Jeg er enig med adante og bkt! En sprinter trenger kondisjon(orsker ikke å gå nærmere inn på det..det er allerede skrevet gode poenger)

Nå er det en stund siden jeg har drevet med sprint, men jeg husker fortsatt litt om hvordan vi trente kondisjon og spenst.

En fin måte å trene kondisjon på er intervaller. her har du noen forslag på intervaller:

2x5 200 meter. pause gå tilbake. seriepause 6-8 minutter.

2x200 m + 2x300 m + 1x200 + 2x300 + 2x200 pause gå tilbake.

Kortintervaller: 3x5x100 m. Pause gå tilbake, seriepause 8-10 min.

Når vi trente spenst hoppet vi eten opp trapper eller over hekker stilt opp etter hverandre. Pluss hink og spronglauf(vet ikke helt hvordan d skrives, men hvis du har drevet med sprint så vet du sikkert hva det er for noe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med adante og bkt! En sprinter trenger kondisjon(orsker ikke å gå nærmere inn på det..det er allerede skrevet gode poenger)

Nå er det en stund siden jeg har drevet med sprint, men jeg husker fortsatt litt om hvordan vi trente kondisjon og spenst.

En fin måte å trene kondisjon på er intervaller. her har du noen forslag på intervaller:

Når vi trente spenst hoppet vi eten opp trapper eller over hekker stilt opp etter hverandre. Pluss hink og spronglauf(vet ikke helt hvordan d skrives, men hvis du har drevet med sprint så vet du sikkert hva det er for noe).

heisann:)

Takker for treningstipsene dine.Det var gøy at noen kunne hjelpe:)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si meg enig i at du får litt bedre kondisjon av slik trening som en slags positiv bieffekt.

Men først og fremst blir du jo raskere, så dette er kansje ikke den mest ideelle treningen hvis du er ute etter kondisjon, eller hva?

En sprinter trenger heller ikke kondisjon. Kansje den gjør at han fortere får igjen pusten etter et løp, men resultatet blir jo ikke bedre av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si meg enig i at du får litt bedre kondisjon av slik trening som en slags positiv bieffekt.

Men først og fremst blir du jo raskere, så dette er kansje ikke den mest ideelle treningen hvis du er ute etter kondisjon, eller hva?

En sprinter trenger heller ikke kondisjon. Kansje den gjør at han fortere får igjen pusten etter et løp, men resultatet blir jo ikke bedre av den grunn.

Jeg skrev at jeg jaktet på et program som gav meg kondisjon som enn sprinter framfor en maratonløper.

Dette gjorde jeg for å unngå misforståelser, men det var visst ikke så lett allikevell.

Jer ikke inntresert i et program som gir detaljerte forklaringer på hvordan en skal få best mulig kondisjon, men heller det som jeg fikk av "treningsnarkoman".Et enkelt og greit program som ganske sikkert gir en bra kondisjon uten noen tap av muskelmasse.

MVh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev at jeg jaktet på et program som gav meg kondisjon som enn sprinter framfor en maratonløper.

Dette gjorde jeg for å unngå misforståelser, men det var visst ikke så lett allikevell.

Jer ikke inntresert i et program som gir detaljerte forklaringer på hvordan en skal få best mulig kondisjon, men heller det som jeg fikk av "treningsnarkoman".Et enkelt og greit program som ganske sikkert gir en bra kondisjon uten noen tap av muskelmasse.

MVh

Da er vel den saken grei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatet vil jo bli bedre på trening på grunn av at ein får igjen pusten fortare, og kan då gi bedre frå seg på neste intervall.

noge som igjen gir bere resultater i konkurransen.

eller ka???

ein trene rikignok på å bli best på et løp, men det kan ein ikkje bli uten kondisjon vil eg tru.

Eller tar eg heilt feil nå??

har aldri drevet med sprint sjøl utenom i skulesammenheng.

men eg trudde kondisjon var et viktigt grunnlag stort sett, uansett ka idrett ein dreiv eg.

-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann:)

Takker for treningstipsene dine.Det var gøy at noen kunne hjelpe:)

Mvh

Hei.

tror nok at i uansett idrett nesten så vil kondisjon være en viktig del av treningen, men i en variert grad.

En keeper trenger kondisjon også for å kunne prestere, men ikke den mengde en midtbaneløper trenger.

det samme med en sprinter. Trenger nok kondisjon for å prestere max, men ikke så god kondisjon som en 10 000m løper.

Geir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

dette er et forum hvor du kan stille spørsmål. Jeg kan dessverre ikke stå til rådighet med programmer og helhetlige ting her. Jeg har selv en side hvor du finner slikt, trim.no, men nå er det engang slik at jeg helst ikke skal drive noen form for egenreklame her. Men det finnes flere tilbud på nettet. Ta en kikk på http://www.tren-hardt.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...