bugge -jenta Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Hvordan det er å vokse opp i et religiøst hjem av "Trangvik"-typen vet jeg lite om. De kristne jeg omgås i jobbsammenheng, er ikke alkoholmotstandere heller; så hva slags holdninger slike mennesker har og hvordan de formidles vet jeg lite om. Eksemplet du trekker frem, med et glass øl/vin, eller kanskje to, vil trolig være ganske så ufarlig. Rent rusmessig vil det helt klart ikke medføre noen direkte negative konsekvenser. Med mindre man gjør dette til hverdags som vane. Søker du opp litt objektiv forskning fra vindrikkerlandene på alkoholrelaterte skader, vil du skjønne hvorfor. Greia jeg for min del kicker på, er ikke voksne som drikker et glass eller to, ei heller de som drikker seg dritings. Det første er ufarlig, det andre vet man er skadelig. Det jeg har etterlyst litt her, er litt objektiv dokumentasjon mht. forskning på hvordan barn reagerer generelt når de ser at mor og/eller far er synlig beruset (pussa, ikke fulle), da det fra svært mange hold hevdes at det og oppleves som både skremmende og utrygt.skremmende og utrygt. Det er klart at det er svært mange andre settinger enn alkoholbruk som vil virke skremmende på barn; om det er en far som har lett for å få raserianfall eller en mor som knekker sammen psykisk, eksempelvis. Men i motsetning til ovenstående eksempler, er alkohol noe de aller fleste kan velge - eller velge bort. Og i og med at dette er en valgt faktor, hadde det vært nyttig å få litt info om hva som er realiteten bak de påstander som serveres fra begge leire i alkoholdebatten. For min del er jeg inntiol videre restriktiv; better safe than sorry. Vi holder også en restriktiv tone i hjemmet vårt. Det er det som kjennes naturlig ut. En annen ting er at hvis noe skulle skje med barna er det greit å være i stand til å kjøre dem til legevakt i en fei, og da kan en ike ha drukket. I hvertfall ikke begge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216685-barn-og-voksnes-alkoholbruk/page/2/#findComment-1599674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest forsiktigmedalkohol Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Vi holder også en restriktiv tone i hjemmet vårt. Det er det som kjennes naturlig ut. En annen ting er at hvis noe skulle skje med barna er det greit å være i stand til å kjøre dem til legevakt i en fei, og da kan en ike ha drukket. I hvertfall ikke begge. enig med deg der Bugge. Vi har en tenåring i huset, og ville være ille om vi ikke skulle være istand til å hente henne fordi vi satt og drakk vin, både hvis det skjedde noe, og på grunn av det faktum at bor slik at de faktisk må hentes. Hun kunne jo selvsagt sitte på med noen ungsdommer som akkurat har tatt lappen hjem fra en fest sånn på morgenkvisten, men da foretrekker vi å hente selv i rimelig tid. Og når vi henter henne har vi med tenåringer fra hele nabolaget.Godt vi har stor bil. Så foreldrene synes jo dette er veldig greit, da mange av dem faktisk er ute av stand til å kjøre selv. Det er som vi vet veldig trendy å drikke vin til maten både fredag og lørdag i vårt nabolag og resten av landet og. Og det blir fort en vane og er veldig akseptert. De klager sin nød hvis de ikke kan ha denne kosen i helga, og faktisk må hente sine håpefulle selv.:0) Vi som ikke har tatt opp denne vanen, er liksom litt utenfor. men sikkert kjekt at vi henter ungdommene deres da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216685-barn-og-voksnes-alkoholbruk/page/2/#findComment-1599779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
inkink Skrevet 3. februar 2006 Del Skrevet 3. februar 2006 Jeg drikker sjeldent så barna ser det eller legger merke til det. Stor sett inntar jeg alkohol etter at de sover. Likevel har _jeg_ et alkoholproblem, men jeg tror ikke at barna mine lider av den grunn. Da jeg var lita drakk de voksen rundt meg alkohol av og til. De møttes, drakk litt, og spilte spill, kan aldri huske det som annet enn koselig. Vi barna (min søster, våre kusiner og fettere) syns bare det var gøy at de voksne lo og hadde det artig. Det var kun når pappa drakk at vi følte ubehag, og det var fordi han ble så utrolig aggressiv og vanskelig å ha med å gjøre. Jeg tror at barn observerer voksnes alkoholforbruk, og at evnt. skadevirkninger avhenger av hvordan voksne, møter barn, i alkoholpåvirket tilstand.. Jeg har aldri syntes det varnoe morsomt når de voksne drakk iallfall. Ikke det av noe ble voldelige, men utrolig dumme..fjollete... huff. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216685-barn-og-voksnes-alkoholbruk/page/2/#findComment-1599795 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 http://www.forskning.no/Artikler/2006/januar/1138611479.83 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/216685-barn-og-voksnes-alkoholbruk/page/2/#findComment-1603382 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.