Gå til innhold

takler ikke studiet pga....

Anbefalte innlegg

Gjest feig student

jeg tør ikke stå foran en forsamling!

nå har jeg bestemt meg. Jeg vil gå tilbake til studiet igjen. Jeg droppet ut midt i skoleåret pga angst og depresjon. Men jeg _vil_ gjennomføre. Jeg tror jeg kan klare det men er redd. Det ville føltes tryggere dersom jeg kunne gå til psykolog jevnlig gjennom studiet. Jeg tør rett og slett ikke gjøre dette _alene_ jeg er redd det som fikk begeret til å flyte over, vil skremme meg unna igjen. Det dreier seg om dette med å stå fremfor en forsamling. det tør jeg ikke. Er det mulig å få fritak fra det? Med legeerklæring? Jeg klarer det rett og slett ikke, men ellers fungerer jeg greit, jeg liker faget og er flink til å studere. Finnes det noen slags terapi for dette med å snakke foran en forsamling? Hvordan kommer jeg i kontakt med en slik terapigruppe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/216876-takler-ikke-studiet-pga/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest feig student

kjenner meg så godt igjen!

har ingen utdanning pga dette.

skulle gjerne visst jeg også om det finnes en kur :-)

skal begynne i gruppeterapi snart, kanskje det kan lindre litt av skrekken..

gruppeterapi? Det skulle jeg gjerne vært med på. Hvordan kom du i kontakt med denne gruppa/terapeuten?

Annonse

Jeg kom til psykolog pga depresjoner og div.angst, blant annet sosialangst. Ved hjelp av samtaleterapi og medisiner (ikke minst medisinene, Cipralex) ble jeg betraktelig bedre.

I desember begynte jeg i gruppeterapi. Til sammen er vi ca 8-10 mennesker i rommet, vi sitter i ring. Hadde noen sagt til meg for ett år siden at jeg skulle ta ordet og snakke høyt i en sånn setting, da hadde jeg ledd.

Men allerede første dagen tok jeg ordet da det ble min tur - tidligere ville jeg ha "dødd" om noen hadde nikket mot meg og sagt at jeg skulle si noe. Nå hender det jeg snakker så mye og lenge at de andre forsiktig stanser meg. Så at gruppeterapi virker på sosialangst, det tror jeg stemmer.

Riktignok stammet og stotret jeg litt den første gangen, og jeg rødmet som en tomat. Men da jeg skjønte at jeg klarte det likevel og at det ikke var noen som brydde seg om om jeg strevde litt med å finne ordene, da løsnet det veldig.

Jeg unner alle den gode følelsen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...