bassse Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 Mann, 25 år. Har hatt panikkangst siden 8-års alderen, de to siste årene holdt i sjakk ved hjelp av medisiner. Jeg har vært deprimert de siste 9 årene. Har alle de vanlige symptomene, så den saken er klar. Det som alltid har undret meg er at min initiativløshet/mangel på energi har vært så konstant Jeg har gått i terapi i 3 år og i tillegg prøvd 3 forskjellige AD, 2 stemningsstabiliserende og 3 antipsykotika. Ingen av disse medisinene har så mye som rørt ved min energiløshet. Bare en lyspære går får jeg helt vondt ved tanke på å skifte den. Har mobilisert krefter til å både mosjonere og trene tidligere. Trente jevnlig på treningstudio og mosjonerte i et halvt år. Det ble aldri lettere. Det var like tungt etter det halve året som det var første dag. Døgnrytme, livsførsel, humør, kondisjon, medisiner og absolutt alle faktorer rundt meg og mitt liv har overhodet ingen betydning på denne konstante energiløsheten. Det å bruke krefter, psykisk eller fysisk, på noe som helst fører til en form for smerte som vanskelig lar seg beskrive. Det er like vondt som en hodepine eller tannpine, bare det at det sitter i psyken. Smerten har ingen lokalisjon. Det som slo meg her om dagen var hvordan denne depresjonen og energiløsheten startet. For ni år siden, før jeg ble deprimert og bare hadde panikkangst, ble jeg rammet av en sykdom. Sykdomsgraden var såpass alvorlig at jeg ble innlagt på sykehuset, hvor de konstaterte at jeg hadde lungebetennelse, halsbetennelse pluss en tredje faktor som de aldri fant ut av. Feberen min var til tider oppe i 42 grader og antibiotika hadde ingen innvirkning. Ifølge personalet var det fare for mitt liv. Etter ti dager på sykehuset ble jeg frisk av meg selv og utskrevet. Jeg husker at jeg merket en slitenhet som jeg aldri hadde kjent før. En total utmattelse på alle områder. Jeg tenkte ikke mer over den saken da, siden det falt seg naturlig sykdommen tatt i betraktning. Det som er interessant er at energien og initiativet, psykisk og fysisk, aldri kom tilbake. Jeg har hele tiden tenkt på det oppholdet som en utløsende årsak til min depresjon, og depresjonen som en årsak til min mangel på energi. Det som er helt klart er at jeg i dag har både angst, heldigvis under kontroll, og en dypere depresjon som dessverre er behandlingsresistent. Men kan det være at jeg i tillegg har dette såkalte utmattelsessyndromet? Depresjonen har variert i stor grad de siste ni årene, og da tenker jeg på depresjon som en blanding av selvtillit, tanker om fremtiden osv, men det har som sagt ingen betydning for energinivået. Dette ble litt langt, men jeg hadde satt stor pris på dine tanker rundt min sykdom og dette såkalte utmattelsessyndromet. Mvh, 0 Siter
Goliath Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 Mulig du kjenner til mye om dette fra før, men om ikke kan du selv lese litt her: http://www.me-forening.no/ Lykke til! 0 Siter
Gemini Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 Har du blitt undersøkt for hypotyreose? Her kan du lese litt mer om symptomene: http://www.stoffskifte.org/thyro/symp.htm og evt. mer her http://www.thyro.net/ Mulig du har rett i at det kan være ME altså, men jeg tenkte bare å nevne at det kan være flere sykdomstilstander (ikke psykiske) som kan gi veldig energimangel mm. 0 Siter
pip Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 Det er fullt mulig å ha både angst og depresjon i tillegg til kronisk utmattelsessyndrom (CFS). Men før man trekker en slik konklusjon, så må du være utredet fysisk for andre sykdommer som fører til energiløshet -slik Gemini skriver. En psykiater på også avgjøre om graden av utmattethet du opplever er større enn depresjonen og angsten skulle tilsi. En "tommelfingerregel" som tilsier at det er riktig å utrede for CFS, er hva trening gjøre med kroppen din -om du blir dårligere av å trene. Folk som har CFS blir sykere av trening, i motsetning til mennesker med ren angst/depresjon. Men CFS er ingen ren psykisk utmattelse, det er også en fysisk utmattelse. Du har fått tips om en god link av Goliath. Dett er en lnk til et forum for me-syke: http://meforum.diskusjonsforum.no/ 0 Siter
Gjest Aina E Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 Spør du meg, mener jeg du lider av en kraftig ubalanse i systemet ditt. Har du sjekket flg: - Vitamin-mineralnivå i kroppen? - Toxiner (giftstoffer/opphopninger) - Candidaovervekst? - Parasitter? - Matvareintoleranser? - Infeksjoner/arvelige faktorer? Dette er 100% vesentlig i den utredningen du er inne i! Og hvis ikke du har gjort det, synes jeg du snarest skal gjøre det. Hvis du virkelig vil bli frisk, da. Jeg mener... Dette høres kanskje ut som noe alternative greier, som legene ikke utfører, eller har peiling på. MEN - det er logisk, det er nødvendig og det gir en indikasjon på hva du bør gjøre for å bli frisk. Alle disse medikamentene du dytter i deg, stabiliserer ikke en sånn type ubalanse, de kan derimot forverre den. De gjør noe med symptomene, men ikke årsaken til symptomene. Så, spør om du lurer på noe. Mvh. 0 Siter
inkink Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 Det er fullt mulig å ha både angst og depresjon i tillegg til kronisk utmattelsessyndrom (CFS). Men før man trekker en slik konklusjon, så må du være utredet fysisk for andre sykdommer som fører til energiløshet -slik Gemini skriver. En psykiater på også avgjøre om graden av utmattethet du opplever er større enn depresjonen og angsten skulle tilsi. En "tommelfingerregel" som tilsier at det er riktig å utrede for CFS, er hva trening gjøre med kroppen din -om du blir dårligere av å trene. Folk som har CFS blir sykere av trening, i motsetning til mennesker med ren angst/depresjon. Men CFS er ingen ren psykisk utmattelse, det er også en fysisk utmattelse. Du har fått tips om en god link av Goliath. Dett er en lnk til et forum for me-syke: http://meforum.diskusjonsforum.no/ I mitt tilfelle har det ikke hjulpet å trimme heller. Blir bare mer sliten, og får ikke opp dampen. Mulig ME ved siden av GAD. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.