jeg vil leve Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 hva hjelper disse medisinenne mot. er det noen her som går på dem som kan si hvordan de har det etter de begynte på de. skal begynne på dem har legen mn sagt. men er livredd for medisiner og bivirkner. takk for svar 0 Siter
serenity777 Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 Jeg går ikke på risperdal selv, men jeg går på lignende medisiner. Det er medisiner som roer en ned psykisk. Har en ubehagelige mentale opplevelser blir de mindre. Bivirkninger er det ikke så mye av, men kanskje du blir litt trett og får mere matlyst. 0 Siter
jeg vil leve Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Skrevet 3. februar 2006 Jeg går ikke på risperdal selv, men jeg går på lignende medisiner. Det er medisiner som roer en ned psykisk. Har en ubehagelige mentale opplevelser blir de mindre. Bivirkninger er det ikke så mye av, men kanskje du blir litt trett og får mere matlyst. oki.roer deg ned ja.. tenker du slik med tankekjør og slikt da? kansje man får sove bedre også eller? 0 Siter
Gjest Jordnær Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 oki.roer deg ned ja.. tenker du slik med tankekjør og slikt da? kansje man får sove bedre også eller? Jeg gikk på Risperdal i cirka to år for noen år siden. Jeg fikk et helt flatt følelsesliv, verken glad eller trist. Og jeg sov veldig mye. Og jeg gikk opp i vekt, selv om jeg mosjonerte regelmessig. Etterhvert endret psykiateren til antidepressiva. Og i noen få dager gikk jeg på begge deler samtidig. Om det var kombinasjonen Fontex og Risperdal, eller Risperdal alene som utløste det livstruende malignt nevroleptika syndrom har man ennå ikke fått noe klart svar på, men Fontex øker opptaket av virkestoffet til Risperdal. Uansett, Risperdal forårsaket det livstruende bivirkningssyndromet, som det tok meg over ett år å rehabiliteres fysisk fra. Jeg skriver ikke dette for å skremme. Sannsynligheten for å få den alvorlige bivirkingen er meget liten, ulike studier anslår sannsynligheten til mellom 0,1% og 2%. Jeg skriver det jeg gjør fordi du spurte om erfaringer med Risperdal, og da ble altså min erfaring slik som beskrevet. Når det gjelder eventuelle positive effekter som jeg kunne hatt, så fikk jeg ingen av dem, men når jeg sier at Helsetilsynet avgjorde hele behandlingen som feilbehandling, så forklarer vel det manglende positiv behandlingseeffekt. Helsetilsynet konkluderte med feildiagnostisering og at jeg aldri skulle gått på antipsykotiske midler. Beklager negativ tilbakemelding. Men den hører dessverre med til den mulige, om enn sjeldne, virkeligheten den også. 0 Siter
jeg vil leve Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Skrevet 3. februar 2006 Jeg gikk på Risperdal i cirka to år for noen år siden. Jeg fikk et helt flatt følelsesliv, verken glad eller trist. Og jeg sov veldig mye. Og jeg gikk opp i vekt, selv om jeg mosjonerte regelmessig. Etterhvert endret psykiateren til antidepressiva. Og i noen få dager gikk jeg på begge deler samtidig. Om det var kombinasjonen Fontex og Risperdal, eller Risperdal alene som utløste det livstruende malignt nevroleptika syndrom har man ennå ikke fått noe klart svar på, men Fontex øker opptaket av virkestoffet til Risperdal. Uansett, Risperdal forårsaket det livstruende bivirkningssyndromet, som det tok meg over ett år å rehabiliteres fysisk fra. Jeg skriver ikke dette for å skremme. Sannsynligheten for å få den alvorlige bivirkingen er meget liten, ulike studier anslår sannsynligheten til mellom 0,1% og 2%. Jeg skriver det jeg gjør fordi du spurte om erfaringer med Risperdal, og da ble altså min erfaring slik som beskrevet. Når det gjelder eventuelle positive effekter som jeg kunne hatt, så fikk jeg ingen av dem, men når jeg sier at Helsetilsynet avgjorde hele behandlingen som feilbehandling, så forklarer vel det manglende positiv behandlingseeffekt. Helsetilsynet konkluderte med feildiagnostisering og at jeg aldri skulle gått på antipsykotiske midler. Beklager negativ tilbakemelding. Men den hører dessverre med til den mulige, om enn sjeldne, virkeligheten den også. har lest litt om det her og det er det dummeste jeg har gjort..... jeg skal ikke begynne på denne medisinen. men frarøver meg kansje muligheten til å slippe alt tankekjøret osv. jeg har jo store problemer emd søvn og sover bare ett par timer om natten. så den birvirkningen der att man kan bli søvnig hadde vært bra. men nei ikke risperdal på meg hmmmm 0 Siter
Gjest Jordnær Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 har lest litt om det her og det er det dummeste jeg har gjort..... jeg skal ikke begynne på denne medisinen. men frarøver meg kansje muligheten til å slippe alt tankekjøret osv. jeg har jo store problemer emd søvn og sover bare ett par timer om natten. så den birvirkningen der att man kan bli søvnig hadde vært bra. men nei ikke risperdal på meg hmmmm Det finnes jo mange medikamenter som hjelper spesifikt for søvn, altså sovemedikamenter, eller innsovningsmedisiner. Søvn påvirker hele deg og er vel den viktigste av kroppens aktiviter, ettersom de fleste av oss bruker en tredel av livet til å sove. Så kanskje skyldes tankekjøret manglende søvn, og ikke motsatt? Kanskje tankekjøret ditt vil forsvinne hvis du får deg et godt sovemiddel? Kanskje har du også mye fysiske spenninger i kroppen? Kanskje intensiv kroppsterapi eller massasje kan hjelpe? Eller det å være mye i bevegelse ute i frisk luft? Nå nærmer våren seg også. Men jeg vil understreke at jeg ikke har til hensikt å skremme noen fra antipsykotika som nærmest må være psykiatriens vidundermiddel, det brukes jo mot det aller meste. Jeg måtte bare gjengi min erfaring. Med all medikamentering er det slik at man må veie mulige bivirkninger mot de plagene man har. Dersom plagene ødelegger hele livet ditt, så er det jo helt uproblematisk å benytte antipsykotika, for skulle du utvikle den bivirkningen så ville det jo ikke egentlig bety noe, for livet ditt var jo ødelagt i utgangspunktet uansett. Men for milde eller moderate plager, synes jeg det er helt på sin plass å ta hensyn til de mulige alvorlige bivirkningene. Men sjansen er jo betydeligst størst for å at det går bra, så man går jo glipp av en mulig gevinst også da. Men sånn er livet. Man må vurdere kostnad mot nytte hele veien. Men har man det vondt nok, så tenker man ikke på mulige bivirkninger, da prøver man til slutt hva som helst. 0 Siter
Gjest Jordnær Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 Det finnes jo mange medikamenter som hjelper spesifikt for søvn, altså sovemedikamenter, eller innsovningsmedisiner. Søvn påvirker hele deg og er vel den viktigste av kroppens aktiviter, ettersom de fleste av oss bruker en tredel av livet til å sove. Så kanskje skyldes tankekjøret manglende søvn, og ikke motsatt? Kanskje tankekjøret ditt vil forsvinne hvis du får deg et godt sovemiddel? Kanskje har du også mye fysiske spenninger i kroppen? Kanskje intensiv kroppsterapi eller massasje kan hjelpe? Eller det å være mye i bevegelse ute i frisk luft? Nå nærmer våren seg også. Men jeg vil understreke at jeg ikke har til hensikt å skremme noen fra antipsykotika som nærmest må være psykiatriens vidundermiddel, det brukes jo mot det aller meste. Jeg måtte bare gjengi min erfaring. Med all medikamentering er det slik at man må veie mulige bivirkninger mot de plagene man har. Dersom plagene ødelegger hele livet ditt, så er det jo helt uproblematisk å benytte antipsykotika, for skulle du utvikle den bivirkningen så ville det jo ikke egentlig bety noe, for livet ditt var jo ødelagt i utgangspunktet uansett. Men for milde eller moderate plager, synes jeg det er helt på sin plass å ta hensyn til de mulige alvorlige bivirkningene. Men sjansen er jo betydeligst størst for å at det går bra, så man går jo glipp av en mulig gevinst også da. Men sånn er livet. Man må vurdere kostnad mot nytte hele veien. Men har man det vondt nok, så tenker man ikke på mulige bivirkninger, da prøver man til slutt hva som helst. Men mennesker er forskjellige. Noen av oss er konservative og legger mest vekt på mulige negative sideeffekter. Mens andre er mer risikovillige og legger mest vekt på sannsynlige nytteeffekter. Noen av oss liker å ta avgjørelser som gjelder egen person selv. Mens andre liker å la andre mennesker ta avgjørelsene for seg. 0 Siter
ulva Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 Jeg tilhører dem som er meget godt fornøyd med Risperdal - det reddet bokstavelig talt livet mitt. Jeg kviknet til, ble kvitt hallusinasjoner, tankekaos og vrangforestillinger, ble bedre av depresjonen og angsten slapp. Alt i alt en meget positiv virkning. Men prisen for det var jo så som så - jeg gikk voldsomt opp i vekt. Det er likevel uvanlig på Risperdal. Den første tiden hadde jeg også tåkesyn og problemer med muskelrykninger. Men det gav seg - og det skal legges til at jeg gikk på en veldig høy dose. Den eneste bivirkningen som vedvarte over tid, var prolaktinstigning. Jeg vet jo ikke hvorfor du skal ta det - eller i hvilken dose - men selv i små doser kan Risperdal ha god effekt på tankekjør og uro. Søvn kan slå begge veier. Hvorfor ikke prøve det? Dersom du syns bivirkningene er for ille, kan du jo slutte igjen. Du er jo ikke tvangsmedisinert. Ellers finnes det flere andre alternativer. 0 Siter
Gjest Zahara Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 har lest litt om det her og det er det dummeste jeg har gjort..... jeg skal ikke begynne på denne medisinen. men frarøver meg kansje muligheten til å slippe alt tankekjøret osv. jeg har jo store problemer emd søvn og sover bare ett par timer om natten. så den birvirkningen der att man kan bli søvnig hadde vært bra. men nei ikke risperdal på meg hmmmm Jeg var kjempefornøyd med risperdal. Roet ned tankekjøret, ble mindre skvetten, fikk senket skuldrene litt. Men fikk melk i brystene.. Hadde det ikke vært for det hadde jeg brukt det ennå. 0 Siter
jeg vil leve Skrevet 3. februar 2006 Forfatter Skrevet 3. februar 2006 Men mennesker er forskjellige. Noen av oss er konservative og legger mest vekt på mulige negative sideeffekter. Mens andre er mer risikovillige og legger mest vekt på sannsynlige nytteeffekter. Noen av oss liker å ta avgjørelser som gjelder egen person selv. Mens andre liker å la andre mennesker ta avgjørelsene for seg. nå er problemet mitt slik att jeg tenker på ALT jeg tror jeg vil få alle bivirkninger og slik er jeg med veeeldig mye. så det at ting ikke kan bli værre det er vel en naiv ting og si.... men jeg får se og jeg blir ikke tvangsmedisinert... jeg kommer og gå på en veldug liten dose bare for å få senket skuldrer litt.. men men vi får nå se alternativet er jo og leve slik da... men takk for svar og att dere bryr dere fokens.. ingen ting er umulig det umulige tar bare lengre tid.... får stole blind på dette..... ( det er litt naivt ) må legge til att jeg har 5 forsjellige personlighets forstyrrelser og angs og sterk tilbakevenende deppresjon. tvangstanker.. så det hjelper mott dette også da kansje? 0 Siter
Gjest Zahara Skrevet 3. februar 2006 Skrevet 3. februar 2006 nå er problemet mitt slik att jeg tenker på ALT jeg tror jeg vil få alle bivirkninger og slik er jeg med veeeldig mye. så det at ting ikke kan bli værre det er vel en naiv ting og si.... men jeg får se og jeg blir ikke tvangsmedisinert... jeg kommer og gå på en veldug liten dose bare for å få senket skuldrer litt.. men men vi får nå se alternativet er jo og leve slik da... men takk for svar og att dere bryr dere fokens.. ingen ting er umulig det umulige tar bare lengre tid.... får stole blind på dette..... ( det er litt naivt ) må legge til att jeg har 5 forsjellige personlighets forstyrrelser og angs og sterk tilbakevenende deppresjon. tvangstanker.. så det hjelper mott dette også da kansje? 5 forskjellige??? I alle dager.....jeg ville forsøkt risperdal eller liknende. Jeg bruker seroquel nå. Jeg blir veldig sløv på høye doser.Men det roer hodet.Livet er merkbart bedre med antipsykotika. Og du kan alltids slutte om du får bivirkninger. Lykke til uansett.. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.