Gjest klimbano Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 Er helt fortvilet. Hva kan dette komme av. Hun sier hun har angst. Hun tyller til stadighet tabletter i seg som smertestillende (paralgin forte) beroligende (vival, vallegan) ovs. Vet ikke min arme råd. Motstanden mellom oss blir svært stor da jeg bestandig har vært motstander av tabletter og medisiner. Jeg forstår jo at hun plages, men dette klarer jeg ikke fordøye. Hun har vært slik siden hun fikk mensen, da hun måtte ha smertestillende tabletter. Er hun pillemisbruker eller? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217095-datteren-min-p%C3%A5-18-tygger-tabletter-som-sukkert%C3%B8y/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
citygirl Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 Tenk over følgende ting; Hvor får hun tablettene fra? Har hun en fastlege som sørger for hennes medisiner, eller tror du hun "shopper" rundt etter resepter? Hvis hun har en lege som sørger for faste mengder over faste perioder - er det et godt tegn. Hvis det satdig er nye medisiner, endrede mengder, osv osv - dårlig tegn. Paralgin forte er et rent smertestillende - bruker hun det for menssmerter? Eller hele måneden for "angst"? Menssmerter kan være så sterke at det er påkrevet med et så sterkt medikament som paralgin forte, men det inneholder kodein som er et opiat på linje med morfin. Derfor kan man bli avhengig av det. Man bør i tillegg bruke ibux eller lignede hvis man har så sterke menssmerter. Paralgin forte virker ikke mot angst. Vival er også svært vanedannende, og det virker mot angst. Faretegn; man trenger stadig større doser. Det er best for en kortvarig behandling, evt til sporadisk inntak når man har det ekstra ille. Det er ikke en medisin som egner seg til varig behandling nettopp fordi pasienten raskt vil kreve mer og mer. Det finnes mange andre medisiner som kan hjelpe mot angst enn vival. Vallergan er ikke "farlig" på samme måte som de to andre du nevner. Det er en beroligende allergimedisin uten fare for å bli avhengig, som hun "trygt" kan bruke for f.eks å sove når hun har det vanskelig. For deg som mor er det ikke lett å vite hva man skal gjøre. Hun erjo myndig, men regner med hun fortsatt bor hos deg. Forsøk å snakk med henne. Forsøk å finn ut av forbruket hennes. Kanskje du finner en måte å kommunisere om dette som ikke gjør at hun går rett i forsvar. Får hun behandling hos psykolog el.l? Det er jo vanlig å gå til noen form for terapi når man sliter sånn som henne. Kommer du ingen vei, se om du kan få råd hos din egen lege. Du har ikke noe krav på info fra hennes lege, men du kan sende vedkommende et brev med dine bekymringer evt, hvis dette utvikler seg. Ønsker dere begge to lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217095-datteren-min-p%C3%A5-18-tygger-tabletter-som-sukkert%C3%B8y/#findComment-1601714 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest katzi Skrevet 4. februar 2006 Del Skrevet 4. februar 2006 Personlig tenker jeg dette er bekymringsverdig. At en 18-åring knasker morfin- og valiumpreparater er ikke akkurat et sunnhetstegn. Og gjør hun dette hyppig, er dessverre sjansen stor for at hun er blitt avhengig. Når det gjelder Paralgin forte, snakker jeg her av egen erfaring - jeg utviklet avhenighet etter skremmende kort tid, i løpet av få uker hvor jeg tok 1-2 tabletter noen dager per uke, altså ikke hver dag engang. Paralgin forte er dessuten skadelig for lever og nyrer ved lang tids bruk. Det er litt betenkelig at hun i det hele tatt får denne type medisiner av sin fastlege. Meg bekjent er de fleste leger veldig restriktive med å forskrive valium- og kodeinpreparater generelt, og spesielt til unge mennesker. Jeg har også angst, men min fastlege skriver ikke ut Vival o.l. til unge mennesker (er 22). Paralgin forte fikk jeg etter en operasjon. Angst behandles med SSRI, så kanskje datteren din kunne prøve det? Hvis det er tilfelle at hun har svært sterke menssmerter, så er det vel ikke så dramatisk at hun tar litt Paralgin forte en gang i måneden, men hvis hun har utviklet avhengighet må hun virkelig slutte for all fremtid! (Det vet jeg..) Det finnes andre sterke smertestillende som ikke inneholder kodein (morfin). Jeg synes ikke dette høres bra ut. Det er ikke heldig at et så ungt menneske venner seg til denne type medikamenter. Det skumleste ved det, mener jeg, er at det ligger et faremoment i det ved at det senker terskelen for medisinbruk generelt. Du bør ta en ordentlig prat med henne om dette! Lykke til:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217095-datteren-min-p%C3%A5-18-tygger-tabletter-som-sukkert%C3%B8y/#findComment-1602520 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Tenk over følgende ting; Hvor får hun tablettene fra? Har hun en fastlege som sørger for hennes medisiner, eller tror du hun "shopper" rundt etter resepter? Hvis hun har en lege som sørger for faste mengder over faste perioder - er det et godt tegn. Hvis det satdig er nye medisiner, endrede mengder, osv osv - dårlig tegn. Paralgin forte er et rent smertestillende - bruker hun det for menssmerter? Eller hele måneden for "angst"? Menssmerter kan være så sterke at det er påkrevet med et så sterkt medikament som paralgin forte, men det inneholder kodein som er et opiat på linje med morfin. Derfor kan man bli avhengig av det. Man bør i tillegg bruke ibux eller lignede hvis man har så sterke menssmerter. Paralgin forte virker ikke mot angst. Vival er også svært vanedannende, og det virker mot angst. Faretegn; man trenger stadig større doser. Det er best for en kortvarig behandling, evt til sporadisk inntak når man har det ekstra ille. Det er ikke en medisin som egner seg til varig behandling nettopp fordi pasienten raskt vil kreve mer og mer. Det finnes mange andre medisiner som kan hjelpe mot angst enn vival. Vallergan er ikke "farlig" på samme måte som de to andre du nevner. Det er en beroligende allergimedisin uten fare for å bli avhengig, som hun "trygt" kan bruke for f.eks å sove når hun har det vanskelig. For deg som mor er det ikke lett å vite hva man skal gjøre. Hun erjo myndig, men regner med hun fortsatt bor hos deg. Forsøk å snakk med henne. Forsøk å finn ut av forbruket hennes. Kanskje du finner en måte å kommunisere om dette som ikke gjør at hun går rett i forsvar. Får hun behandling hos psykolog el.l? Det er jo vanlig å gå til noen form for terapi når man sliter sånn som henne. Kommer du ingen vei, se om du kan få råd hos din egen lege. Du har ikke noe krav på info fra hennes lege, men du kan sende vedkommende et brev med dine bekymringer evt, hvis dette utvikler seg. Ønsker dere begge to lykke til. Bra svar:-) Viktig at man er nyansert mht hvilke medikamenter som er skadelige i hvilke situasjoner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217095-datteren-min-p%C3%A5-18-tygger-tabletter-som-sukkert%C3%B8y/#findComment-1602846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goldy79 Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Bra svar:-) Viktig at man er nyansert mht hvilke medikamenter som er skadelige i hvilke situasjoner. Eg har ei venninne som et tavlettar som drops. Veit ikkje korleis eg skal få henne til å slutte :-( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217095-datteren-min-p%C3%A5-18-tygger-tabletter-som-sukkert%C3%B8y/#findComment-1602850 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.