Gå til innhold

Depresjon

Anbefalte innlegg

Gjest Flatbrød

Hvor vanlig er det at en depresjon ikke stabiliserer seg? Jeg har brukt Efexor depot 150mg i snart 2 år, men stemningsleiet svinger stadig fra litt lettere dager til langt ned i kjelleren. Forholdet da er 1-2 "gode uker" som følges med opp til 5-6 enormt depressive uker med selvmordstanker, angst og hele pakka. Likevel mener psykiateren min at dette er en ok medisinering kombinert med samtaleterapi...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/217114-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva har du brukt av medisiner før da? Er efexor det eneste du har prøvd, synes jeg ikke dette høres tilfredsstillende ut. Da kunne du med fordel prøve en annen medisin.

Opp til 150 mg efexor fungerer medisinen omtrent som et SSRI,(påvirkningen av noradrenalin settes inn på 150 mg.) men dog med statistisk flere bivirkninger enn en del andre SSRIer. Gikk selv på denne medisinen og denne doseringen, men byttet til cipralex.(15 mg) For meg var det mye bedre.

Men har du prøvd en rekke andre antidepressiva før, og dette er den beste så langt, må en kanskje slå seg til ro med det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/217114-depresjon/#findComment-1601898
Del på andre sider

Gjest Flatbrød

Hva har du brukt av medisiner før da? Er efexor det eneste du har prøvd, synes jeg ikke dette høres tilfredsstillende ut. Da kunne du med fordel prøve en annen medisin.

Opp til 150 mg efexor fungerer medisinen omtrent som et SSRI,(påvirkningen av noradrenalin settes inn på 150 mg.) men dog med statistisk flere bivirkninger enn en del andre SSRIer. Gikk selv på denne medisinen og denne doseringen, men byttet til cipralex.(15 mg) For meg var det mye bedre.

Men har du prøvd en rekke andre antidepressiva før, og dette er den beste så langt, må en kanskje slå seg til ro med det.

Takk for svar :o)

Prøvde Cipramil først, Efexor har vel fungert "bedre".

Men hvor vanlig er det med sånne svingninger, tilstanden stabiliserer seg jo ikke? Av og til tenker jeg at det hadde vært bedre å være "stabilt nede" enn å få disse nesten normale dagene - fallet er alltid like smertefullt....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/217114-depresjon/#findComment-1603037
Del på andre sider

Takk for svar :o)

Prøvde Cipramil først, Efexor har vel fungert "bedre".

Men hvor vanlig er det med sånne svingninger, tilstanden stabiliserer seg jo ikke? Av og til tenker jeg at det hadde vært bedre å være "stabilt nede" enn å få disse nesten normale dagene - fallet er alltid like smertefullt....

Selv prøvde jeg også cipramil først, deretter efexor, akkurat som deg. Var så vidt innom tolvon, men det var helt fryktelig. Så prøvde jeg cipralex, og det var mye bedre enn efexor. (for meg)

Jeg synes ikke du har prøvd tilstrekkelig med antidepressivatyper til å slå deg til ro med en du ikke føler passer deg så bra. Du har mye å hente på å prøve minst et par andre typer. Min psykiater er av den oppfatning i hvertfall, at kjennes det ikke helt bra ut, prøver vi enda en medisin.

Ville tatt det opp med psykiateren min igjen jeg. Kanskje cipralex kunne vært noe for deg også? Utbedret utgave av cipramil.

Siden du synes du svinger slik, kanskje du kunne diskutert om det hadde vært en ide med en liten dose lamictal i tillegg til SSRI. Kanskje et stemningsstabiliserende middel i tillegg kunne hjulpet deg. Men dette vet psykiateren din mer om, som kjenner deg og diagnosen din. Men du kunne tatt det opp med ham, og hørt hva han sa.

Jeg synes personlig du har prøvd ut for få AD til å slå deg til ro.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/217114-depresjon/#findComment-1603299
Del på andre sider

Gjest Flatbrød

Selv prøvde jeg også cipramil først, deretter efexor, akkurat som deg. Var så vidt innom tolvon, men det var helt fryktelig. Så prøvde jeg cipralex, og det var mye bedre enn efexor. (for meg)

Jeg synes ikke du har prøvd tilstrekkelig med antidepressivatyper til å slå deg til ro med en du ikke føler passer deg så bra. Du har mye å hente på å prøve minst et par andre typer. Min psykiater er av den oppfatning i hvertfall, at kjennes det ikke helt bra ut, prøver vi enda en medisin.

Ville tatt det opp med psykiateren min igjen jeg. Kanskje cipralex kunne vært noe for deg også? Utbedret utgave av cipramil.

Siden du synes du svinger slik, kanskje du kunne diskutert om det hadde vært en ide med en liten dose lamictal i tillegg til SSRI. Kanskje et stemningsstabiliserende middel i tillegg kunne hjulpet deg. Men dette vet psykiateren din mer om, som kjenner deg og diagnosen din. Men du kunne tatt det opp med ham, og hørt hva han sa.

Jeg synes personlig du har prøvd ut for få AD til å slå deg til ro.

Vennlig hilsen

Tror ikke jeg orker å prøve flere...har hatt en tendens til å få masse bivirkninger. Prøvde også Zoloft en veldig kort stund, måtte bytte pga. bivirkningene (magestmerter og kvalme som aldri ga seg)---

Egentlig har jeg lyst til å slutte med AD, men er blitt frarådet det :(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/217114-depresjon/#findComment-1603505
Del på andre sider

Tror ikke jeg orker å prøve flere...har hatt en tendens til å få masse bivirkninger. Prøvde også Zoloft en veldig kort stund, måtte bytte pga. bivirkningene (magestmerter og kvalme som aldri ga seg)---

Egentlig har jeg lyst til å slutte med AD, men er blitt frarådet det :(

Skjønner. Da er det kanskje det beste for deg å fortsette på Efexor. Fraråder psykiateren din deg å slutte på medisinen, tror jeg jeg ville hørt på ham.

Hadde selv behov for å prøve å slutte på AD en tid tilbake, og det gikk greit et halvt års tid, så falt jeg helt til bunns. Jeg hadde gått på det ganske lenge, og det var i samråd med psykiateren min vi valgte en prøvefri periode. Da fikk jeg se hvordan jeg fungerte uten medisin. Alt raknet gradvis. Nå har jeg begynt på igjen med cipralex og xanor, og er mye bedre. Har tynge dager i blant, men de fleste opplever nok ikke at medisiner gjør underverker.

Det er tøft å prøve nye medisiner, og hadde jeg ikke vært 100% sykemeldt, hadde jeg nok vegret meg mer enn jeg har gjort for nye utprøvinger.

Uansett, at det svinger noe og en innimellom er svært nedtrykt selv om en går på AD, er temmelig normalt tror jeg.

Håper du finner ut av det, og som meg er du sikkert glad du har en psykiater til å hjelpe deg. Det er mange som skulle trengt det, men som ikke får det.

Håper på bedre tider, at våren nærmer seg, at vi lysner i sjel og sinn og det blir bedre dager:o)

Vh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/217114-depresjon/#findComment-1603877
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...