Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det jeg mener er at det rett og slett ikke er nødvendig med så mye trening. Man vokser ikke mer dersom man trener mer, på sikt vil det føre til overtrening. Tyve sett på beina over en gitt tidsperiode vil føre til overtrening. Her snakker jeg om tyve tunge sett. Når man er på grensen til hva et individ tåler (antall sett) vil ikke 1 sett til hjelpe vedkommende til at f.eks. bicepsen hans vokser mer.

Hvis du soler deg vil solstrålene gjøre deg brun, men dersom du er aktiv i ett minutt lenger i solstrålene enn det som er nødvendig for å få en brunfarge, vil du bli brent. Du overstiger grensen, og da klarer dermed ikke kroppen hente seg å takle solens påvirkninger mer og du vil da bryte huden ned og du vil bli brent. Slik er det også med trening, kjører du ett sett mer enn det som er nødvendig vil kroppen overstige grensen og du vil bli overtrent. Overtreningen vil tappe reservene for mye og vil på denne måten forhindre muskelvekst/økning av styrke og føre til nedbryting.

Hilsen

Nei dette går litt for longt syns eg.

Kan ikkje hevda at 20 sett på beinå øve lengre tid vil medføra øvetrening. det kjeme jo an på personen. Det e jo noge ein kvar person som har trent litt vett.

Alle har jo ein grensa som ein når, men den vett jo ikkje du kor alante eller ka han hette har.

Hadde ein trent beinå med 20 sett fira gonger i vekå så ja, men ein gong i vekå så får ein tid te kvile og hvis ein ete godt utenom så fungere det heilt sikkert flott for han.

forundra hilsen???

-

Fortsetter under...

Hele poenget er at det finnes mange der ute som har en formening om hva som er rett eller galt.

Men jeg skal banne på at Arnold,Yates,fux,eller andre i andre idretter aldri hadde hatt resultater i nærheten av hva de har eller har hatt, hadde de bare hørt på seg selv og lukket øynene for nye teorier eller meninger.

Det som skaper fremgang er viljen til å prøve nye ting istedenfor å holde seg til det gamle.

De som har fremgang på mitt treningstudio er ikke de som kjører 3*10 i benken og 2*10 i skråbenken og legger på et par flyes, men de som hele tiden varierer til de finner det som fungerer for dem.

Mvh

"Det som skaper fremgang er viljen til å prøve nye ting istedenfor å holde seg til det gamle. De som har fremgang på mitt treningstudio er ikke de som kjører 3*10 i benken og 2*10 i skråbenken og legger på et par flyes, men de som hele tiden varierer til de finner det som fungerer for dem. "

Selvfølgelig. Men det var ikke det vi diskuterte. Jaja.

Hilsen

-Og trener en for lite i forhold til hva kroppen tåler så får en ikke resultater.

Dvs som jeg har hevdet hele tiden at alt er inviduellt.

det som fungerer for meg fungerer ikke for deg nødvendigvis.

Og hvilket grunnlag har du på at jeg blir overtrent. Det var når jeg begynte å kjøre 6-10 sett i knebøyen jeg fikk framgang der.

Det betyr ikke at det er for tungt for meg og at jeg blir overtrent????

Ser ikke helt det store problemet???

6-10 sett er sikkert overtrening for noen men ikke for meg.

Hva som er rett settmengde bør en person finne ut av selv.

Det finnes ingen nøyaktig fasit på det.

Mvh

Greit nok. Det fungerer bra for deg! Tren slik. Men uansett synes jeg det er i det meste laget. Hvis man trener slik i ca 10 uker vil jeg tro man er på grensen til å bli overtrent. Det er i allefall min mening. Men du kan sikkkert klare å trene slik lenge. Du er nok en av de som er genetisk disponert kan jeg tenke meg.

Hilsen

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Hei,

knebøy er glimrende for beina. Like så er markløft, men da får korsryggen og trapezius mye trening også. 1 gang i uka er nok, det kommer an på hvor hardt du ønsker å presse deg. Det er også avhengig av treningsgrunnlaget ditt. Tåler du mye, kan du trene oftere.

Heisann igjen rekkart:):)

Jeg har sett på at folk som aldri har tatt i vekter kommt inn på trening og tatt 130 i benken.Har også hørt om folk som har dratt 300 i markløft på første trening.Riktignok en bonde men allikevel:)Og disse karene du har snakket med er vel sikkert byggerer?? noe som gjør at disse sikker har trent kroppsbygging og ikke styrke. Mine resultater kom på grunn av at jeg speialiserte meg i benken og på skulder og triceps og ingetingen annet.

Kjenner også til løfterer som har "brukt" i flere år uten noen form for fremgang og da mener jeg null og nix.(annet en kviser da)

Så det er også inviduellt.....

Jeg har også fått en drøss med tilbud når det gjelder benkpresskonkuranser, men jeg har rett og slett ikke hatt tid da disse er blitt avhold og det har heller ikke vært i min inntresse.

Men slik du skriver så føler jeg du mistenker meg for å lyve eller "bruke" og det har du ingen grunnlag for å gjøre:)Mine resultater er mine og ingen andre sine. Hva som er bra og dårlig er opp til andre å avgjøre.Men når det gjelder bryst er jeg genetisk betinget.Når det gjelder biceps og bakside lår og markløft så stinker jeg noe rent forferdelig. Noe som er dumt siden markløft er en viktig del av styrkeløftkonkuranse.(gjør at jeg ville kommet dårlig ut i en konkuranse)

Jeg for min del ser med misunelse på de som har 45cm armer og legger på seg musklemasse uten å blunke.

Må med hånden på hjerte si at jeg gjerne skulle vært foruten en slik genetisk betinget fordel i brystet, og heller vært litt bedre fordelt.

Men det er slik jeg er skapt og det kan jeg ikke hjelpe noe for.

Har også sprunget 60m på 7.blank uofisiellt i militært mesterskap, men kom blant de 15 beste på 3000m med tiden 12,07 noe som er heller megadårlig.Som sagt noen kan synge,andre er pene, andre er raske eller sterke. Alt kommer an på genetikk og på hvordan en trener for å fram disse sidene.(ser med frykt på gendoping som med tiden garantert kommer til å komme)

Bare se på maradonna. I en alder av 40 år så har han fremdeles balltalentet i behold og kan gjøre det utroligeste med ballen.

Det gjelder stort sett det meste livet:):)Noen slukner etter 8 øl og andre slukner etter 30.(jeg verken drikker eller røyker selv så jeg har en liten fordel der også)

Mvh

Hei adante :)

Sa ikke at jeg trodde du løy, eller hadde putta i deg noe bob, bob greier... Syntes bare det var en ekstrem økning på såpass kort tid.

Hadde vært artig vist du kunne gitt meg en nøyaktig beskrivelse av programmet du kjørte den gang.

Når det gjelder antall sett og repetisjoner mener jeg det er totalt uvesentlig hva en proff som Arnold eller Yates har å si om den saken, siden de for det første hadde et særdeles godt genetisk grunnlag, og for det andre har brukt en god del heller tvilsomme medikamenter.

Satser heller på å få info fra en "naturlig" kroppsbygger som f.eks Skip La Cour.

Annonse

Hei adante :)

Sa ikke at jeg trodde du løy, eller hadde putta i deg noe bob, bob greier... Syntes bare det var en ekstrem økning på såpass kort tid.

Hadde vært artig vist du kunne gitt meg en nøyaktig beskrivelse av programmet du kjørte den gang.

Når det gjelder antall sett og repetisjoner mener jeg det er totalt uvesentlig hva en proff som Arnold eller Yates har å si om den saken, siden de for det første hadde et særdeles godt genetisk grunnlag, og for det andre har brukt en god del heller tvilsomme medikamenter.

Satser heller på å få info fra en "naturlig" kroppsbygger som f.eks Skip La Cour.

Heisann:)

Det som var Essensen i mitt program var det å hele tiden ligge nær maxløft.. Dette programmet går litt mer på følelse og type person, enn system)

Jeg kjørte aldri over 8 reps utenom i oppvarmingen da, som er MEGAVIKTIG.(Aldri gi blaffen i oppvarming.)

Repsen lå mest på 3-6. Når det gjaldt sett, så gikk jeg aldri over 6 sett i benken.

Det er ikke så utrolig viktig å trene helt strikt på denne måten, så lenge en ikke jukser åpenlyst med å ”dabbe stangen” (Det er større tjangs for skade, hvis en kjører helt striks så nær maxløft hele tiden. Sliter en god del på sener og ledd)

En gang i mnd. så tok jeg og kastet på 10 kg mer i forhold til hva jeg klarte 1–3 reps på( Dette var for å bli vant med vekten noe som er viktig ,ikke bare for følelsen av tunge vekter men også psykisk.)

Ex: Klarte jeg opptil tre reps på 140 så kjørte jeg de to siste settene i økta på 150 med hjelp. Det som var viktig var at personen bak hjalp akkurat nok og ikke kranglet vekten opp. Du skal ha følelsen av at det er du som løfter og at det går jevnt og ikke i nykk og napp.

På veien ned så bruker en god tid (ca 4/5sek)uten hjelp. Dette stresser muskelaturen rimelig bra hvis de første settene sitter som de skal:)Dette er også bra for balansen noe som igjen gir bra teknikk)

Det er også viktig å huske på at jeg trente bryst to ganger i uken( Utenom uka før jeg la på 10 kg. Da kjørte jeg kun den ene dagen.(Dette er bra for kroppens hvile)

Ellers så kjørte jeg 5 dager mellom brystøktene i lag med triceps.(smal benkpress 2 sett og fransk press eller pushdown et sett max) Kjørte også skulderpress to sett (manualer)

Det er også selvfølgelig viktig å spise/drikke mye men det sier seg selv. (Uten mat og drikke duger benkpressern ikke:))

Andre musklegrupper ble nedprioritert i denne perioden.(både i sett og reps.)

Kosttilskudd som ble brukt var:

Kreatin( Toppet innskuddet av kreatin på maxdagen 20 gram)

Proteintilskudd og

Vitamintilskudd

Effedrin*(kun på maxdagen)

*(Vet at effedrin er på listen over forbudte stoffer, men jeg ser ikke helt på det som doping dessverre. Det er nok sløvt av meg, men det er bare sånn jeg føler. )

Vet ikke helt om jeg har glemt noe i farten, men dette var kjernen i programmet mitt. En annen ting som er viktig er at dette ikke er for utrente men for personer som har trent en del og kan teknikk og har ”peil” på trening.

Kan heller ikke garantere at dette fungerer for alle men det fungerte for meg og noen av mine senere treningpartnere.

Det som var Essensen i mitt program var det å hele tiden ligge nær maxløft.. Dette programmet går litt mer på følelse og type person, enn system)

Jeg kjørte aldri over 8 reps utenom i oppvarmingen da, som er MEGAVIKTIG.(Aldri gi blaffen i oppvarming.)

Repsen lå mest på 3-6. Når det gjaldt sett, så gikk jeg aldri over 6 sett i benken.

Det er ikke så utrolig viktig å trene helt strikt på denne måten, så lenge en ikke jukser åpenlyst med å ”dabbe stangen” (Det er større tjangs for skade, hvis en kjører helt striks så nær maxløft hele tiden. Sliter en god del på sener og ledd)

En gang i mnd. så tok jeg og kastet på 10 kg mer i forhold til hva jeg klarte 1–3 reps på( Dette var for å bli vant med vekten noe som er viktig ,ikke bare for følelsen av tunge vekter men også psykisk.)

Ex: Klarte jeg opptil tre reps på 140 så kjørte jeg de to siste settene i økta på 150 med hjelp. Det som var viktig var at personen bak hjalp akkurat nok og ikke kranglet vekten opp. Du skal ha følelsen av at det er du som løfter og at det går jevnt og ikke i nykk og napp.

På veien ned så bruker en god tid (ca 4/5sek)uten hjelp. Dette stresser muskelaturen rimelig bra hvis de første settene sitter som de skal:)Dette er også bra for balansen noe som igjen gir bra teknikk)

Det er også viktig å huske på at jeg trente bryst to ganger i uken( Utenom uka før jeg la på 10 kg. Da kjørte jeg kun den ene dagen.(Dette er bra for kroppens hvile)

Ellers så kjørte jeg 5 dager mellom brystøktene i lag med triceps.(smal benkpress 2 sett og fransk press eller pushdown et sett max) Kjørte også skulderpress to sett (manualer)

Det er også selvfølgelig viktig å spise/drikke mye men det sier seg selv. (Uten mat og drikke duger benkpressern ikke:))

Proteintilskudd og

Vitamintilskudd

*(Vet at effedrin er på listen over forbudte stoffer, men jeg ser ikke helt på det som doping dessverre. Det er nok sløvt av meg, men det er bare sånn jeg føler. )

Vet ikke helt om jeg har glemt noe i farten, men dette var kjernen i programmet mitt. En annen ting som er viktig er at dette ikke er for utrente men for personer som har trent en del og kan teknikk og har ”peil” på trening.

Kan heller ikke garantere at dette fungerer for alle men det fungerte for meg og noen av mine senere treningpartnere.

Hei igjen:)

Så at noen rare tegn hadde sneket seg inn på forklaringen min??Det er ikke meningen og jeg håper at du forstår hva jeg mener uansett.

Vil også si at dette er bare et program av tusenmillioner som kan gi deg økning i styrke.

Som sagt fungerte det for meg.(min økning har nok litt med det faktum at kroppen min hadde bra av forandringen fra den strikse treningen jeg kjørte:)

Men det beste er å finne ut hva som passer best for deg. Beste måten å gjøre det på er å sile ut all info som du føler er tull og prøve deg fram på de "gode forslagene" som måtte dukke opp.

Skader heller ikke å komponere dine egne løsninger og prøve disse ut.

Mvh

Proteintilskudd og

Vitamintilskudd

ville bare gi med et ex. på repoppsettet så det ikke blir noen misforståelser.

max dag

1.sett 4reps.

2.sett 2reps.

3.sett 3reps.

4.sett 1reps.

5.sett 4reps.

6.sett 4reps.

De to siste settene er da med 10kg over.

vanlig dag.

1.sett 6reps

2.sett 6reps

3.sett 4reps

4.sett 2reps

5.sett 4reps

6.sett 6reps

Det som er viktig er at en kjører med vekter som gjør at du klarar antall reps men ikke noe mere.

Avsluttet alltid tungt siden musklaturen vistnok har en evne til å huske den siste treningen.

Dvs. At hvis en slutter av tungt er det lettere å begynne tungt neste gang en trener samme muskelgruppe.

Vet ikke om dette er vitenskap, men det gjør ihvertfall noe med psyken.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...