Gå til innhold

Kroniske smerter og depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.Jeg håper noen kan hjelpe meg her.

Jeg har siden 1990 hatt store smerter i skuldrene og prøvd det meste i fra laser , fys.beh, smertestillende , naprapat . Jeg prøver nå å rense kroppen med div.urter og drikker vann og spiser trankapsler.

Smertene har de siste årene blitt verre og deprisjonene har meldt seg kraftig. Jeg sover dårlig og når jeg bare skal slappe av på sofaen skjelver hele kroppen og det kommer en svært ubehagelig summing i hodet som utvikler seg til en slags kraftig elektrisk støt gjennom hodet. dette er svært ubehagelig.

Jeg har i perioder gått på sobril og PF . Jeg har hele tiden trent og jobbet mye med min vanlige jobb som er lærer og pusset opp hus osv.tok førskolelæreutdanning på tre år mens jeg jobbet som omsorgsarbeider i kommunen.Dette var slitsomt.

Jobber nå 100% som lærer i barneskolen, Gjort det siden 98, men føler nå at jeg ikke har så mye mer å gi. Har og 3 barn som trenger en pappa, noe jeg aldri har hatt, ikke noen mor egentlig heller. De har aldri støttet meg i noe som helst.

Har nå en pakke cipralex liggende som jeg ikke helt vet om jeg tør å begynne på p.g.a bivirkningene, men har jeg noe valg? Kan noen gi meg noen gode råd. Takk.

Skrevet

Har du blitt utredet på en smerteklinikk?

Det finnes mange årsaker til kroniske smerter hvorav noen primært handler om en økt sensitivitet/overfølsomhet i nervesystemet. I slike tilfeller kan medikamenter som opprinnelig ble utviklet mot epilepsi være til store nytte. Disse medikamentene er ikke vanedannende og noen av dem (f.eks. neurontin) har en ok bivirkningsprofil.

Hvis du bor i nærheten av Oslo kan din fastlege henvise deg til Smertemedisinsk senter på Majorstua. Der er de svært dyktige, har samme refusjonsordninger som sykehusene og relativt kort ventetid.

Skrevet

Har du blitt utredet på en smerteklinikk?

Det finnes mange årsaker til kroniske smerter hvorav noen primært handler om en økt sensitivitet/overfølsomhet i nervesystemet. I slike tilfeller kan medikamenter som opprinnelig ble utviklet mot epilepsi være til store nytte. Disse medikamentene er ikke vanedannende og noen av dem (f.eks. neurontin) har en ok bivirkningsprofil.

Hvis du bor i nærheten av Oslo kan din fastlege henvise deg til Smertemedisinsk senter på Majorstua. Der er de svært dyktige, har samme refusjonsordninger som sykehusene og relativt kort ventetid.

Hei og takk for svar. Jeg har vært borte i noe lign. tidligere i Aust-Agder hvor jeg bor, men fikk bare noen lokale smertelindrende sprøyter som kun virket en stund, og noen kurstilbud der jeg kunne lære å leve med smerten min...det er noen år siden nå og jeg vet ikke om jeg tror det er veien å gå. Slik du beskriver det så har de nok en annen vinkling på det i Oslo, og jeg har brukt så mye tid og penger på dette tidligere, har bl.a vært inne på volvat. Bet 750,- for ingenting Jeg har vært i magnet-trommel-tatt vanlig røntgen, laser, naprapat,fysioterapi,slyngetrening,akupunktur,soneterapi, beh.senter på Kongsgård i kr.sand. Det eneste vi gjorde der var å gå tur og spille volleyball i oppvarmet basseng. Så jeg lurer på om det rett og slett er en beh.med Cipralex el.lign som kan hjelpe meg.

Gjest cindela
Skrevet

Hm.. Smertene: Kan det være psykosomatisk? Har du prøvd psykomotorisk fysioterapi? Depresjonen: Tror du at du har behov for hjelp for depresjonen (utover medisiner)? For da kan du be om henvisning til psykolog fra fastlegen.

Jeg håper i hvertfall på bedring for deg, både fysisk og psykisk! Du må aldri slutte å kjempe:) ...Jeg har håp og tro om at du vil bli frisk:)

Skrevet

Hm.. Smertene: Kan det være psykosomatisk? Har du prøvd psykomotorisk fysioterapi? Depresjonen: Tror du at du har behov for hjelp for depresjonen (utover medisiner)? For da kan du be om henvisning til psykolog fra fastlegen.

Jeg håper i hvertfall på bedring for deg, både fysisk og psykisk! Du må aldri slutte å kjempe:) ...Jeg har håp og tro om at du vil bli frisk:)

Hei og takk for svar. Jo det hadde nok vært ok å prate med en psykolog, synd det er så dyrt. Jeg har begynt å skrive litt og oppsummere livet mitt så langt tilbake jeg kan huske, og det tror jeg kan hjelpe meg å sortere litt.

Jeg kommer aldri til å gi meg så jeg vil nok etterhvert begynne på en eller annen for for medisinering for så lang tid det måtte ta.Jeg har fått cipralex av legen som jeg har liggende, så den veien er ikke så lang er bare litt urolig for bivirkninger, men det er det kanskje verdt?

Gjest cindela
Skrevet

Hei og takk for svar. Jo det hadde nok vært ok å prate med en psykolog, synd det er så dyrt. Jeg har begynt å skrive litt og oppsummere livet mitt så langt tilbake jeg kan huske, og det tror jeg kan hjelpe meg å sortere litt.

Jeg kommer aldri til å gi meg så jeg vil nok etterhvert begynne på en eller annen for for medisinering for så lang tid det måtte ta.Jeg har fått cipralex av legen som jeg har liggende, så den veien er ikke så lang er bare litt urolig for bivirkninger, men det er det kanskje verdt?

Hei igjen:) Hvis du får henvisning til psykolog fra fastlegen, er det ikke så dyrt - da betaler du opp til frikortgrensen på ca 1600kr. Hvis du ikke får henvisning, og må gå til en privatpraktiserende, blir det derimot litt dyrt, ja..:/

Cipralex kan kanskje være verdt et forsøk? Hvis du får ubehagelige bivirkninger, kan du jo alltids slutte:)

Skrevet

Hei igjen:) Hvis du får henvisning til psykolog fra fastlegen, er det ikke så dyrt - da betaler du opp til frikortgrensen på ca 1600kr. Hvis du ikke får henvisning, og må gå til en privatpraktiserende, blir det derimot litt dyrt, ja..:/

Cipralex kan kanskje være verdt et forsøk? Hvis du får ubehagelige bivirkninger, kan du jo alltids slutte:)

Hei igjen og takk for hurtige svar. 1600 er ikke allverden. trodde ikke dette ble dekt under frikortordningen. Men da må jeg bare snakke med legen min og høre hva han foreslår. Takk for god hjelp

Skrevet

Hei og takk for svar. Jeg har vært borte i noe lign. tidligere i Aust-Agder hvor jeg bor, men fikk bare noen lokale smertelindrende sprøyter som kun virket en stund, og noen kurstilbud der jeg kunne lære å leve med smerten min...det er noen år siden nå og jeg vet ikke om jeg tror det er veien å gå. Slik du beskriver det så har de nok en annen vinkling på det i Oslo, og jeg har brukt så mye tid og penger på dette tidligere, har bl.a vært inne på volvat. Bet 750,- for ingenting Jeg har vært i magnet-trommel-tatt vanlig røntgen, laser, naprapat,fysioterapi,slyngetrening,akupunktur,soneterapi, beh.senter på Kongsgård i kr.sand. Det eneste vi gjorde der var å gå tur og spille volleyball i oppvarmet basseng. Så jeg lurer på om det rett og slett er en beh.med Cipralex el.lign som kan hjelpe meg.

Du har mye mer å vinne enn å tape på å prøve cipralex en periode.

Hvis cipralex ikke medfører bedring, kan muligens f.eks. neurontin være et forsøk verdt.

Lykke til!

Skrevet

Du har mye mer å vinne enn å tape på å prøve cipralex en periode.

Hvis cipralex ikke medfører bedring, kan muligens f.eks. neurontin være et forsøk verdt.

Lykke til!

Takk igjen. Jeg begynte på cipralex i dag, så jeg er spent på om dette er løsningen på endel problemer. det hadde i tilfelle vært helt utrolig deilig å kunne være den personen jeg ønsker å være.

Gjest cindela
Skrevet

Hei igjen og takk for hurtige svar. 1600 er ikke allverden. trodde ikke dette ble dekt under frikortordningen. Men da må jeg bare snakke med legen min og høre hva han foreslår. Takk for god hjelp

Joda, man betaler bare opp til egenandelstaket hos psykologer også:) (gjelder ikke privatprakt.)

• 2 uker senere...
Skrevet

Joda, man betaler bare opp til egenandelstaket hos psykologer også:) (gjelder ikke privatprakt.)

Hei dere. Jeg er nå inne i min andre uke på cipralex, og så langt så kan det se ut som at ting er begynt å bedre seg noe.Jeg har ikke merket noe til bivirkninger av noe slag enda, men det er jo litt tidlig enda. Jeg trener fortsatt jevnlig og spiser lite fet mat og holder meg unna brød.Kun knekkebrød,og fiberkjeks med fisk på. Spiser og mye omega 3 og drikker mye vann.

Tankene er blitt noe lettere, men smertene er der fremdeles desverre.Men som sagt det er tidlig i prosessen enda.

håper uansett at dette er løsningen for meg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ved kombinasjonstilstander med smerte og depresjon, vil medikamenter som også virker på noradrenalinsystemet være å foretrekke.

Jeg foreslår Efexor depot eller Cymbalta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...