Gjest Veldig usikkerinne Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Hallo! Håper noen kan hjelpe meg med ett lite problem.... Jeg har en venninne som jeg er bekymret for. Jeg prater med henne ofte, og føler derfor at "gangsynet" mitt er blitt redusert. Dvs at jeg blir så inne i problematikken hennes, at jeg har problemer med å se abnormaliteten i det. Saken er den at hun føler at alle er i mot henne der hun bor. Jeg vet at hun tidligere hadde masse besøk og venner rundt seg. For ca ti år siden sluttet folk å komme, og vennene ble borte. Dette har hun slitt veldig under, og skjønner ikke årsaken (ikke jeg heller for den saks skyld). Vi har ingen felles kontakter, så det er vanskelig for meg å sjekke årsaken blant de tidligere vennene. En annen ting som hun grubler svært mye på er at hun føler seg mistenkeliggjort på butikker. Hun mener seg forfulgt av butikkpersonell og vektere. Dette gjelder ikke bare på hjemstedet, men i nærliggende byer, til og med en by somn ligger to-tre timer unna. Hun sier at det er mennesker i sivile klær som følger etter henne i butikkene, og hun tror at butikkene har fotografier av folk de "tror" kan være butikktyver på bakrommet (eller på data). Jeg stiller spørsmål ved at butikker (særlig de små) har økonomi til å leie inn vakter, men hun er så overbevisende at jeg ikke greier å argumentere i mot. Mye fordi jeg ikke vet, da. Men bruker butikkene å ha "sivile" vakter? Trodde det var vektere o.l. på store kjøpesentere, men...... Venninnen min er for ordens skyld verdens ærligste person, og har aldri stjelt en femøring i hele sitt liv. Og det kan da umulig henge bilder av mistenkelige "kanskje tyver" på bakrommene til butikkene? Jeg VET at dette høres ut som en form for paranoia, men dette er så reellt for den personen at jeg ikke greier å sortere. Personen er ellers en oppegående person. Hun er derimot rask til å komme i selvforsvar, og blir fort irritert og sint. Noen som kan svare på spørsmålene, og ellers har noen meninger? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217246-bekymret-for-venninne/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
goggen81 Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Høres ut som paranoid personlighetsforstyrrelse. Vennene forsvant kanskje fordi at hun enten anklagde dem for å konspirere bak hennes rygg, eller de var leie av å høre på henne. Kan kanskje virke som om hun holder på å utvikle psykose også siden teoriene hennes virker noe ulogiske og drøye. Og ja jeg er sånn sjøl 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217246-bekymret-for-venninne/#findComment-1603377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jeg vil leve Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Høres ut som paranoid personlighetsforstyrrelse. Vennene forsvant kanskje fordi at hun enten anklagde dem for å konspirere bak hennes rygg, eller de var leie av å høre på henne. Kan kanskje virke som om hun holder på å utvikle psykose også siden teoriene hennes virker noe ulogiske og drøye. Og ja jeg er sånn sjøl men nå er dt slik at det stemmer det hun sier da, at butikker har sivile som går i butikker og later som om de handler. og ja det kan finnes bilder av mennesker som stjeler mye... men hva sier hun da? er hun redd for det hele tiden eller? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217246-bekymret-for-venninne/#findComment-1603885 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Veldig usikkerinne Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 men nå er dt slik at det stemmer det hun sier da, at butikker har sivile som går i butikker og later som om de handler. og ja det kan finnes bilder av mennesker som stjeler mye... men hva sier hun da? er hun redd for det hele tiden eller? Ja hun tenker mye på dette. Og ifht dette med bilder, du sier at de har bilder av personer som stjeler mye. Men hun hare jo aldri stjålet noe som helst, og ikke anholdt for mistanke eller noe slikt. De kan da ikke ha bilder av folk som aldri har tatt noe? Og mener du altså at små butikker rundt om i landet har sivile som er vakter? Huff dette blir ikke lett å jobbe med, når hun fanktisk har rett i mye av faktaene rundt hele greia.......... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/217246-bekymret-for-venninne/#findComment-1604009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.