Gå til innhold

"Lykkepiller" og vektøkning

Anbefalte innlegg

fei1365380229

Jeg holder på å skrive litt om depresjoner og kosthold og også om medisiner og vektøkning.

Er det noen som kan fortelle litt om de har opplevd at kostholdet kan ha innvirkning på depresjonen og om de har fått noe kostholdsveiledning f.eks av legen i forbindelse med depresjoner?

Jeg lurer også på om noen av dere har opplevd vektøkning som følge av "lykkepiller" og om dere mener det har med pillen å gjøre eller med økt matlyst. Er også interessert i om noen har opplevd det motsatte, altså vektnedgang eller nedsatt matlyst.

Er det noen som kan svare meg?

Svar gjerne helt anonymt, anonymt nick altså :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/217408-lykkepiller-og-vekt%C3%B8kning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Her er mine erfaringer:

Zoloft: Ingen vektøkning/nedgang.

Anafranil: Økt appetitt. La på meg 15 - 20 kg på kort tid.

Seroxat: Ingen ting opp. Heller ikke ned.

Remeron: Voldsom matlyst, spiste hele dagen, klarte ikke stoppe selv om jeg visste dette var feil.

Cipralex: Ingen bivirkning, verken opp eller ned i vekt.

Har klart å gå av meg de fleste anafranil kg, men det var vanskelig.

Lykke til med opggave!

Dette var ikke såå utfyllende, men du har iallefall litt info:)

Bare spør mere...

Har gått på "lykkepiller" fra jeg var 20. Nå er jeg 26.

Hei !

Jeg er mann i tredveårene. Diagnose utbrent/deprimert.

Jeg reagerer negativt på mye sukker og merker at jeg reagerer positivt på sunn mat over tid (proteiner og fiber fremfor så mye karbohydrater). Om jeg innbiller meg dette vet jeg ikke.

Kaffe går nå greit når jeg er kvitt den verste angsten, men for de som plages med angst kan koffein være en dødare, å det var det for meg :) Samme med nikotin.

En ting som uten tvil har vært den beste beroligende og antidepressive medisinen for meg er trenging !!! Da føler jeg meg virkelig bra etterpå.

Sunt kosthold gjør jo at treningen blir lettere, så på den måten er jo absolutt kosthold viktig !

Det var bare noen ord fra meg. På hvilket nivå skriver du denne oppgaven ? Kunne vært interresant å sett resultatene..

Ja, litt mer info.

Var en periode jeg spiste veldig ofte på MC donalds osv. Spiste generelt usunt. Det hadde innvikrking på humøret. Ble mer depp osv.

Når jeg spiser mer sunt er jeg bedre humør.

For ikke å snakke om trening! Det er balsam for sjelen...

Klem,

Annonse

Hei!

Her er mine erfaringer:

Zoloft: Ingen vektøkning/nedgang.

Anafranil: Økt appetitt. La på meg 15 - 20 kg på kort tid.

Seroxat: Ingen ting opp. Heller ikke ned.

Remeron: Voldsom matlyst, spiste hele dagen, klarte ikke stoppe selv om jeg visste dette var feil.

Cipralex: Ingen bivirkning, verken opp eller ned i vekt.

Har klart å gå av meg de fleste anafranil kg, men det var vanskelig.

Lykke til med opggave!

Dette var ikke såå utfyllende, men du har iallefall litt info:)

Bare spør mere...

Har gått på "lykkepiller" fra jeg var 20. Nå er jeg 26.

har gått på forsjellige jeg da.

i mange år tilsemmen nesten 10 år.

har hele livet vært veeeldig tynn men har tilsammen gått opp over 50 kg....

måtte til slutt slutte med dem for jeg gikk ikke ned.

den siste var cipramil som jejg gikk på i 3 år.

tolvon var den værste.

grunnen var att jeg har mye tvangstanker ang mat. når jeg gikk på medisiner forsvant de nesten og jeg kunne spise mere normalt.

men vektøkningen var jo enorm.

til slutt måtte jeg slutte med dem og begynne på reductil "slankepiller" men da spiste jeg ikke i det hele tatt. ble også veldig syk angst og lignende

så nå er jeg uten medisiner vekten er stabil har vært det ett år ca er fremdeles overvektig. men tvangstankenne "passer på " at jejg ikke spiser for mye.

legenne trodde det bare var medisinenne som gjorde att jeg la på meg. og sjekket ikke stoffskiftet men det viser seg nå att jeg har alt for lavt stoffskifte i tilegg.

men medisinenne reddet meg. og de gjorde att jeg kunne leve.

så vekten kom i andre rekke.

men skulle gjerne ha gått ned da huff.

bare spør meg. har alerede vært med på dette før jeg

pga de voldsomme vektendringenne

Jeg gikk opp 4-5 kg. på et halvt år. Ikke noe ok..!

4-5 kg? er det noe å klage over? jeg gikk opp 20 kg på anti psykotika. over kortere tid enn et halvt år... kjenner en jente som gikk opp over 30 kg. hun er knapt 150 cm...

perspektiv...

om det da hjelper på depresjon kan jeg ikke se 4 kg gjør noe...

4-5 kg? er det noe å klage over? jeg gikk opp 20 kg på anti psykotika. over kortere tid enn et halvt år... kjenner en jente som gikk opp over 30 kg. hun er knapt 150 cm...

perspektiv...

Det er lov til å ikke synes det er kjekt å gå opp 4-5 kilo selv om andre går opp 20 kilo. Trivselen sitter i hodet vårt, ikke i andres oppelevelser.

perspektiv...

Klage og klage....jeg skrev jeg ikke synes det var noe ok.

Det er nå en gang slik at man trives med trivselsvekta, i hvertfall gjør jeg det og med +4-5 kg. merkes det på klærne også. Jeg var like mye i aktivitet med trening og turer, men hjalp altså ikke.

Annonse

har gått på forsjellige jeg da.

i mange år tilsemmen nesten 10 år.

har hele livet vært veeeldig tynn men har tilsammen gått opp over 50 kg....

måtte til slutt slutte med dem for jeg gikk ikke ned.

den siste var cipramil som jejg gikk på i 3 år.

tolvon var den værste.

grunnen var att jeg har mye tvangstanker ang mat. når jeg gikk på medisiner forsvant de nesten og jeg kunne spise mere normalt.

men vektøkningen var jo enorm.

til slutt måtte jeg slutte med dem og begynne på reductil "slankepiller" men da spiste jeg ikke i det hele tatt. ble også veldig syk angst og lignende

så nå er jeg uten medisiner vekten er stabil har vært det ett år ca er fremdeles overvektig. men tvangstankenne "passer på " at jejg ikke spiser for mye.

legenne trodde det bare var medisinenne som gjorde att jeg la på meg. og sjekket ikke stoffskiftet men det viser seg nå att jeg har alt for lavt stoffskifte i tilegg.

men medisinenne reddet meg. og de gjorde att jeg kunne leve.

så vekten kom i andre rekke.

men skulle gjerne ha gått ned da huff.

bare spør meg. har alerede vært med på dette før jeg

pga de voldsomme vektendringenne

Gikk vel opp en 5-10 kg når jeg gikk på kun zoloft. Men relaterte det ikke til medisinen. Zyprexa`n jeg begynte med et år eller så etter zoloften la jeg på meg nesten 15 kg på. Veier 118 kg nå. Haha. Kan drømme om å få meg dame.

Gikk vel opp en 5-10 kg når jeg gikk på kun zoloft. Men relaterte det ikke til medisinen. Zyprexa`n jeg begynte med et år eller så etter zoloften la jeg på meg nesten 15 kg på. Veier 118 kg nå. Haha. Kan drømme om å få meg dame.

Er du mann eller lesbisk? Synes du har sagt du er dame?

fei1365380229

Tusen takk til alle dere som svarte på tråden min. Jeg skal ikke skrive noen oppgave om dette, men skal undervise generelt om kosthold og forskjellige sykdommer på et kursopplegg for mennesker som har mange forskjellige sykdommer.

Jeg har selvfølgelig funnet stoff andre steder også, men føler det er veldig viktig og også få andres erfaringer på dette med medisinbruk og vektøkning/nedgang.

Hvis det er noen av dere som kunne tenke dere å skrive litt om hva legen som skrev ut resepten sa om bivirkningene i forhold til vektøkning/nedgang og pillene så tar jeg gjerne dette også imot med takk.

Gjest aprikosa

Jeg føler meg ofte bedre hvis jeg spiser noe når jeg har mye angst. Det kommer av at jeg da spiser lite hvis jeg har mye angst en dag, eventuelt depresjon. "ordentlig mat" er bedre en sjokolade osv. Har ikke fått veileding fra lege.

Har ikke opplevd spesielt vektending i forhold til lykkepiller. Bortsett fra at jeg gikk ned til undervekt før jeg begynte igjen. Nå er det mer stabilt pga av at jeg får mer normal matlyst tror jeg av dem.

God tur med oppgaven.

Jeg gikk tre uker på tolvon, og la på meg 8 kg. Mye av det var vann, men slett ikke alt. Det var helt ufattelig. Persomlig mener jeg det var en blanding av selve medisinen og ulvehungeren jeg fikk som gjorde vektøkningen. Psykiateren min derimot legger vekten på at jeg spiste mer. Men det var ikke bare det, etter hva jeg tror. Men jeg har jo ikke "bevis". Men du spurte hva jeg trodde.(Nå er jo ikke dette en "lykkepille", et SSRI, men et tetracyklisk antidepressivum. Så det faller kanskje utenfor opppgaven din.)

Andre medisiner(ssri, snri) har ikke hatt noen merkbar innvirkning på vekten hverken opp eller ned.

Vh

Jeg får ikke kostholdsveiledning direkte fra psykiateren min, selv om vi snakker en del om kosthold (så "veiledning" blir kanskje et litt feil ord.)

Men jeg har bedt ham hjelpe meg til å stabilisere vekten,(jojoslanker som jeg har vært) og han har kjøpt seg en vekt på kontoret sitt som jeg går på i ny og ne. Det har hjulpet.

Men dette kan ikke relateres direkte til oppgang i vekt på grunn av AD.

Psykiateren min er derimot opptatt av at jeg aldri skulle få eller gå på medisiner jeg skulle gå opp i vekt av. Tok meg av en medisin etter en uke, fordi han følte den gav meg økt matlyst, og han vet jeg sliter med overspising.

Har inntrykk av at mange leger ikke bryr seg døyten om folk får denne bivirkningen på kjøpet, så lenge de blir bedre av depresjonen.

Jeg har gått på Cipralex siden Juni 2005 eller noe slikt, og har gått opp 10 kg på kort tid.

Tror det kommer av cipralex*en men vet ikke sikkert.

Jeg går opp for ett godt ord, så skal ikke så mye til.

Føler ikke at den fjerner matlysten, men gir mer sug etter søtt.

Sexlysten er dessuten HELT borte. :(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...