Gå til innhold

Fri for å gå til psykolog

Anbefalte innlegg

Jeg begynte med psykolog i høst. I forrige time spurte jeg hvor lang tid han så for seg at terapien skulle vare, og fikk til svar at jeg min min bakgrunn kunne trenge mange år...

Saken er at jeg trenger fri fra jobb en halv dag i uken til behandlingen på grunn av store reiseavstander. Sjefen har vært snill som har gitt meg fri, men når det er snakk om mange år så blir det en del fravær. Jeg er fulltidsansatt, prøver å jobbe meg inn igjen, men det er ikke så enkelt.

Noen som har erfaring med det å gå i terapi samtidig som en er i full jobb?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/217889-fri-for-%C3%A5-g%C3%A5-til-psykolog/
Del på andre sider

Fortsetter under...

er dette i forbindelse med attføring? (i såfall er jo alt i orden, da kan saksbehandler snakke med arbeidsgiver)

hvis ikke... da blir det verre, med mindre du har en særdeles forståelsefull arbeidsgiver? hvis ikke bør du kanskje snakke med a-etat/behandler om dette?

Det er supert at du forsøker å komme tilbake til arbeidslivet, men jeg vil tro det er rimelig vanskelig å få "ting" til å klaffe med reiseavstander/terapi osv.

er dette i forbindelse med attføring? (i såfall er jo alt i orden, da kan saksbehandler snakke med arbeidsgiver)

hvis ikke... da blir det verre, med mindre du har en særdeles forståelsefull arbeidsgiver? hvis ikke bør du kanskje snakke med a-etat/behandler om dette?

Det er supert at du forsøker å komme tilbake til arbeidslivet, men jeg vil tro det er rimelig vanskelig å få "ting" til å klaffe med reiseavstander/terapi osv.

Nei, jeg har en vanlig ordinær jobb som jeg har hatt i snart 2 år. Arbeidsgiveren min har vært forståpelsesfull til nå, men hun har begynt å spørre hvor lang tid denne terapien vil vare.

Gjest erfaringogkompetanse

Nei, jeg har en vanlig ordinær jobb som jeg har hatt i snart 2 år. Arbeidsgiveren min har vært forståpelsesfull til nå, men hun har begynt å spørre hvor lang tid denne terapien vil vare.

Det kommer alt an på arbeidsgiver hva du kan. Hun kan fortsette å være "snill" og gi deg fri, eller du kan sykemlde deg 10%. Muligheten med sykemelding har du uavhengig av arbeidsgiver. Du får jo da bar lønn for 90% stilling selvfølgelig, men så får du jo sykepenger for 10% da. Sykemelding får du av legen, men jeg ville anta han ikke har noe imot å gi deg en sykemelding da han vel allerede har sett behovet for psykolog og gitt deg en henvisning.

Det kommer alt an på arbeidsgiver hva du kan. Hun kan fortsette å være "snill" og gi deg fri, eller du kan sykemlde deg 10%. Muligheten med sykemelding har du uavhengig av arbeidsgiver. Du får jo da bar lønn for 90% stilling selvfølgelig, men så får du jo sykepenger for 10% da. Sykemelding får du av legen, men jeg ville anta han ikke har noe imot å gi deg en sykemelding da han vel allerede har sett behovet for psykolog og gitt deg en henvisning.

Legen min sa at det ikke gikk an å sykmelde noen en halv dag i uken over lengre tid. Det er visst opp til arbeidsgiveren å bestemme om jeg skal få fri slik jeg har forstått det...

Rart det ikke finnest regler for slikt. Jeg taper også lønn når jeg er med psykolog.

Gjest Jordnær

Legen min sa at det ikke gikk an å sykmelde noen en halv dag i uken over lengre tid. Det er visst opp til arbeidsgiveren å bestemme om jeg skal få fri slik jeg har forstått det...

Rart det ikke finnest regler for slikt. Jeg taper også lønn når jeg er med psykolog.

Spør hvilken paragraf i regelverket fastlegen henviser til.

Annonse

Gjest erfaringogkompetanse

Hvorfor i alle dager skulle ikke det gå? Er man 10% sykemeldt så er man 10% sykemeldt. Gjør som Jordnær foreslår og spør hvor han har det fra.

Sykemelding kan graderes ned til 20%, dvs. en dag i uken er et minimum.

Det er uansett sjelden klokt å "velge" en langvarig sykemelding i lav prosent, da hele perioden med sykemelding regnes inn i det totale antallet uker du kan være sykemeldt før du mister retten til sykepenger. Dersom man da har vært sykemeldt en dag i uken i ca ett år for å gå i behandling, har man ikke ytterlige sykepengerettigheter dersom man skulle få behov for full sykemelding. Uttrykte meg ganske klossete nå, men håper det ble forståelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...