Gjest Jordnær Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Kan noen si noe om hyppigheten av manisk delir? Kan noen forklare meg dypere hva manisk delir er? Det ble skrevet at hjertet kunne stoppe. Skyldes dette den høye motoriske/fysiske aktiviteten, eller er det mekanismer i hjernen som kan utløse at hjertet stopper, slik at også hektisk tankeaktivitet, som ikke medfører hyper motorisk aktivitet, over lang tid faktisk kan få hjertet til å stoppe? Hvor raskt kan manisk delir bryte ut? Er det ekstrem høy puls/høyt blodtrykk som medfører hjerteproblemene? Vil man oftest ha tid til å sette igang med pulsmåling og blodtrykksmåling slik at man kan sette inn nødrettsbehandling for å kunne forhindre manisk delir å bli hjertestopp-truende? Når man legges i belter, og ikke vil roe seg, og man kanskje har medikamenter som ikke har den beroligende effekten man ønsker, så vil jo denne fysiske ekstrabelastningen medføre økt hjerteaktivitet, som all fysisk aktivitet vil gjøre. Eksempelvis lå jeg i beltesengen å rikket sengen i protest ørlite frem og tilbake mange ganger, slik at jeg etterhvert klarte å flytte den tunge sengen et par-tre meter, fra vinduet til døren. Det var en kraftanstrengelse. Er slik fysisk aktivitet med på å øke faren for hjertestopp? Hvorfor gjør man i såfall slike tvangsinngrep for å redusere motorisk aktivitet? Min puls var jo mye høyere i en slik situasjon enn når jeg fikk gå fritt. Kan hjertet til idrettsutøvere stoppe som følge av høy puls over lang tid? Under sommer-OL i LA i 1984 senget en av de beste kvinnelige utøverne (hun som kom på 4.plass tror jeg), men så vidt jeg kan huske så skyldtes det den høye lufttemperaturen og væskemangel. Utøveren var jo naturligvis godt fysisk trent. Det jeg egentlig spør om, er om de hjertestopp-truende mekanismene bak manisk delir skyldes den fysiske aktiviteten, eller om det går en form for direktekobling fra psyken til hjerte, slik at altså ekstrem høy tankeaktivitet i seg selv kan få hjertet til å stoppe uten at man har fysisk høy aktivitet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218174-manisk-delir/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jordnær Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 En ubetydelig detalj i denne sammenhengen: Jeg tror ikke det var hun som kom på 4. plass i maraton OL i LA i 1984 som segnet... men plasseringen spiller ingen rolle i dette innlegget... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/218174-manisk-delir/#findComment-1613472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.