Gå til innhold

luft i magen og irritabel tykktarm

dream

Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg er plaget mye luft i magen, som lukter grusomt. Jeg har konstant luft i magen, har prøvd med Miniform og Kulltabletter, men det hjalp bare midlertidig. Jeg er klar over at vi produserer mye luft i magen hver dag, og at det meste absorberes av tarmene. Ellers kan jeg fortelle at jeg har ofte diare og hard mage, noe som ikke gjør luftplagene noe bedre. Jeg er går på p-piller, og pga veldig sterke menssmerter går jeg på ibux på resept kan det være noen sammenheng mellom det og luftplagene/mageproblemene mine?

Jeg synes det er flaut å snakke med fastlegen min om dette, siden han vanligvis bare snakker over hodet mitt, og er mest opptatt av å få meg ut av døra fortest mulig (hvertfall virker det sånn for meg). Dette er veldig plagsomt for meg, det er f eks ikke "bare-bare" å dra på skole eller jobb når man plages så mye av luft i magen og magetrøbbel som jeg gjør. Det er veldig slitsomt også. Noen ganger kjennes det ut som at tarmene mine er rett og slett slitne pga all lufta, og at de kommer til å eksplodere. Jeg håper jeg får svar på dette innlegget, ettersom jeg har skrevet innlegg på allmenmedisinforumet tidligere uten å få svar.

Kan fastlegen min henvise meg til en kostholdsekspert eller noe, dersom det er kostholdet som er problemet?

Mhv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Luftplager og treg mage kan komme av for lite fiber i kosten. Mye hvetekli med skummet kulturmelk kan hjelpe, havrekli likeså (puffet havre med havre- og hvetekli + skummet melk er godt). Øk forbruket av grønnsaker, og drikk mye vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Har hatt samme problem i årevis og prøvd med mengder med fiber av alle slag - og vann. Men dette har bare gjort vondt verre, tarmen og kroppen er helt utslitt. All lufta i tarmen kommer ikke ut og dette er et stort problem. Har funnet ut at jeg måtte kutte ut fiber og spise skånsom og snill mat. Dette har hjulpet noe, men langtifra nok. Men uten fiber fungerer jo tarmen dårlig...vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Plagene forverres før mensen.Har fått diagnosen irritabel tykktarm uten at jeg er overbevist!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luiza

Har hatt samme problem i årevis og prøvd med mengder med fiber av alle slag - og vann. Men dette har bare gjort vondt verre, tarmen og kroppen er helt utslitt. All lufta i tarmen kommer ikke ut og dette er et stort problem. Har funnet ut at jeg måtte kutte ut fiber og spise skånsom og snill mat. Dette har hjulpet noe, men langtifra nok. Men uten fiber fungerer jo tarmen dårlig...vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Plagene forverres før mensen.Har fått diagnosen irritabel tykktarm uten at jeg er overbevist!!

du må ha spesiel kost hvis du har irritabel tykktarm, tror jeg!

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest batteri

Luftplager og treg mage kan komme av for lite fiber i kosten. Mye hvetekli med skummet kulturmelk kan hjelpe, havrekli likeså (puffet havre med havre- og hvetekli + skummet melk er godt). Øk forbruket av grønnsaker, og drikk mye vann.

jeg blir liksom litt beroliget av å lese at andre også har sånne problemer med magen.jeg hater magen min,hadde d ikke vert for mine mageproblemer hadde livet mitt vert ett helt annet.og det verste er at ingen egentlig vet om det!utenom dere her inne da.vil så gjerne snakke med en lege om det,men tør ikke...hater magen min!!hvorfor meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei dream

Fastlegen din kan henvise deg til et sykehus der det er klinisk ernæringsfysiolog (kef). Tilbudet er imidlertid noe ulikt rundt omkring i landet. Noen kef`er jobber privat. Kanskje det er lurt om du selv undersøker litt slik at du har et forslag til legen om hvor du ønsker å bli henvist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...