Gå til innhold

Vegetarianer /bakterier

Gjest Moony

Anbefalte innlegg

Gjest Moony

Jeg er ei jente på 18 år som har vært vegetarianer i litt over to år. Selv om jeg vanligvis forsøker å unngå konfrontasjoner, er det alltid noen som må diskutere, og da har jeg blant annet hørt dette argumentet for kjøttspising: alle har (ca 1 kilo ble det påstått..) med bakterier i magen som kun er til for å fordøye kjøtt, og at disse må brukes for at det ikke skal gå ut over helsa. Jeg er veldig nysgjerrig på om dette stemmer. Takknemlig for svar.

Moony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Moony!

Jeg har vært vegetarianer i ti år nå, og dette har jeg aldri hørt om før. Tenker det er bare tull og tøys. Faren min ( jada, vet det høres barnslig ut å snakke om hva "pappan min sier"...)har doktorgrad i mage/tarm sykdommer (- et eller annet merkelig latinsk navn)og dette har han aldri nevnt for meg! Tvert imot har han sagt at han skulle ønske at han klarte å være vegetarianer selv, fordi det er så sunt! Forøvrig har jeg fått høre mye annet merkelig om vegetarianere, blant annet at vi ikke kan bli sterke eller få muskler, he,he...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har jeg ikke hørt før heller...

dessuten det som bygger muskler er protein, og vegetarianer får nok protein gjennom belgfrukter og nøtter... så da... trenger ikke bekymre deg!

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har jeg ikke hørt før heller...

dessuten det som bygger muskler er protein, og vegetarianer får nok protein gjennom belgfrukter og nøtter... så da... trenger ikke bekymre deg!

mvh,

Hei Luiza... Nei da, jeg trodde ikke at jeg ikke skulle få muskler, det var bare en annen merkelig påstand jeg hadde hørt.

Så jeg bekymrer meg ikke så veldig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt noe lignende, vet ikke om det er sant eller ikke. Men det jeg ble fortalt var at disse bakteriene var til for å fordøye proteinene, som hos "vanlige" folk kommer mest fra kjøtt. I ditt tilfelle regner jeg jo med at du får dekket ditt proteinbehov andre steder, så evnt. bakterier har sikkert nok å arbeide med. Hvis de finnes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Moony!

Jeg har vært vegetarianer i ti år nå, og dette har jeg aldri hørt om før. Tenker det er bare tull og tøys. Faren min ( jada, vet det høres barnslig ut å snakke om hva "pappan min sier"...)har doktorgrad i mage/tarm sykdommer (- et eller annet merkelig latinsk navn)og dette har han aldri nevnt for meg! Tvert imot har han sagt at han skulle ønske at han klarte å være vegetarianer selv, fordi det er så sunt! Forøvrig har jeg fått høre mye annet merkelig om vegetarianere, blant annet at vi ikke kan bli sterke eller få muskler, he,he...

Du finne svært få bodybuilder vegeterianere :o) og grunnen til dette er at det er vanskeligere å legge på seg MYE muskler ved et strengt vegetabilsk kosthold, men det er tull å si at det er umulig. Man gir ofte BB rådet å spise soyaprotein for å få et utseende bestående av "harde muskler".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du finne svært få bodybuilder vegeterianere :o) og grunnen til dette er at det er vanskeligere å legge på seg MYE muskler ved et strengt vegetabilsk kosthold, men det er tull å si at det er umulig. Man gir ofte BB rådet å spise soyaprotein for å få et utseende bestående av "harde muskler".

Carl Lewis er veganer... Jeg synes han har en flott kropp jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei Moony

Alle mennesker lever i samspill med bakterier av mange slag i tarmen. Det er ca 1 kg og 400 kjente bakteriearter i tarmen vår. Disse er helt nødvendige for at vi skal ha det bra. Bakteriene deltar i fordøyelseprosessen av alle matvarer vi spiser. Maten vi spiser er også deres mat, og noen typer er trolig mer glade i grønnsaker, andre i kjøtt etc.. Det er slik at noen bakterier er "snille" og andre "slemme" for helsa vår. Det er bl.a teorier om at vegetarkost er gunstig ved leddgikt fordi dietten stimulerer de "snille" bakteriene og hemmer de "slemme" bakteriene i tarmen. Bruk av probiotiske melkesyrebakterier, f.eks Biola produkter, er med å bygge opp og vedlikeholde en sunn tarmflora som gir god fordøyelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...