Gå til innhold

Ødelagt forbrenning?-Spiseforstyrrelser

zoti

Anbefalte innlegg

Jeg ser stadig innlegg/svar til de som har spiseforstyrrelser, om at nå har de ødelagt forbrenningen for alltid, og at de kommer til å legge på seg masse når de begynner å spise normalt igjen. Jeg skjønner ikke helt meningen med dette, prøver dere å skremme folk fra å bli friske? Jeg hadde selv bulemi i fire år, og har nå vært frisk i fem år. Da jeg bestemte meg for å slutte å kaste opp (etter mye annen hjelp, og lang tid), fikk jeg hjelp av fagpersonell til å sette opp en kostliste, og beskjed om å spise hver tredje til fjerde time. Dette rådet klarte jeg å følge, og til å begynne med la jeg på meg et par kilo (var normalt slank fra før på denne tiden, hadde hatt en jevn vektøkning siden jeg var undervektig). I dag har ennå ikke den dystre spådommen gått i oppfyllelse, jeg er vegetarianer (først og fremst av etiske grunner)men spiser for minst 2000 kcal om dagen. Jeg har lært å bli glad i min egen kropp, og behandle den pent. Tilbake til poenget mitt, med riktig kostholdsveiledning går det an å få tilbake normal forbrenning, og det går også an å øke forbrenningen. Mange små måltider gjennom dagen, gir kroppen noe å jobbe med hele tiden, dermed øker forbrenningen.

Er litt trøtt nå, og det er mulig innlegget mitt blir litt rotete...

Håper flere kan skrive noen tilbakemeldinger, gjerne noen som er ernæringsfysiologer eller lignende.

Jeg tviler nemlig på at dette er noe som fungerer for bare meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om forbrenningen blir ødelagt av å stadig sette kroppen på sparebluss, men ved nærmere ettertanke er det kanskje noe i det. Jeg vet at kroppen vår har veldig god hukommelse. Den husker godt hva den blir utsatt for, selv om vi gjerne har glemt eller fortrengt det oppe i hodet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble lettet...

har liksom blitt fortalt at en ikke kan bygge opp forbrenninga hvis en først ødelegger den..

er glad for at du er kommet ut av dette Zoti!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble lettet...

har liksom blitt fortalt at en ikke kan bygge opp forbrenninga hvis en først ødelegger den..

er glad for at du er kommet ut av dette Zoti!

Bra at du ble lettet! Håper du snart kan få det bedre, og komme ut av spiseforstyrrelsene dine også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du ble lettet! Håper du snart kan få det bedre, og komme ut av spiseforstyrrelsene dine også!

problem der.. jeg tør ikke...

men jeg ble ganske lettet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurte paa om du visste om kaffe eller te fikk forbrenningen opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lurte paa om du visste om kaffe eller te fikk forbrenningen opp?

Hei igjen... Jeg vet ærlig talt ikke om kaffe eller te kan øke forbrenningen din... Se for øvrig på meldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei zoti

Forbrenningen blir ikke ødelagt ved en spiseforstyrrelse. Forbrenningen vil imidlertid være lavere i en aktiv periode av en spiseforstyrrelse (spesielt anorexia) fordi kroppen får tilført for lite energi. Når man gradvis blir friskere av spiseforstyrrelsen og spiser mer mat vil forbrenningen også gradvis øke mot normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...