Gå til innhold

diskreminering

Anbefalte innlegg

Først vil jeg sier takk for denne nett side ansvarlige og eksperter som gi muligheten til folk til å komunisere med dere.jeg er en 32 år gammel mann som ikke er norsk født (fargede eller som mange kale os neger).Problemet mit er at jeg jobber som bil mekaniker og har jobber for et firma som jeg ikke ønske nevne her i ca 8 år og er forsat ansat der .Siden jeg begynte i denne firma har det væert 8 stk avdelings ledere,over 25 mekanikere . når er det slikt vi har fått en avdelings leder so har langt mindre kvalifikasjoner en meg og kundemotaker som har ekstremt lite erfaring innen bil faget ,så jeg lure på om jeg hadde blit avdelings leder med den erfaringen jeg har vis jeg var norsk .så der jeg lure på er er jeg blit en ofer for diskreminering på grunn av hud fargen min at jeg ikke kommer lengre en vanlige bil mekaniker stilingen.Jeg er siker dere lure på hvorfor jeg ikke finer meg en annen job eller verksted men grunnen er jeg kan ikke tillate meg den luksusen til å sluter på denne jobben jeg har for di jeg har to barn som jeg forsorge og det er ikke let å finner jobb som fargede person i det norske riket.på grunn av det sliter jeg med helser mi .

Tak på forhånd

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219017-diskreminering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes nok folk som er på vakt ovenfor fargede personer,det kommer seg av uvitenhet og det er veldig dårlig gjort.

Forstår ikke hvorfor det er sånn,vi er jo alle mennesker hele gjengen,på den samme jorden,burde være likt for alle.

Men tror også det er mange folk som ikke bryr seg om hudfarge,men ser personen for den den er,et menneske...

Dette var vel ikke noe svar,men ønsker deg alt godt og lykke til videre...=)

Stå på!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219017-diskreminering/#findComment-1623533
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg kan ikke si det om dette er diskriminering eller ikke. Men jeg kan bringe inn noen andre momenter som du kan tenke over.

Tidligere var det slik at erfaring og ansiennitet var det som førte til opprykk.

Etterhvert har en erfart at det ikke nødvendigvis er slik at den mest erfarne kirurgen blir den beste sykehusdirektøren, den mest erfarne bilmekanikeren den beste kundemottageren, den mest erfarne læreren den beste rektoren eller den mest erfarne kelneren den beste restaurantsjefen.

Andre kvalifikasjoner er også nødvendig f.eks lederutdanning samt personlige egenskaper.

Om du har ønske om forfremmelse og opprykk, bør du spørre sjefen hvilke tilleggskvalifikasjoner du bør skaffe deg for å ha muligheten for forfremmelse.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219017-diskreminering/#findComment-1623578
Del på andre sider

Det er mulig du kan ha blitt utsatt for diskrimminering og/eller fordommer. Det er også fullt mulig det at du ikke ble valgt til stillingen av andre årsaker. Eller det kan være en kombinasjon. Jeg anser det siste som mest sannsynlig.

Kaster bare ut noen tanker som kan ha noe for seg eller kan være helt på jordet.

Ble den som fikk stillingen rekrutert internt eller eksternt?

I enkelte firmaer er de lite flinke til å se kvalifikasjonene hos egne ansatte og ut fra dette forfremme. En gang mekaniker, alltid mekaniker. Kom som du er og forbli slik! I stedet rekruteres folk eksternt. Hånd i hånd med en slik personlapolitikk kommer gjerne lite kursing og videreutdanning av de ansatte.

Noen ganger velges ekstern rekrutering fordi man er redd noen skal føle seg forbigått internt. Hvor smart dette er, blir en helt annen sak.

Det hender også at dyktige folk ikke blir forfremmet fordi ledelsen ikke synes de har råd til å miste dem der de er. Gjør deg ikke uerstattelig! Da blir du aldri forfremmet.

For å spørre skikkelig dumt. Har du klart gitt uttrykk for at du ønsker stillingen, at du ikke er fornøyd med å forbli hvor du er nå?

Har du tilleggskvalifikasjoner som arbeidsgiveren ikke vet om? Vil det hjelpe å formalisere noen av disse kvalifikasjonene?

Er det arbeidsoppgavene, anseelsen eller lønnen som tiltrekker deg mest ved den andre stillingen? Eller en blanding?

Tror du du _objektivt_ kan si at den som nå har jobben du ønsker deg gjør den dårligere enn du ville gjort? I den grad det er mulig å være objektiv i en slik sak.

Om dette er diskrimminerign, hva kan du da gjøre med det?

Du har helt rett i at du som forsørger må tenke deg nøye om før du gjør noe som kan sette inntekten din i fare.

Hvor stor er sannsynligheten for at du støter på nøyaktig det samme problemet et annet sted?

Har du muligheter til å få en slik jobb ved å søke direkte den den type stilling du ønsker deg? Om du lykkes med det er det kanskje verd et jobbytte forutsatt at du kommer til et solid firma.

Som kvinne har jeg opplevd mye godt innpakket diskriminering i arbeidslivet pga mitt kjønn. Jeg har kommet fram til at det svært sjeldent fører noen steder hen å rope diskriminering, samme hvor rett jeg har. Jeg må rett og slett finne meg i at jeg må være dyktigere for å oppnå mindre anseelse enn en mann ville gjort. Rettferdig eller ikke. For mitt eget velbefinnendes skyld har jeg valgt å sette et tak for hvor hardt jeg vil kjempe for en slik anerkjennelse. For mitt vedkommende kommer jeg til et punkt der det koster mer enn det smaker. En annen ville kanskje vært villig til å kjempe hardere.

Jeg vil sterkt fraråde å gjøre som noen andre har foreslått; å dra en fagforening inn i dette eller på andre måter skape konflikt.

Saken går for det første an å bortforklare selv om det skulle være ren diskriminering. For det andre er det ingen ting som dreper en karriære mer enn å bli stemplet som bråkmaker. Det finnes mange eksempler på at folk som soleklart og helt rettferdig har vunnet arbeidsrettsaker ikke har fått seg jobb etterpå.

Tenk deg at du gikk til de som står for forfremmelsene og sier at du føler deg forbigått og lite verdsatt. De vil selvsagt ikke si rett ut at det er fordi vi ikke vil ha en en med mørk hudfarge i stillingen. (Med mindre de er totalt hjerneløse.)

Hva tror du de vil bruke som argument? Hva tror du er ditt svakeste punkt i forhold den stillingen du ønsker? Hva tror du andre vil se som ditt svakeste punkt? Hva kan du gjøre for å bli dyktigere på de områdene så det vises?

Ville det vært et sted å starte?

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219017-diskreminering/#findComment-1624188
Del på andre sider

amerikafareren

Jeg kan ikke si det om dette er diskriminering eller ikke. Men jeg kan bringe inn noen andre momenter som du kan tenke over.

Tidligere var det slik at erfaring og ansiennitet var det som førte til opprykk.

Etterhvert har en erfart at det ikke nødvendigvis er slik at den mest erfarne kirurgen blir den beste sykehusdirektøren, den mest erfarne bilmekanikeren den beste kundemottageren, den mest erfarne læreren den beste rektoren eller den mest erfarne kelneren den beste restaurantsjefen.

Andre kvalifikasjoner er også nødvendig f.eks lederutdanning samt personlige egenskaper.

Om du har ønske om forfremmelse og opprykk, bør du spørre sjefen hvilke tilleggskvalifikasjoner du bør skaffe deg for å ha muligheten for forfremmelse.

Lykke til :-)

Og hva tror du sjefen vil svare?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219017-diskreminering/#findComment-1624189
Del på andre sider

Annonse

Det finnes nok folk som er på vakt ovenfor fargede personer,det kommer seg av uvitenhet og det er veldig dårlig gjort.

Forstår ikke hvorfor det er sånn,vi er jo alle mennesker hele gjengen,på den samme jorden,burde være likt for alle.

Men tror også det er mange folk som ikke bryr seg om hudfarge,men ser personen for den den er,et menneske...

Dette var vel ikke noe svar,men ønsker deg alt godt og lykke til videre...=)

Stå på!!!

Når en lære gutt du har opplæret blig din skjef og komandere deg vis det ikke er diskreminering da vet ikke jeg hva som er

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219017-diskreminering/#findComment-1625400
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Når en lære gutt du har opplæret blig din skjef og komandere deg vis det ikke er diskreminering da vet ikke jeg hva som er

Vår nåværende klinikkleder begynte som nyutdannet sykepleier hos oss ca 1987.

Nå er hun sjef for ca 400 ansatte, deriblant mange som har lært henne opp.

Dette er helt vanlig i dagens Norge.

Det er slutt på at den eldste alltid skal være sjef.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219017-diskreminering/#findComment-1626631
Del på andre sider

Vår nåværende klinikkleder begynte som nyutdannet sykepleier hos oss ca 1987.

Nå er hun sjef for ca 400 ansatte, deriblant mange som har lært henne opp.

Dette er helt vanlig i dagens Norge.

Det er slutt på at den eldste alltid skal være sjef.

Vis du lære en lære gutt som ikke kan noen ting til å blir flink ,da kan jeg ikke ser for meg hvorfor du som lære han opp ikke kommer opp i gradene

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219017-diskreminering/#findComment-1627461
Del på andre sider

Et alternativ til diskriminering er at læregutten var svært talentfull og fikk god opplæring :-)

du kan ser det fra mange vinkler men til siv og sist er det diskiminering om det er lære gutt eller svarte mann,gule mann,grønne mann.vis det eksistere da ha haha

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219017-diskreminering/#findComment-1627478
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...