ananja Skrevet 18. februar 2006 Skrevet 18. februar 2006 Hei! Kan dette være GAD: Først og fremst fysiske sympt., som følger av at det sympatiske nervesystemet ikke slapper av ett sekund: hjertebank, anspenthet, hånd/fotsvette, rask pust (hyperventilering på det verste) osv. Ellers: uro, nervøsitet/årvåkenhet, engstelse (for stort og smått, samt littt katastrofetanker), flytende angst. Hender jeg blir "lammet av skrekk" også. Klarer heller ikke å legge fra meg bekymringer, og spør dem rundt meg om de samme bekymrings-tingene om og om igjen - må ha drøssevis med _forsikringer_ før jeg kan slå meg til ro.. Slitsomt for meg - og ikke minst dem jeg omgåes.. Jeg slapper aldri av. Det verste er hjertebanken, som jeg har hatt konstant i fire år. Den er der hele tiden. Bruker, pga den, flere timer på å få sove hver natt. Finnes det medisiner som kan hjelpe? Gjerne mot alt, men først og fremst mot hjertebank. Har hørt om noe som heter Buspar ? Hva med betablokker? Annen behandling? Forresten så hadde jeg omfattende angst i flere år som liten, så dette er nok dypt forankret i meg.. Angsten har nok vært der siden, men har hatt mange ansikter, som spiseforstyrrelser og tvang (frisk nå). Blir veldig takknemlig for svar! 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. februar 2006 Skrevet 19. februar 2006 Dette er GAD. De beste medisinene er SSRIer. Buspar kan forsøkes. Du må ha tålmodighet til å trappe opp til minst 40 mg. Det har i de siste år kommet en ny variant av kognitiv terapi som er virksom mot GAD. Annen psykoterapi har ikke vist seg virksom. 0 Siter
ananja Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Skrevet 19. februar 2006 Dette er GAD. De beste medisinene er SSRIer. Buspar kan forsøkes. Du må ha tålmodighet til å trappe opp til minst 40 mg. Det har i de siste år kommet en ny variant av kognitiv terapi som er virksom mot GAD. Annen psykoterapi har ikke vist seg virksom. Tusen takk for svaret:) Buspar er vel ikke avhengighetsdannende? Jeg har ikke så veldig lyst til å gå på SSRI.. Vennlig hilsen 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. februar 2006 Skrevet 19. februar 2006 Tusen takk for svaret:) Buspar er vel ikke avhengighetsdannende? Jeg har ikke så veldig lyst til å gå på SSRI.. Vennlig hilsen Buspar er ikke avhengighetsskapende. Glemte forresten å nevne Fluanxol. "I gamle dager" var det utrolig mange som hadde nytte av 0,5 mg x 3. 0 Siter
ananja Skrevet 19. februar 2006 Forfatter Skrevet 19. februar 2006 Buspar er ikke avhengighetsskapende. Glemte forresten å nevne Fluanxol. "I gamle dager" var det utrolig mange som hadde nytte av 0,5 mg x 3. Takk! Jeg skal ta rådene med til min behandler, så får vi se 0 Siter
ananja Skrevet 20. februar 2006 Forfatter Skrevet 20. februar 2006 Dette er GAD. De beste medisinene er SSRIer. Buspar kan forsøkes. Du må ha tålmodighet til å trappe opp til minst 40 mg. Det har i de siste år kommet en ny variant av kognitiv terapi som er virksom mot GAD. Annen psykoterapi har ikke vist seg virksom. Bare lurer på en ting til - er 40 mg Buspar en stor dose? Vennlig hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.