Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest x.e0osd

da er jeg iallefall uenig med deg.

Ikke alle som ønsker å dø, gjøre det som et ledd i et rop om hjelp.

Men dette er vel som den gamle historien om steinen over hodet.

Det å skulle ta livet av seg er jo en extrem handling som krever extrem vilje. Mange av oss opplever selvmordstanker, og noen prøver å ta livet av seg, men da dette strider mot alle instinkter er det mange som ombestemmer seg, og trekker seg i siste liten. Dessuten er det jo en del som gjør det som et rop om hjelp også. Men man skal vel alltid ta det alvorlig, da et rop om hjelp fort kan bli et virkelig ønske om å dø.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219102-selvmord/#findComment-1624100
Del på andre sider

Gjest Liten ekorn

Det å skulle ta livet av seg er jo en extrem handling som krever extrem vilje. Mange av oss opplever selvmordstanker, og noen prøver å ta livet av seg, men da dette strider mot alle instinkter er det mange som ombestemmer seg, og trekker seg i siste liten. Dessuten er det jo en del som gjør det som et rop om hjelp også. Men man skal vel alltid ta det alvorlig, da et rop om hjelp fort kan bli et virkelig ønske om å dø.

Når noen ønsker å dø kan det skyldes at de på en måte har mistet seg selv. Det kan ta tid å bygge opp igjen troen på seg selv, men det som betyr noe er å gjenfinne gleden ved ting og troen på at en er verdt noe.

Kanskje trenger en en god del bekreftelse fra andre, men aller mest trenger en det fra seg selv.

Det er veldig mørkt inni en når en er kommet så langt ned at en ønsker å dø. Men det går an å tenne lyset igjen.

Mye handler om å tillate seg selv å være den en faktisk er, og gi rom for de følelsene en faktisk har. Og utvikle gode relasjoner til andre så en føler en kan bety noe for noen. For en som ser såpass svart på det trengs som regel hjelp fra en behandler.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219102-selvmord/#findComment-1624241
Del på andre sider

Innerst innerst inne har vi vel alle et ønske om å leve?

Kommer vi i en akutt farlig situasjon kjemper vi for livet selv om vi natta før planla vårt eget selvmord?

Overlevelsesinstinktene er sterke.

Et selvmord er et ønske og en tro på at det finnes noe bedre enn livet. Når man mislykkes er det muligens fordi det fortsatt finnes et håp om et bedre liv. Jeg tror ikke man planlegger å mislykkes for å få sympti, jeg tror at fortvilelsen er like sterk hos de som lykkes som de som ikke lykkes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219102-selvmord/#findComment-1624263
Del på andre sider

Gjest sarah bernardt

Innerst innerst inne har vi vel alle et ønske om å leve?

Kommer vi i en akutt farlig situasjon kjemper vi for livet selv om vi natta før planla vårt eget selvmord?

Overlevelsesinstinktene er sterke.

Et selvmord er et ønske og en tro på at det finnes noe bedre enn livet. Når man mislykkes er det muligens fordi det fortsatt finnes et håp om et bedre liv. Jeg tror ikke man planlegger å mislykkes for å få sympti, jeg tror at fortvilelsen er like sterk hos de som lykkes som de som ikke lykkes.

"Kommer vi i en akutt farlig situasjon kjemper vi for livet selv om vi natta før planla vårt eget selvmord?"

Kan også ha med grad av kontroll å gjøre, tenker jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219102-selvmord/#findComment-1624278
Del på andre sider

Annonse

eller det kan komme som et ledd i en tankerekke, hvor selvmord er den raskeste veien ut.

F.eks. er det ingen grunn til å leve. Det vi gjør nå, kommer knapt til å huskes om 100 år. Om 1000 år er vi for lengst glemt, og er navn på en grav. Ser vi det i en enda større sammenheng (altså universets alder) er vi ikke nevnbare en gang. Da spiller det altså ingen rolle hva vi gjør.

Det spiller ingen rolle hvor mange biler du har, hvor bu bor, hva du sier, hva du gjør, ingen ting er viktig. Vi kan selvsagt forsøke å lure oss selv til å tro at vi har en betydning. Men når alt kommer til alt, er vi uviktige.

Jeg anbefaler å lese Albert Camus. Han berører dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219102-selvmord/#findComment-1624320
Del på andre sider

Mange selvmordsforsøk kan være et rop om hjelp ja,tror jeg.Mange får ikke hjelp av den grunn...som vanadium er inne på.."hva er vitsen,hva er vi sett i et større perspektiv..?"

Ingenting er vi,samtidig er vi alt....

Tror alle har et ubevisst ønske om å dø,samtidig vil de leve,men hva er å leve..?

Når det ikke finnes noen gnist igjen,når alt er bare mørkt og trist,når ingen bryr seg lenger,når livet fortoner seg som et Helvete...da tror jeg at selvmord ikke er et rop om hjelp,men et reellt ønske om å dø..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219102-selvmord/#findComment-1624734
Del på andre sider

Gjest Liten ekorn

eller det kan komme som et ledd i en tankerekke, hvor selvmord er den raskeste veien ut.

F.eks. er det ingen grunn til å leve. Det vi gjør nå, kommer knapt til å huskes om 100 år. Om 1000 år er vi for lengst glemt, og er navn på en grav. Ser vi det i en enda større sammenheng (altså universets alder) er vi ikke nevnbare en gang. Da spiller det altså ingen rolle hva vi gjør.

Det spiller ingen rolle hvor mange biler du har, hvor bu bor, hva du sier, hva du gjør, ingen ting er viktig. Vi kan selvsagt forsøke å lure oss selv til å tro at vi har en betydning. Men når alt kommer til alt, er vi uviktige.

Jeg anbefaler å lese Albert Camus. Han berører dette.

At livene våre er meningsløse, er bare en påstand. Det går også an å påstå det motsatte. En velger selv hva en vil tro på.

Vi er kanskje små i den store sammenhengen, men det finnes heldigvis flere sammenhenger. En kan selv velge hvilken sammenheng en synes betyr mest.

Jeg tror noe av nøkkelen til livsglede er å tillate seg selv å mene hva en synes er betydningsfullt og ikke. Hvis alt er likegyldig, blir det ikke mye plass igjen til noen livsglede.

Har inntrykk av at en del filosofer kan være nokså depressive, er Camus en av de? Har ikke så veldig sans for de som bare skal svartmale. Synes det er bedre med en balanse mellom det betydningsfulle og det meningsløse - for livet rommer jo ganske mye forskjellig.

Riktignok kan jeg selv ha perioder da jeg svartmaler litt, men kanskje nettopp derfor trenger jeg heller å lese noe som trekker meg litt opp. Trenger ikke dobbelt opp med negative tanker, for å si det sånn...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219102-selvmord/#findComment-1627447
Del på andre sider

At livene våre er meningsløse, er bare en påstand. Det går også an å påstå det motsatte. En velger selv hva en vil tro på.

Vi er kanskje små i den store sammenhengen, men det finnes heldigvis flere sammenhenger. En kan selv velge hvilken sammenheng en synes betyr mest.

Jeg tror noe av nøkkelen til livsglede er å tillate seg selv å mene hva en synes er betydningsfullt og ikke. Hvis alt er likegyldig, blir det ikke mye plass igjen til noen livsglede.

Har inntrykk av at en del filosofer kan være nokså depressive, er Camus en av de? Har ikke så veldig sans for de som bare skal svartmale. Synes det er bedre med en balanse mellom det betydningsfulle og det meningsløse - for livet rommer jo ganske mye forskjellig.

Riktignok kan jeg selv ha perioder da jeg svartmaler litt, men kanskje nettopp derfor trenger jeg heller å lese noe som trekker meg litt opp. Trenger ikke dobbelt opp med negative tanker, for å si det sånn...

tvert imot, Camus snakker om at livet er menigsløst, men at vi derimot derfor skal elske livet høyere.

Det er vel det som er min evige kamp, å virkelig finne noe som jeg synes det er verdt å gjøre som jeg også kan. Men hittil er jeg fornøyd med å ikke gjøre noe, og jeg synes fortsatt verden er menigsløs.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/219102-selvmord/#findComment-1633566
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...